Към съдържанието

Защо жените печелят по-малко от мъжете

29.04.2009

Като кажа, че жените печелят по-малко от мъжете, една гвардия мъжкари тръгват да ми обясняват колко съм зле, как не разбирам от статистика или (любимото ми) принципите на свободния пазар, как тия данни дето ги цитирам нямат нищо общо с истината, как мъжете се били скъсвали от работа и вършели много тежък труд и въобще да си затварям устатата, какви глупости говоря. Мани ти, че „моите“ статистики са статистики, изготвени примерно от БАН, от World Labor Organization, изследователски групи в Европейския Парламент, независими (леви, десни, центристки) изследователски институти. Newsflash, момчета: по-ниското заплащане на жените е факт от живота и не подлежи на обсъждане. Жените изкарват по-малко пари от мъжете. И в България, и в Щатите, и в Западна Европа, и навсякъде по света.

Това, което си заслужава да се обсъди, обаче, е ЗАЩО жените получават по-малко. Ще напиша малко лични впечатления… на базата на неща, които са се случили на мен, на жените около мен и на неща, които научих преди около два месеца докато работих по статия за жените в българската уеб индустрия за списание .NET. Без да претендирам за изчерпателност (темата е много дълга), ето някои мои наблюдения:

Жените изискват по-ниски стартови заплати:

Отиваш на интервю и те питат каква заплата очакваш. Много жени се припотяват 3 пъти преди да отговорят. Много се притесняват да си закачат цена. Питат, вие колко давате. И HR-ът пак натиска, бе ти кажи колко искаш. И така обикновено жените казват нещо по-така скромничко. Не искам да обяснявам всичко с процесите на възпитание и социализация на децата, но този случай е класически. Като питат една жена колко пари иска и тя почва да си мисли загрижено за работодателя… да не го прецака, да не го затрудни, да му влезе в положението, да има компромис… Щото нали цял живот така ни учат… да сме грижовни и съпричастни. Като искаш по-ниска заплата, няма да ти кажат… ааа, неее. Ти заслужаваш по-висока. Макар че на мен и това ми се е случвало. Шефът, който ме нае беше жена. Не знам дали това има нещо общо.

Лепкавият под:

Много жени започват работа с идеята, че в процеса на работа ще се учат, развиват и издигат в организационната йерархия. Да, ама в един момент осъзнават, че подът във фирмата е много лепкав и те колкото и да дърпат, не могат да се издигнат нагоре. Докато пишех материала за .NET разговарях с програмистки, които ми разказаха ужасяващи неща. Например за това как team lead-овете им дават само някакви дребни задачки, елементарни и скучни, за да не вземат да объркат нещо (щото по правило „от жена програмист не става“). Те си траят, защото нали…. няма нужда от конфликт… особено в началото, когато са по-неопитни или са нови служители в конретната фирма. Проблемите в този случай са два. Първо, когато вършиш някакви дребни задачи… няма как да ти плащат повече. И второ (много по-важно), като вършиш само някакви дребни задачи, няма как да се научиш на сериозна работа. В резултат на всичко това, ти си седиш на junior или entry-level позиция с години или се привлачваш напред с охльовска скорост. Примерите в случая са от ИТ бранша, но съм убедена, че много хора биха могли да дадат аналогични примери и от други сектори.

Стъкленият таван:

Всеки път като стане въпрос за жените на управленски позиции в този блог се намира някой, който да ми каже….аааа, то си зависи от жената, виж Саша Безуханова до къде е стигнала. Еееей, тази Саша Безуханова, сигурно й изгоряха ушите, толкова много я обсъждаме тук. No pun intended. Да е жива и здрава жената, един господ знае какви усилия и е коствала кариерата й, но такива като нея в България се броят на пръсти. В действителност, има много жени, които заемат средно-мениджърски позиции, но в тези позиции те 1) нямат възможост да вземат сериозни решения и 2) не са добре платени. Така дори жените, които са имали сравнително успешен възход в ранните стадии на кариерата си, в един момент просто спират да вървят нагоре, все едно някой ги е затиснал с невидим похлупак. Или спират да ги промотират, или те самите не осъзнават, че най-високите позиции в една фирма са отворени и за тях. А те няма как да го знаят това, при положение, че всички отгоре по върховете са мъже.

***

Прекъсвам този текст преждевременно, защото стана неприлично дълъг, а има още толкова много да се каже по темата. Това, което се надявам да обсъдим в коментарите е не толкова самите феномени, които са си ясни, а по-скоро начини, по които можем да се преборим с тях. Ще ми бъде любопитно да чуя лични истории на жени, които са се сблъсквали с подобни казуси… и са намерили начин да се справят с тях. Също така бих се радвала да чуя и мнения на работодатели, които да дадат съвети на разни скромни, но добри служителки… как да си преследват интересите и да не се оставят да бъдат експлоатирани.

67 коментара leave one →
  1. rahenna permalink
    29.04.2009 08:12

    хаха, от дву години развивам някаква такава въображаема ситуация, като ползвам откъслечно инфо дадено ми от една единствена приятелка (толкова програмистки познавам) и ми е много трудно да си представя всичко онова, което не ми казва. Тя пише софтуер за лукойл.

  2. rahenna permalink
    29.04.2009 08:14

    забравих да допълня: в тази връзка би следвало да се държи сметка и на опортюнистки настроените жени, които само затвърждават стереотипи които са си само техни. Същото е и в писателските среди – лапат пишки без да се замислят, а после другите да му мислят.

  3. petya permalink
    29.04.2009 08:15

    Развиваш персонаж ли? Ако искаш бих могла да говоря с мои познати и да ви свържа, за да ти помогнат?

  4. petya permalink
    29.04.2009 08:23

    Съгласна съм за жените, които спят, с когото трябва, за да получат позиция, пари, слава, whatever. Има всякакви хора, с различни приоритети и принципно нямам против една жена да използва сексуалноста си, за някакви користно-материални цели.

    Това, което имам против е да се очаква от мен да го правя ИЛИ успехите ми да се обясняват по този начин. Не ми се е случвало лично, но знам за много жени с подобна репутация, която няма нищо общо с действителноста.

  5. Wynche permalink
    29.04.2009 08:24

    Мисля, че няма разумен работодател (или мениджър), който да вижда потенциала на служителя си и да не се възползва от него, като възлага на служителя все по-сложни задачи, все по-отговорни проекти, все по-важни решения. Независимо дали служителят е мъж или жена.
    Т.е. за да стесним темата на обсъждане, нека засега приемем, че говорим само за разумните работодатели. Останалите вървят срещу собствения си интерес, което означава, че са глупави и недалновидни, и те не са толкова интересни.

    Въпросът е, когато това прогресивно натоварване на служителя с повече и повече задължения не се отразява на издигането му във фирмената йерархия (промяна на позицията) и съответно на заплащането му.
    Тук вариантите са няколко:
    а) за малка фирма – в йерархията няма накъде по-нагоре, зашото там е шефът, който може би е и собственик. Това не е стъклен таван, според мен – който иска да е собственик, си стартира собствен бизнес.
    Освен това в малките фирми има сложна динамика на вътрешнофирмените взаимоотношения и ти наистина не можеш да повишаваш с лека ръка. А може би много от малките фирми не могат и да си позволят такива повишения от чисто финансови причини.
    б) за средна или голяма фирма – вървиш нагоре, докато този над теб те оценява и поощрява. Но колкото и да те оценява, той не може да те повиши толкова, че да те назначи на собствената си позиция. А и независимо кой е жена и кой – мъж, винаги предимство има статуквото: ако настоящият шеф не се дъни, няма причина да го сменят.

    За мен и двете ситуации са разбираеми и не мисля, че има дискриминация по пол, ако съдим по скоростта, с която се издига добър служител и се повишава заплащането му.

    Та в крайна сметка за мен всяка дискриминация по пол спада към първата категория – глупави работодатели :)

    (И отново, за да не се подеме пак старата песен – когато има разлика в квалификацията или, ок, производителността на труда – тогава не говорим за дискриминация изобщо.)

  6. petya permalink
    29.04.2009 08:33

    wyncheto:
    Съгласна съм с теб. Може би трябваше малко по-ясно да обясня, че когато говоря за издигане в йерархията, нямам предвид задължително „по-висока позиция“. Имам предвид това да един служител да има усещането, че се развива, че е по-важен за фирмата и т.н. Понеже конкретната тема беше за заплащането, затова говорих за пари.

    Ясно е, че има ситуации, в които работодателя не може да даде по-висока заплата и т.н. Това, което искам да обсъдим обаче е онези ситуации, в които някакви закостенели социални рамки пречат на хората сами да си гонят интереса.

  7. rahenna permalink
    29.04.2009 08:34

    Да, това правя :) Би трябвало вече да съм приключила. Колкото съм успяла, успяла съм, ще се разбере след публикация, но ще ми е интересно да поговоря с програмистки, стига да имат охота, да разказват. :)
    Но пак повтарям – ръкописът вече е в редактора, така че едва ли нещо съществено ще мога да променя.

  8. Anonymous permalink
    29.04.2009 09:03

    Здравейте Петя, казвам се Теодора и работя в Български фонд за жените. Много бих се радвала ако можете да ми дадаете някакъв имейл, на който да ви пиша. Моят личен имейл е tedistoimenova@gmail.com
    Хубав ден :))

  9. Anonymous permalink
    29.04.2009 10:49

    Само не разбирам какво са виновни мъжете, че жените се оценяват ниско, като ги питат каква заплата искат???

    Било заради „процесите на възпитание и социализация на децата“. А де :)

    А кой възпитава – жените. Майки и баби.

    Ами значи жените са си виновни сами. Прав ли съм?

  10. Yana permalink
    29.04.2009 11:31

    Не си прав. Възпитанието не се ограничава само до този, който прекарва най-много време с детето. Много е тъжно, че трябва да обясняваме и този факт. Показва колко много се проваля образованието в България. Ако ти не знаеш какво има ефект върху личността ти, как въобще контролираш живота си?

  11. Yoana permalink
    29.04.2009 11:45

    Не си прав ис посред мен. Възпитанието може да се води от родителя, но това, което на англ. се нарича social conditioning и на бг за съжаление не знам точния превод, е резултат от заобикалящата среда. Затова в Индия жените възпитават дъщерите си да не позволяват на мъже дори за ръка да ги държат, а тук жените възпитават дъщерите си да са скромни и да мислят първо за другите, после за себе си. Все жени, но продукти на различна културна среда.

    А и аз не видях в поста да се обвиняват мъжете в каквото и да било. Тъжно е, че когато се спомене „феминизъм“, мъжете автоматично приемат, че са обвинявани в нещо. Личи колко разбираме що е то феминизъм.

  12. petya permalink
    29.04.2009 11:46

    Анонимен:
    Забележката ми относно „мъжкарите“ беше свързана с коментарите, които получавам в този блог, а не с нивото на заплащане на жените по принцип. Дори не съм намеквала, че мъжете са виновни за каквото и да било. Дори, в конкретния случай, аз говоря най-вече за това как жените действат против собствените си материални си интереси.

  13. Marto permalink
    29.04.2009 12:10

    Като кажа, че жените печелят по-малко от мъжете, една гвардия мъжкари тръгват да ми обясняват колко съм зле, как не разбирам от статистика или (любимото ми) принципите на свободния пазар Не, ти каза, че жените изкарват много по-малко от мъжете за една и съща работа, което просто не е така.

    Проблемът е в начина, по който поставяш въпроса и така излиза, че симптомът е причината. Заплащането не е въпрос на разликата между половете, а на разлика между различните професии.

    Трудът е стока, която работникът продава, а работодателят купува. Някои видове труд са по-скъпи, защото по-малко хора са 1. навити и/или 2. способни да го вършат. По-скъп труд = по-високи заплати.

    Поради ред причини, една от които е сексизма, жените избират професии, които не плащат много. Но тези професии предлагат стабилност, спокойствие, сигурност и морално/душевно удовлетворение.

    Мнозинството от мъжете, особено тези със семейства не могат да си позволят тези луксове. Те са толкова „привелигировани“, колкото и вие „опресирани“.

    Нископлатената работа не е такава, защото я работят жени, а защото стойността (според пазара – единственият обективен съдия) на работата е такава. Интелектуални недоносчета като comparable worth legislation водят до абсурди като например този, че професията шофьор на камион – една от най-смъртоносните професии – е по-малко „ценна“ от тази на редови чиновник.

    Може би ти и другите активистки в този блог не сте от тези жени, но ФАКТ е, че мнозинството от жените избират тези професии, защото мъжете им се чувстват длъжни да изберат добре заплатена работа, която ако биха имали избор бе биха я работили.

    Т.е. ние сме по-големите жертви. :P

  14. С. permalink
    29.04.2009 12:37

    В моята собствена кариера не съм се чувствала дискриминирана. Познати са ми като понятия от английския „лепкав под“ и „стъклен таван,“ но ситуациите, с които се свързват не съответстват на личния ми опит. Това, че жените повече се притесняват да си поискат по-висока заплата е вярно. То обаче е съвсем преодолимо с малко повече предварително проучване за нивото на заплащане в сектора преди интервюто. За мен основната причин за различните доходи на мъжете и жените е ролята на жената в отглеждането на децата. След като много години кариерата ми се е развивала не по-лошо от тази на всеки мъж, сега чакам дете и за мен това означава поне 1.5 година прекъсване на професионалното ми развитие. Нито в последните месеци на бременността, нито през първата година на детето бих могла да се ангажирам истински отдадено с професионална дейност. И това не е, защото нямам избор. При мен и баби са на разположение, и бащата е повече от ентусиазиран да участва в грижите във възможно най-голяма степен. Самата аз обаче искам да отделя това време за детето си. И ако после имам още едно, както бих искала, това означава около три години откъсване от кариерата. Естествено, че ще изостана в кариерното развитие от мъжете на моята възраст. Бих могла да поддържам някаква форма с надомна работа по специалността или като от време на време поемам професионални ангажименти, но не е същото като да градя кариера, нали. Дори и после като се завърна на работа, едва ли ще мога както преди да пътувам често в командировки и да се раздавам напълно по терена…
    Искам да кажа, че разбира се че има много какво да се желае от гледна точка равноправие, но не може и механично да се твърди, че различното заплащане е резултат от дискриминация. Понякога си е резултат от естествени неща, личен избор на жените и прочие.

  15. Yana permalink
    29.04.2009 12:55

    Мартине, ти от много време ни поднасяш примери за бедни водопроводчици, изтормозени монтьори, сега пък шофьор на камион, в опита си да ни покажеш, че мъжете работят гадни неща щото се налага, нещастните те. Няма начин да ме убедиш, че колкото по-опасна и неприятна една професия, толкова по-ценна е тя. Шофьорът на камион може и да е в опасност, но ми убягват големите му отговорности, да не говорим пък колко ли е учил, за да стане шофьор на камион. Естествено, че не е толквоа ценна професия, колкото чиновник, който има много повече власт и отговорности и способност да влiяе на много по-голяма група хора.

  16. petya permalink
    29.04.2009 13:03

    Марто:
    1. Мерси, че ми написа аргументиран коментар. Въпреки че не съм съгласна с всичко, което казваш имам голямо желание да продължим да говорим. Рядко ми се случва, обикновено критиците тук ми казват, че съм недоебана. ;)

    2. По същество:
    Изследванията, които цитирах (вчера това от БАН), но и други такива, аналогични следят за имплементирането на международни трудови конвенции: Equal Remuneration for Men and Women Workers for Work of Equal Value Agreement of the International Labour Organization, Римският Договор (за държавите от ЕС), нормативните документи на OECD и т.н. Във всички тези директиви + в индивидуалните законодателства на държавите има текстове, в която мъже и жени с една и съща компетенция + един и същ performance в рамките на една и съща фирма би трябвало да вземат една и съща заплата. Те следят какво заплащането за (1) една и съща работа, така и (2) средното заплащане.

    Относно (1): Без да изпадам в технически подробности (може да напиша отделен постинг по темата, защото е интересно)… повечето такива изследвания вземат предвид характеристиките на работното място (професия, индустрия, сектор, изработени часове на седмица), характеристиките на отделния служител (образование, успех, години опит, сертификация и следдипломна квалификация и т.н.) и демографски характеристики на служителя (пол, възраст, раса и т.н.). По такъв начин може да се изолира ефекта на пола върху размера на заплатата, както и да се изчисли сравнително точно каква е разликата в заплатите на мъжете и жените, за една и съща работа. Когато в такъв случай има разлика в заплащането, определено става дума за дискриминация.
    Не мисля, че тази методология е най-точния начин за анализ на дискриминационните практики на работното място, но мисля, че най-малкото дава добра идея за посоката на разликата и като такъв е полезен.

    Относно(2), абсолютно съм съгласна, че голямата разлика в средните заплати идва най-вече от феминизацията на ниско-платения друг. Прави си, че много жени избират ниско-платени професии, защото не искат да си дават много зор и също така очакват, че мъжете им ще ги издържат. За мен това е ОГРОМЕН проблем. Първо, защото поставя мъжете в изключително неблагоприятна позиция, в която работят много, изложени за на изключително висок стрес, нямат възможност да прекарват време с децата си, и т.н. и т.н. Второ, защото жената по този начин е абсолютно зависима от парите на мъжа си, което е ужасяващо… особено ако на него му се случи нещо и не може да продължи да работи или ако се разведат.

    НЕ съм съгласна, че всички ниско-платени професии са ниско-платени, защото са по-леки или дават по-голяма сигурност. Мисля, че основната причина, поради която феминизираните професии са по-лошо платени е, защото се смята, че тези дейности (примерно, да чистиш, да готвиш, да се грижиш за деца, да комуникираш) на жените им идват ей така отвътре…лесно и естествено и по тази причина не заслужават да бъдат високо платени. Не мога да намеря друго обяснение.

    Извинения за дългия коментар.

  17. Biliana permalink
    29.04.2009 17:07

    Семпло е: защото са по-организирани и с по-структурирана мисъл, действия, по-целенасочени и по-коректни, във всякакъв смисъл. Оттам е логично, че мъжете заслужават повече.
    Банално, но факт: изключенията потвърждават правилото.

    Приятно е да работиш само с мъже, защото отстъства елементът „злата клюкарка“, който е правило в женска среда. И от другата страна – не намирам достатъчно ярко определение, за да отразя негативната емоция, която ми е донесла работата в изцяло женско обкръжение. Бих казала само: не, благодаря.

    Истина е също, че жени, които се заблуждават, че добре се вписват в мъжката роля „I`m the big boss“, изгубват безвъзвратно женствеността си. И тогава, да ви имам еманципацията. :-))

  18. asktisho permalink
    29.04.2009 18:08

    Вече ми е почти неудобно да се изказвам по тези въпроси. Не за друго, ами защто се чувствам супер неподготвен. Благодарен съм на Петя за опита да сведе до главите на нас, неподготвените, резултат от дългогодишен рисърч. За опита да направи перфектно, човешко самъри. В знак на уважение към нейните усилия този път няма да се уливам с мачистки изрази. И без това никога не съм мислил, че Петя е „недоебана“, примерно :)
    Обаче ще запазя прагматизма си. А той гласи, че когато ядеш банан, произведен в Африка, тебе те интересуват само две неща: 1) бананът да става за ядене и 2) цената му да е приемлива (по-малка от на другите банани).
    Пет пари не даваш каква част от въплътения труд в произвдоството на този банан е женски или мъжки. Причината? Ами, имаш си достатъчно доместик проблеми, за да мислиш за неравностойния труд на жените в Африка, примерно. Обаче феминистките са достатъчно упорити и ще се опитат да те убедят, че е голям проблем, защото една жена в Америка изкарва с 5 000 долара по-малко от мъжа си годишно, за същата работа. Докато една жена в Зимбабве изкарва 300 долара по-малко от мъжа си годишно, в банановата ферма (република) или лайняната дупка, където живее. Щото месечната заплата в Зимбабве е около 30 долара, мили ми смехурковци. Ето ви един крещящ пример за неравно заплащане на труда, който е безполов.
    Да ви (тук има една доста неприлична релика, за която всички се досещате) на концепцията за половото неравноправие, тогава. Аз не искам да бесят гейове в Иран. Не искам да женят момичета на 10 в Афганистан, не съм съгласен индийците да се размножават като плъхове, не приемам за нормално една жена в Америка да получава 30 000 годишно за белене на банани, а една жена в Зимбабве – 300. Ето го истинсото равноправие. То е двуцифрено. Еелемнтарният извод – колкото и справедливи да са вашите протести, уважаеми феминистки (и феминисти), те просто са несъществени. В един свят, който загива, има много по-важни проблеми за решаване. Като например: какво ще ядат 30 милиарда души след 30 години? И понеже сте толкова социално ангажирани и глобално настроени, аз оставям отговора на вас. С две думи, всички глупости, които изписах по-горе, искат да кажат само едно: ИЗДРЕБНЯВАТЕ.

  19. Biliana permalink
    29.04.2009 18:29

    asktisho, АПЛОДИСМЕНТИ.

  20. Yana permalink
    29.04.2009 19:01

    Тишо, на фона на масовия глад, който явно ни застрашава, да ни занимаваш със себе си и обърканите си мисли си е не само издребняване, то е чисто разточителство на труд!!!! Я марш да садиш царевица!

    А постинга на Биляна показва колко е нужен този блог.

  21. Denia permalink
    30.04.2009 02:22

    @Biliana – Нека да позная: жените са зли кюкарки, но ти си Голямото Изключение. Всичките ти приятели са мъже, понеже с тъпите жени няма какво да си кажеш – говорят само глупости за козметика. Приятелите ти мъже те хвалят, че си Мъжко Момиче. Гордееш се с факта, че имаш Мъжко Мислене и изобщо, си едно от момчетата.

  22. mr. ice permalink
    30.04.2009 03:09

    Q: Защо жените получават по-малко?
    A: Защото работодателите (синиър програмистите) са сексисти.
    Q: Какво може да се направи?
    A: Да се наблегне над възпитанието на новите поколения, в което очевидно жените трябва да играят основна роля.
    Q: Защо законите не вършат работа?
    A: Защото субектите, върху които те са спуснати отвисоко, трябва да ги чувстват като правилни, логични и необходими. В противен случай ще намерят сто вратички за да ги заобиколят, т.е. отхвърлят като чуждо тяло.
    Q: Има ли надежда за вече профилираните в сексизъм възрастни мозъци?
    A: Не.
    Q: Кога ще изчезне мачизмът?
    A: Когато изчезне тестостеронът – след 120 000 години.
    Q: Успяла жена ли е Саша Безуханова?
    A: Успяла дъщеря е – успяла е да убеди баща си, виден тлъст комунист, да и даде за начален капитал едно от онези партийни куфарчета. Със седемцифрени ресурси подръка се купуват веднага най-добрите търговци които подкупват чиновници от всички държавни институции да хранят НР с нашите данъци.

  23. lazy permalink
    30.04.2009 03:29

    @biliana
    Определено е по леко да се работи в изцяло или предимно мъжка среда.

    @Denia:
    Защо вкарваш думи в устата на някой, само и само да си докажеш тезата?

    И аз се подвизавам в колектив, който е предимно мъжки. Не се чувствам дискриминарана (освен по повода, че ако ми трябва помощ все „мачовци“ около мене (и те едни „мачовци“, мани мани…), от време на време даже ми отварят вратата (не ги е срам)…, отплесвам се).

    Заплащането ми е такова, каквото съм си го договорила. И не мисля, че това е предтекст, да се търси дискриминация на работното място. Договарям се за дадено заплащане, и получавам това заплащане.

    Да се опитаме да го погледнем по скоро от друга гледна точка. Аз имам нужда от човек, който да ми върши работата. Харесвам си двама от кандидатите – мъж, който иска 3000 месечно възнаграждение и жена, която иска само 2000. Е каква е причината да влагам повече пари за един и същ продукт? След година трябва да се обсъдят повишенията. Обикновено са процентови. Ако повиша заплатата на гореспоменатата служителка с 50%… май още не е достатъчно. Дали не трябва да и я кача с 50% и още 10% отгоре, за да започна да и плащам колкото на колегите и? Май мога да си го позволя, но тогава идват хората от Личен състав и започват да питат какво по дяволите е това повишение?? С 60%? Може и да е ОК за някои от жените, но за колигите, които ще получат увеличение в рамките на 5-10% къде е справедливостта? Мисля, че те ще да дискриминираните тогава(*)

    Да, неприятно е за жените, че искат по малка първоначална заплата, но нещата се наслагват. И има измъкване – сменяш работното си място или се договаряш изрично за парите, които искаш. Не мисля, че може да се гледа на жената от горния пример, като на жертва. Била е попитана какво иска и е получила каквото иска. Ако иска повече, speak up!

    Мисля, че това има предшид и Биляна като казва, че мъжете са „по-целенасочени и по-коректни“. Знаят си интереса и го гонят. А не „Аз казах, че искам 2000, пък те ме дискриминираха и ми дадоха САМО 2000, а не се досетиха, че трябва да ми дадат 3000“.

    –––––––––
    (*)И познайте кой първи ще разясни на „колектива“ как всъщност е „заработено“ това повишение. И репутацията и на шефа и на служителката са в кошчето, все тая какво всъщност е станало.

  24. Anonymous permalink
    30.04.2009 03:30

    Всички пропускате коментара на С. , а той добре обяснява, че всичко което се случва е естествен резултат от изборите ни…

  25. Denia permalink
    30.04.2009 03:47

    Така де, на няколко глупави жени им хрумнала необичайната идея да раждат деца – да си носят последствията. Такова рядко разпространено хоби, с което се занимават само няколко души на целия свят – раждането на деца. Кой ги е бил по главите да направят такъв необичаен избор, че после и да искат привилегии? Ааама-ха.

  26. Anonymous permalink
    30.04.2009 05:57

    Това е като всеки друг избор, който ни ангажира сериозно емоционално и физически, нормално ли е да очакваме, че това няма да рефлектира върху професионалното ни развитие?

  27. Denia permalink
    30.04.2009 06:12

    Ами и аз това казвам – събрали се пет-шест ексцентрични жени и си измислили начин за убиване на времето, известен като „раждане и отглеждане на деца“. Не стига това, ами очакват целия свят да се съобразява с тях. Нечувано нахалство! Вместо вземат да свършат нещо полезно, да поработят над професионалното си развитие, те ще ми се занимават с екзотични хобита като гледане на бебета.

  28. petya permalink
    30.04.2009 06:36

    asktisho:Съгласна съм, че има много по-големи проблеми, които биха могли да ти се струпат на главата от това да ти плащат 70 лева вместо 100. Естествено не можем да сравняваме положението на жените (и мъжете) в Зимбабве с това на жените (и мъжете) в България. Но фокус на този блог са мъжете и жените в България и проблемите тук са такива. Може на теб да ти се струват дребни и ако случаят е такъв мога да те насоча към други сайтове, в които се обсъждат по-сериозни проблеми, които биха били по-интересни за теб.

    Биляна:Категорично НЕ съм съгласна с начина, по който квалифицираш женското държане на работното място. Клюките, неефективноста и липсата на мотивация са функция на конкретната позиция и на конкретното работно място, не на пола на един служител. Липсата на ефективност и губенето на време, камо ли пък клюките, са точно толкова типични за мъжете, колкото и за жените. Особено в ерата на интернет, социалните мрежи, twitter, World of Warcraft,блогосфера и т.н.

    С.:
    Кимам в съгласие с абсолютно всичко, което описваш: за раждането на детенце, на второ, за избора да се посветиш изцяло на тях, таткото да споделя родителските грижи. Единственото, с което не мога да се съглася е извода, че поради всичко това жените заслужават да бъдат по-лошо платени от мъжете. Просто, логически, според мен, по никакъв начин не следва от казаното.

    – Нима майките забравят всичко, което някога са знаели и можели, в момента, в който родят децата си? Един ден си супер професионалист, на следващия раждаш, на третия си идиот?!
    – Дори наистина работата ти да е такава, че да е свързана с постоянно следене на тенденции, усвояване на нови техники и т.н. … колко време е необходимо, за да наваксаш след като се върнеш на работа? Сигурно е нужно време за аклиматизация, но не ми се струва, че е необходим цял живот.
    – Какво правим с жените, които нямат деца? Или имат деца, които са пораснали?
    – Ако причината за по-ниското заплащане е липсата на фокус (защото майките непрекъснато мислят за децата си) защо не плащаме по-малко и на мъжете, които са бащи? И те деца гледат. И те се тревожат за тях. И те се притесняват, ако децата са болни. Както казва един мой близък приятел, когато станеш родител спираш да се тревожиш за каквото и да било, защото всичките ти тревоги са свързани с децата ти.
    – Защо да плащаме по-малко на жените, които решават да се върнат на работа веднага след като родят децата си?
    – Защо не плащаме по-малко на хората, които отсъстват по болест?
    – Или на тези, които обичат да си вземат отпуск по-често. Във всяка фирма има хора, които не си спомнят последния ден, когато са отсъствали и такива, които като че ли всеки месец изчезват за известно време?
    – Защо не плащаме по-малко на хора, които имат всякакви хобита и интереси… защото съзнанието им е заето с тях. Помисли си за всичките маниаци на тема видео игри, или мода, или музика, или блогъри… Каква част от тяхното съзнание ежедневно е заета с мисли, които нямат нищо общо с работата им?!

    Цялата тази пледоария може да бъде обобщена в едно изречение: да, раждането и отглеждането на деца е естествена част от живота, но тя не е причина на жените да им се плаща по-малко. Това че разните работодатели го използват като извинение и това, че много жени успяват да убедят себе си, че заслужават по-малко е съвсем отделен въпрос.

  29. Wynche permalink
    30.04.2009 08:38

    „раждането и отглеждането на деца е естествена част от живота, но тя не е причина на жените да им се плаща по-малко“

    Причина е да им се плаща нормално за 8-часов работен ден, като в българските условия на бизнес (за другаде по света не знам) 8-часовият работен ден е рядка привилегия, обикновено се очаква човек да работи по 10+, а в определени екстремни случаи – да е на разположение и в много по-голяма част от денонощието си. Това се компенсира със съответната заплата, която, официално, все пак е за 8-часов работен ден.
    Единствените, които не могат да приемат режима 10+ и непредвидени overtimes, са майките на малки деца. Жените без деца нямат никакъв проблем.
    Ако сравним техните заплащания с тези на мъжете и има дискриминация – това е едно.
    Но според мен все пак С. е права, че майката на малко дете вече не е същият отдаден на работата си служител. Нали виждам и по себе си. Има случаи, в които казвам „съжалявам, не мога“ и си тръгвам от работа в предателски ранния час 19:30, за разлика от колегите ми, които продължават да стоят до 22. Това са изключения, но за моя работодател вече никога не е сигурно в кой момент на невероятно важен напън аз няма да съм налична и да си свърша работата наравно с останалите момчета. И да, някои от тях също имат деца, също са несигурни фактори – но все пак аз много повече от тях. Понеже пък на тях жените им са избрали да си стоят вкъщи и да гледат децата.

  30. Ena permalink
    30.04.2009 10:55

    Работих дълги години в агенция за преводи предимно с жени. Не съм видяла нито клюки, нито некоректно отношение от страна на колегите си. Не знам Биляна откъде си ги измисля тези неща. Имах един единствен колега интригант и той беше мъж. Успя да се самоизолира.

  31. Ena permalink
    30.04.2009 10:58

    Тишо и Биляна,
    Напълно съм съгласна, че проблемите на жените в Африка като цяло са много по-сериозни от проблемите на жените в България като цяло. Но ако това обезсмисля блога на Петя, то обезсмисля и вашите блогове.

  32. Anonymous permalink
    30.04.2009 11:39

    Имах една съквартирантка, която с жените се държеше безобразно у всячески се мъчеше да ги използва, а на мъжете се мазнеше. Има някаква логика в такова поведение. В обществото, от което идваше тя, да се мазниш на мъжете, дава повече дивиденти, отколкото да изграждаш old-girs’ network като противовес на old-boys’ network в бизнеса и изобщо. Единственото нелогично нещо беше, че тази девойка ревеше горко как нямало една жена, която да я разбира и че жените бии страшни интригантки. Така че, като чуя рев като Билянкиния за това какви клщкарки били жените, си имам едно на ум.

  33. ljato permalink
    30.04.2009 11:49

    Denia ми взе думите от устата.

    Всъщност Биляна казва, че мъжката половина от човечеството е „по-добрата“ или „по-качествената“ и това явно е генетично кодирано (?)

    Биляна, а като ти се роди дъщеря, какво ще правиш с този кофти човешки материал…?

  34. Biliana permalink
    30.04.2009 15:00

    Петя, можеш ДА бъдеш или да НЕ бъдеш съгласна, колкото си пожелаеш. Не зависи от работното място, а зависи именно от пола. Както посочих и по-горе, изключенията потвърждават правилото.
    Имала съм удоволствието и шанса да наблюдавам хора на работното им място в международни компании – в България, в Австрия, в Аржентина,в Италия, и в Испания. Жените са еднакви, навсякъде. Съжалявам, но фактите крещят толкова силно, че не чувам какво ми казваш.

  35. Biliana permalink
    30.04.2009 15:04

    П.П. В общи линии, и коментарите на мъжката част тук – колкото и да са малко – са по-качествените такива.
    А за по-качествен „материал“, става дума единствено за работната среда.

    Дениа, ти изобщо не подлежиш на отговори, от моя страна. Не мога да си позволя да ти отделям от времето си. :-)

  36. Ena permalink
    30.04.2009 15:37

    Биляна,
    И аз съм наблюдавала жени да работят в екип в няколко държави и впечатленията ми са различни от твоите. Не смятам, че можем да правим генерални заключения въз основа на собствени впечатления. Ако използвам твоя израз, такива заключения няма да са качествени.

  37. Anonymous permalink
    30.04.2009 15:57

    Биляна, и аз съм виждала жени на работни места в различни държави. Хич не отговарят на това, което описваш. Едни от най-ефективните и добре работещи компании, в които съм работила, са били с предимно женски персонал, или пък управлявани от не малко жени. Както и да е, не виждам смисъл да споря с теб, и друг път съм виждала подобни твои мнения. Дениа много добре се е изказала в тази връзка :)))

    Дениа: YOU ROCK! :)

  38. Yana permalink
    30.04.2009 18:29

    Билянка, запознай се с Мр. Айс, най-отдадения трол на този блог. Както виждаш той си пише, но никой не го чете. Петя не си прави труда да го трие повече даже, сигурно защото и тя не чете какво е написал.

    С изречения от типа „жените са тъпи и нищо не може да ме накара да ви слушам“ си тръгнала точно по стъпките на Мр. Айс. Не те знам къде си расла, но тук поведението ти не минава за цивилизовано.

  39. eneya permalink
    01.05.2009 04:39

    Едно време Фройд е разправял за „завистта към пениса“, после се е оказало, че жените не мечтаят да са мъже, а да имат същата власт и привилегии, свобода на избор и контрол над себе си като мъжете.

    Първо се е обяснявало как жените са по-глупави от мъжете. После се е доказало, че това не е така. И мъж не е равно на стандарт за човешките умения.

    Първо е имало евтин женски труд, защото общо взето така им е било изгодно на тези с парите (изненадващо, но все мъже)… може да погледне блога на Епистемик по темата. После нещата са се променили и оттогава насам се променят.

    Биляна, не те познавам, не знам какво работиш, нито каква е средата ти, но мога да ти кажа, че от човек до човек, от фирма до фирма и от колектив до колектив разликата е от земята до небето.

    Да се опитваш да ми генеразлириаш, че това произтичало от пола и изключенията потвърждават правилото (чакай сега, ако напишем всички изключения, те ще станат милиони, значи вече не е изключение) е просто приказване на глупости.

    Да, идиоти има винаги и навсякъде, некадърни, некотректни, мързеливи или просто close-minded.
    Но това изобщо не е следствие на пола, а на възпитанието, на средата, на образованието, на особеностуите на отделния характер. Според мен ти не приказваш глупости защото си жена, а защото някой те е убедил, че ти кат жена си по-тъпа, некадърна, ограничена, неразбираща от мъжете. И ти си повярвала.

    Да го кажа така, ако ти си ми шеф, аз лично ще се вдигна и ще напусна. Защото ти ще предпочетеш мъж пред мен с мъглявата причина „ми той е мъж, той е по-умен и пр., независимо от доказателствата за обратното (както видяхме тук, за теб тези доказателства само потвърждават твоите думи).

    Сега се замисли колко много мъже и жени са шовинисти, колко много мъже и жени искрено вярват в тези неща. Колко жени се държат по този начин, защото са си втълпили, че така трябва.

    Според мен това е самосбъдващо се проклятие и нищо повече.
    Защото мога да ти кажа много, много фирми с почти изцяло женски персонал или жени на ръководни функции. И те си работят, успешни са и просперират. Да, знам, че можеш да ми извадиш примери и като доказателство на твоите думи. Разни хора, разни фирми.

    Общо взето, извади си главата от земята, спри да генерализираш и помисли „защо тези хора се държат по този начин. Причина или следствие е тяхното поведение. Може ли да се промени по някакъв начин и какво мога аз да направя.“

  40. Biliana permalink
    01.05.2009 12:42

    Янка, наистина, за мен няма значение какво мислите – ти и останалите – по темата, или какъв човек се опитвате да подозирате, че съм аз самата.
    Поздрави на всички. :-)

  41. Biliana permalink
    01.05.2009 12:49

    П.П. И за да ви стане по-уютно: почти ме убедихте, че влизате в числото на изключенията. Потвърждаващи правилото. :-))

    Енея, ако някога, някак си, някъде, аз съм ти работодател, то ти би била само щастлива от подобен факт.

  42. Anonymous permalink
    01.05.2009 12:54

    И как ще е щастлива Енея, когато ти по презумпция приемаш, че поради пола си тя е злобна интригантка, която в екип не може да работи?

  43. Ena permalink
    01.05.2009 14:26

    Биляна,
    Феминизмът се нуждае от информирани насрещни аргументи. Да беше цитирала конкретни проучвания, които потвърждават впечатленията ти, щеше да си много полезна тук. Лек уикенд.

  44. Димитър Узунов permalink
    02.05.2009 09:34

    Ето една статия писана от американски професор по социална психология:

    http://www.psy.fsu.edu/~baumeistertice/goodaboutmen.htm

    Озаглавена е
    Is There Anything Good About Men?

    Статията само частично е по темата на постинга. Според Roy F. Baumeister мъже заемат най-отговорните и добре заплатени места защото културата ги доктринирала да поемат рискове (постоянно се намеква че един мъж на всяка цена трябва да „успее“ инак дори не е мъж – и да си иска по-висока заплата и да се занимава с по-отговорна и по-опасна работа). Тази негова теория обяснява и други явления – защо повече мъже умират в работата си, защо страдат повече от стрес, защо средно живеят по-кратко.

  45. Yana permalink
    02.05.2009 09:45

    Има много смисъл в казаното от Димитър Узунов. От двойните стандарти страдат всички.

  46. Димитър Узунов permalink
    02.05.2009 09:56

    Въпреки това обаче средно жените пак получават по по-малко. Не е лесно за жена над 40 да си намери работа дори и да има висше образование, особено ако преди това е изпуснала работата в някакъв период (бременност, гледане на деца).

    Много е относително да се каже кой е „лекия“ път и всякакви обобщения не са продуктивни.

    Трябва да се разглеждат всички фактори поотделно и да се търси решение.

    Проблема със заплатите е обаче като че ли в най-голяма степен психологически – вашата 1 точка. Ако имаме повече самоувереност и склонност към поемане на опасности и отговорност от страна на жените, този проблем щеше да е много по-малък.

    Мисля че все пак нашето общество (или поне последното поколение) върви в тази посока. Сега са популярни агресивните чалга и рап култури със своя култ към успеха. Сегашните тинейджърки се представят с доста, ахем, разкрепостени послания в Скайп и мрежите за запознанства (това е норма), където успеха често се постига като мъжете остават измамени и манипулирани. Това обаче е израз на едно ново отношение към живота, на амбиция и състезателност. Тези млади жени няма да тръгнат с къси поли да гонят мутри, но начина на мислене ще си остане.

    В тази култура има и много лоши и неприятни неща, но мисля че все пак моите връстници могат да отделят злото и основно положителната страна ще остане, особено като минава времето и човек започва да мисли какво иска да прави с живота си.

  47. Димитър Узунов permalink
    02.05.2009 09:57

    Ех, значи, много четене отворих.. за статията вижте раздела Conclusion ако не ви се чете всичко.

  48. Димитър Узунов permalink
    02.05.2009 10:00

    Яна, мерси, радвам се намери смисъл. Не знам обаче какво мислиш за това което написах след това. :-)

  49. Biliana permalink
    02.05.2009 18:13

    Димитър, относно статията: именно това имах предвид и аз. Въпросът не е в това, мъже срещу жени. Но че мъжете са по-добри организатори.
    После, както някой по-горе бе посочил, наистина възнаграждението е въпрос на лична договорка. Ако жените не умеят да си договарят заплащане, равно с това на мъжете – при наличие, обаче, на абсолютно същите качества и умения! – то има проблем, но коренът му не е в половата дискриминация.

  50. Yana permalink
    02.05.2009 18:14

    Съгласна съм, че културата ни се променя и все повече освобождава жените да се съревновават на работното място. Социалната роля на мъжа обаче не се променя към поемане на дял от грижата за семейството. От него не се очаква да обмисля как да съвмести кариера и семейство, нито да започне да поема от типично женските задължения в едно семейство. Българското законодателство позволява мъж да излезе в майчинство, но аз тепърва трябва да срещна някой, който го е направил.

  51. petya permalink
    03.05.2009 06:38

    Biliana:
    Моят опит с жените и мъжете на работното място е различен. Не искам да кажа, че жените са по-организирани от мъжете. Но определено стотиците жени, с които съм работила не са били нито по-малко организирани, нито по-малко продуктивни, нито по-малко амбициозни от мъжете около нас. Опитът ми дори показва, че жените са много по-склонни да поемат задачи, които никой друг не иска да поеме или задачи, които не са свързани пряко с работния процес– в името на добрите отношения и приятната работа в колектива. Навсякъде, където съм работила жените са се грижели за отбелязването на рожденните дни на колегите, за фирмените тържества, за цветята в офиса.

    Абсолютно съм наясно, че е възможно моя опит да е частен случай и просто да съм егаси и късметлийката… но не ми се вярва. Дори да е така… тук на масата слагаме моя опит срещу твоя опит… Не можем да продължим да спорим на базата само на тях.

    Това, което ме притеснява в твоите изказвания… извън контекста на конкретния разговор… е, че обясняваш някакви негативни качества, с половата принадлежност на конкретния човек. Жените са клюкарки по пририда, жените са по-непродуктивни по природа… Това чисто фактологически не е вярно. Отрицателните качества са плод на възпитанието и на характера на един човек, а не на това, че има цици и вагина.

    Ако действително разликата в заплащането на жените и мъжете беше продиктувано от някакви естествени процеси (жените гледат деца, не разбират от математика, не са продуктивни)… то нямаше да има толкова различия в заплащането на жените в разичните култури. Дали скандинавките, които получават почти толкова колкото мъжете, по природа са по-работливи, по-умни, по-организирани?! Или културата в Скандинавските държави е такава, че хората просто уважават и ценят женския труд толкова колкото мъжкия?!

  52. petya permalink
    03.05.2009 06:47

    Wyncheto:
    Описанието на „съвременния офис“, което даваш е много точно… но то е само това… описание на съществуващото положение. Този офис е възможен, защото хората, които са го сглобили имат патриархални представи за света: мъжете печелят пари, жените гледат деца, бездетните жени са на разположение, защото каква друга важна работа би могла да има една жена, ако няма деца?! Това не означава, че същата тази фирма не би могла да бъде организирана и по друг, по-ефективен начин…

    Най-прогресивните компании в света (и най-печалившите) са такива, които правят всичко възможно, да имат щастливи и спокойно служители. В офисите на Google има детски градини, спа центрове, можеш да си водиш кучето, ако поискаш… Постановката е ясна: колкото по-спокойни и щастливи се чувстват служителите, толкова по-качествено ще работят. Всеки, който е работил повече от една седмица в живота си ще се съгласи, че това е така.

  53. petya permalink
    03.05.2009 06:58

    Димитър Узунов:
    Мерси много за статията, звучи наистина интересно, ще прочета по-късно. Благодаря и за смислените коментари. Яна вече каза, но аз ще повторя, че от двойните стандарти губят всички. Проблемът е в джендър стереотипизирането на хората: мъж–> пари, кариера, власт; жена–> външен вид, деца, зависимост.

    За мен варианта, в който жените започват да поемат излишни рискове, стават безскрупулни и оставят трупове зад себе си, в името на равното заплащане не е опция. Както става ясно в проучването, което цитираш, този модел не работи добре. Какво сега… в името на равнопоставеноста да направим така, че и жените да страдат от същите нива стрес като мъжете, да умират и те по-млади?! Не, това не е решение.

    Трябва да си преразгледаме приоритетите изначално. Ако в едно семейство, жената получава и онези 25%, които не и плащат само, защото е жена, тогава мъжа й ще може да намали малко часовете, които прекарва в офиса… без това да наруши баланса на семейния бюджет. Ако мъжът работи маалко по-малко, ще има повече време за себе си и семейството си, ще се чувства по-спокоен, няма да е толкова стресиран, ще живее по-дълго. хеххехе

    Кажи на теб това дали ти звучи логично?

  54. Димитър Узунов permalink
    03.05.2009 08:05

    Аз бих предложил като решение всеки във всяка фирма да знае колко получават колегите му и за каква работа и за това да се говори открито.

    бел: премахнатия пост е почти същия, но този по-точен..

  55. razmisli permalink
    03.05.2009 14:57

    Biliana, Аз пък за пръв път чувам, че мъжете са по-организирани. Обратното, досега съм чувала, че жените са по-организирани. И моите лични наблюдения са такива. А има и изследвания, които без да почиват на лични впечатления казват, че жените са по-добри лидери.
    http://www.psychologytoday.com/articles/pto-20030917-000002.html

    Това, че жените не си договарят добра начална заплата не е въпрос на дискриминация – в гози случай е въпрос на полова стереотипизация, която в края на краищата е свързана с дискриминацията.

    Wynche, Това, което описваш като причини един работодател да не повишава заплатата на служител – в него няма нищо специфично отнасящо се до жените. Така че не дава някаква причина шефовете да не дават равна заплата на жените като на мъжете. Освен това разбира се, никой работодател не би вървял срещу интересите си да не се възползва от потенциала на свой служител. Въпросът е, че преценките на работодателите не са непременно основани на рационални обективни критерии. Социализацията им, чрез която са попили достатъчно количество стереотипи им казва, че разумното е нещо различно. Но това е разумното в смисъл на common sense, не рационална обективна оценка.

    Анонимен за съквартирантката и Denia – много точно!

    С. – естествено е една майка да иска да прекара първата година с детето си. А защо не е също така естествено един баща да иска да прекара първата година с детето си?

    Между другото, имах кратък опит да работя върху един проект в група мъже.‌Той беше доброволен проект, а не работа срешу заплащане. Всички мъже бяха с добро образование и с деца. Работата обаче беше кошмар. При дискусия всички се прекъсваха, всемаше думата този, който успееше да говори по-силно, отхвърляха предложенията на останалите без особена аргументация. Въпреки този мой опит не бих си позволила да генерализирам, че с мъже не може да се работи. А, може би трябва да отбележа, че мъжете бяха българи…

  56. Biliana permalink
    04.05.2009 15:10

    rasmisli, не правиш ли генерализация, казвайки „мъжете бяха българи“? Имали сте късмет, че не са били италианци. :-)))))

    По същинската тема: разбирам те – примерът ти е своеобразен вид статистика. Точно както и моето твърдение, че мъжете са по-успешни в бизнеса.
    Към останалите: и не започвайте отново да ми казвате, какви жени познавате – пак се налага да кажа, че изключенията просто потвърждават правилото. Нямам какво повече да добавя.

    Успех на всички. :-)

  57. Yana permalink
    04.05.2009 20:56

    Баси изключителния живот живея, да не повярваш: всички около мен все са изключения!

  58. razmisli permalink
    04.05.2009 22:13

    Biliana, учудва ме, че така вземаш думите ми – казах точно обратното и специално, че независимо от факта, че 100% от мъжете бяха българи и 100% от чисто мъжките колективи, с които имам опит се държаха по този начин, не бих дори си помислила да правя генерализиращ извод, че такива са те по правило.

    Но от вметката ти за италианците излиза, че всъщност италианските мъже ги смяташ за още повече невъзможни за съвместна работа от описания от мен случай – още по-некооперативни, неуважаващи възможността за чуждо мнение, агресивни едни към други. Точно обратното на това, което твърдиш по-горе за мъжките и женските колективи.

    Интересно кой определя кое е правило и кое изключение – по думите ти следва, че каквото другите са наблюдавали е изключение, а твоята генерализация е правилото.

  59. Anonymous permalink
    04.05.2009 22:57

    Биляна, явно си твърдо решена да правиш изводи въз основа на частните си впечатления. Самоувереността е хубаво нещо. Но аргументтите ти за жените, мъжете и заплащането, така заявени, не чинят нищо. Ти, разбира се, си стой на твоето мнение, щом така ти харесва. В крайна сметка, какво са там разните му статистици, психолози и социолози, та те да ти казват? Всичко хубаво.

  60. Anonymous permalink
    05.05.2009 07:42

    Честно да ви кажа – няма смисъл да спорите с Биляна. Тя и в други блогове говори неща, които карат другите да спорят с нея, но тя продължава да си тропа с крак и да си твърди, че само нейното мнение е валидно.

  61. Димитър Узунов permalink
    05.05.2009 08:23

    А вие, г-не или г-жо/це, анонимнo правите нападка на обществено място..

  62. Ena permalink
    05.05.2009 09:53

    Димитре,
    Не искам да се заяждам, но вие не сте по-малко анонимен. Това, че фигурира някакво име, не дава повече информация за позицията ви, от информацията в текстовете ви. И не мисля, че повече информация е нужна. Какъв е проблемът да оценявате мненията на хората, без да имате действителните им имена?

  63. mistiko permalink
    15.05.2009 04:41

    Здравейте, работата е надомна и без работно време. Преди два месеца сърфирах из интернет, търсейки някакъв допълнителен доход. Разбрах за тази компания, която още от няколко години редовно изплаща изработените пари от клиентите си. ДОБРОТО в случая е, че си независим, работиш в къщи и получаваш толкова повече, колкото повече работиш.
    Е,отначало трябва да имате търпение, защото първите месеци се изкарват по 150-200 лева, но за една година дохода става не по малък от 500 лева средно /а за тези които по цял ден са пред компютъра и по 800-1000 лв./.
    КАК СТАВА РЕГИСТРИРАНЕТО?
    Много просто. То заема едва 10 минути – с уникално потребителско име и парола, след това изтегляш един малък софтуер-под формата на лента, която се разполага в долната или в горната част на монитора и по нея започват да текат реклами, докато си в Интернет. През това време ти може въобще да не гледаш самите реклами, а да си вършиш друга работа-например да си пишеш е-мейл или да разговаряш с твой приятел/ка от другия край на земното кълбо. Важното е рекламите да вървят по лентата и индикаторът да свети в зелено. В последствие по света се нароиха много такива компании, които обещават да плащат на потребителите за прекараното време в Интернет. Тази компания от две години насам вече упорито доказва своята ефективност, продължава да плаща не само това което са обещали,
    А ДОРИ И МНОГО ПОВЕЧЕ! Аз се „прикачих“ към човек, от който научих, че и досега компанията упорито държи на реномето си като редовно изплаща обещаните чекове! НЕ Е ДОВОЛЕН САМО КОЙТО НЕ Е ПРОБВАЛ !
    ПРИНЦИПЪТ Е СЛЕДНИЯ:
    1.Отивате на посoчения от мен линк (по долу) и се регистрирате-име, адрес, телефон, е-мейл и пр. Много важно е да посочите точен адрес-улица,номер,град,тъй като на него ще Ви се изпращат заработените суми с чекове!!
    http://www.cashfiesta.com/php/join.php?ref=bignatov
    Ще се зареди анкета, която трябва да попълните на латиница. Всички полета са задължителни. Бъдети внимателни при попълването на формата, тъй като именно с тези данни ще доидат Вашите чекове! Данните, които ще видите по-долу са примерни!
    ПОСЛЕДОВАТЕЛНОСТ НА РЕГИСТРИРАНЕТО :
    Authentication Information
    Login: (изберете име за вход в системата) примерно: 1234
    Password: (парола) примерно:5555
    Verify Password: (повторете паролата) примерно:5555
    First, tell us where we can send your checks (на този адрес ще Ви пращат чековете)
    First name: (Вашето име) примерно: Georgi
    Last name: (Вашата фамилия) примерно: Ivanov
    Street address: (адрес: улица, номер,……) примерно: Simeon str.12 Entr.B(вход) Apt.25
    City: (град) примерно: Sofia
    Zip/Postal code: (пощенски код) примерно: 1000
    State: (Щат – оставете not selected) not selected
    Province: not selected
    Country: (страна – изберете Bulgaria) Bulgaria
    E-mail address: (Вашия e-mail РАБОТЕЩ) примерно: reyko@abv.bg
    Verify e-mail address: (повторете Вашия e-mail) примерно: reyko@abv.bg
    Now, please tell us more about yourself
    Age: (вашата възраст) примерно: 16-25
    Education: (образование) примерно: High School
    Gender: (пол, мъж или жена) примерно: male (мъж) female (жена)
    Annual household income: (годишен семеен доход, колкото по голям толкова по добре) примерно:,000-,999
    Additional Information
    Please tell us why you use Internet: тук сте длъжни да посочите вашите интереси. Колкото повече толкова по добре – отметнете 12-15.
    What do you search for or buy online: (какво Вие търсите да купите) отметнете 10-14 позиции
    Earn cash by subscribing to receive email: (отметнете ако искате да печелите като получавате рекламни писма, препоръчваме да не го включвате
    Preferred check size: (минимална сума на чека)
    Referral Information
    Referred by: (номер, име на Вашия реферрал, оставете го както е)
    I have read and understand the Member Agreement (Съгласен съм с вашите условия – задължително го отметнете) отметка
    Натиснете Submit Registration
    2.Отивате на графа Member-кликате там,пишете в кутийките името и паролата, с които сте се регистрирали, натискате Логин- и влизате във вашия Account.
    3.Намирате графа Download-от там изтегляте една малка програмка,която колкото и лоша да е връзката Ви,в най-лошия случай се изтегля за 2-3 минути.
    4.Когато влизате в Интернет винаги първата Ви работа ще е да стартирате тази малка програмка-пишете името и паролата си,после Логин- в горния ъгъл на монитора Ви се появява лентата с едно човече,което като започне да бяга-значи вие вече правите пари! Когато
    човечето не бяга-то вие не правите пари! На лентата горе се появяват и точките, които вие заработвате от вашия престой в Интернет, а тези точки се обръщат в края на месеца в пари! Много важно! На долния десен ъгъл на екрана се появява знака на долара-$- ако той свети в зелено-$,значи точките ви се увеличават и вие заработвате пари, а ако е в червено-$ – то точки не ви се отчитат и не се правят пари! В момента заработката, с която можете да стартирате е 1.666$ на час – което е 1000 точки!
    Но това далеч не е всичко! Вие бихте могли да печелите далеч повече, ако привлечете хора да се регистрират след Вас под Вашето име-реферали.
    Когато привлечете реферали -получавате процент върху тяхната
    месечна заработка. ПРОЦЕНТЪТ НЕ СЕ ЗАПЛАЩА ОТ САМИЯ РЕФЕРАЛ, А ОТ КОМПАНИЯТА ПОРАДИ ПРИВЛИЧАНЕ НА НОВИ ХОРА В СТРУКТУРАТА. Когато Вашите реферали привлекат други реферали, те вече се явяват индиректни реферали за вас, Вие и от тях печелите!- и така структурата в дълбочина продължава до 8-ма позиция
    под вас!
    КАК ВИ СЕ СТРУВА ТОВА! КОЛКОТО ПОВЕЧЕ РЕФЕРАЛИ-ТОЛКОВА ПОВЕЧЕ ПАРИ!
    А реферали не е никак трудно да се привличат-необходимо е дакажете на ваши близки приятели Интернет-маниаци и също така като мен да пускате обяви в различни сайтове! За целта можете да копирате точно този същия текст и да го публикувате, НО С ВАШЕТО ИМЕ!
    Значи в линка, който Ви посочих е необходимо само накрая да промените името – да не е “bignatov”, а Вашето име, с което сте се регистрирали! Ами това е принципът-лесно просто и ясно! Необходимо е упоритост и постоянство! И най-вече много, много реферали, но активни!-защото от пасивните нямате никаква полза! КОЛКОТО ПОВЕЧЕ ХОРА ПРИВЛЕЧЕТЕ КЪМ ВАС, ТОЛКОВА ПО-ГОЛЕМИ ЩЕ БЪДАТ МЕСЕЧНИТЕ ВИ ПРИХОДИ !
    Желая Ви много късмет и успех в правенето на пари във виртуалното пространство! Следвайте указанията и стъпките ми и ще успеете!
    Първият чек може да се забави, но СЪС СИГУРНОСТ ПРИСТИГА ! Трябва да
    изискате чека след като направите минимума от посочената от Вас сума-напр. 50 долара!
    Изискването на чека става като направите минималната сума /50 долара/, след това излиза бутон „request check“-натискате го и чекът пристига. Или пишете по е-мейл, че желаете да Ви се изпратят парите с пощенски чек /запис/.
    НЕ Е ДОВОЛЕН САМО КОЙТО НЕ Е ПРОБВАЛ !
    P.P.С. След като пуснете банера, много е важно да следите човечето, което се намира в лявата му част. Когато то ХОДИ НА МЯСТО, трупате точки /по точка на 5-6 секунди/ и иконата с ДОЛАРА долу на таскбара е ЗЕЛЕНА. Когато човечето си почива или почне да се разхожда из банера, иконата с долара е червена и НЕ трупате точки. Тогава просто трябва да размърдате курсора на мишката по рекламната лента и то почва отново да ХОДИ НА МЯСТОТО си и иконата с долара на таскбара става отново зелена. Човечето почва да се разхожда по рекламите, това е защитата на програмата от вируси. Когато това стане просто трябва да щракнете с мишката върху човечето и то отново се връща на работа.И за да имате повече успех, пускайте обяви в различни сайтове с обяви за работа.

    Изисквания:
    Да имате навършени 18 години,
    Достъп до интернет,
    2-3 свободни часа . (минимум)
    Полезен съвет: Попълнете личните си данни и всичко останало на латиница, в противен случай няма да го приемат. Името Ви на латиница го препишете от личната си карта. За адреса си използвайте съкращенията st. за улица, bl. за блок, entr. за вход, fl. за етаж, ap. за апартамент, но е по-добре да ги пишете цели, съответно street, block, entrance, floor, apartament

  64. mr. ice permalink
    25.09.2009 02:45

    A, внасям лека корекция за Саша Безуханова, не баща и, а свекър и е тлъстия комунист, т.е. успяла снаха е. Сори за грешчицата.

  65. Overdude permalink
    21.11.2013 02:04

    А всъщност решението е просто: Вместо да си чешете пръстите, правите си дамска фирма с меринджей жунъ и всичкото персонал жунъ и оп на пазара. И там вместо да се пускате на шефа, за да ви повиши използвате половите органи наречени „мозък“ и „лакти“ и се доказвате…

Trackbacks

  1. Феминизация на бедността в България « Openly Feminist
  2. Докладът на КНСБ: най-големият подарък « Openly Feminist

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: