Към съдържанието

Feminist Link-o-Rama

17.06.2008

Натрупаха се интересни неща за четене и коментар. Изброявам няколко неща накуп. Пък после ще видим кое как ще обсъждаме:

  • Джесика Валенти, основателка на Feministing.org пред Линдзи Кемпбъл от Moblogic. Говорят за новата й книга, двойните стандарти и историята на феминизма via supudo
  • Има ли гей-ген? Статия за едно много интересно научно проучване, относно генетичната обусловеност на хомосексуалноста.

С нетърпение очаквам да чуя впечатленията ви от тези материали.

10 коментара leave one →
  1. салатено чудовище permalink
    17.06.2008 11:00

    последната статия (why are women so critical) е меко казано детинска. особено тази част: “ We need to re-create the sense of female connection we once had during biblical days around the village well and in the Red Tent where women gathered, shared stories, supported each other, and passed on their female wisdom. I am not suggesting that things were great for women then, but I am saying that we have lost that essential sense of community that women had then.“ същност на женското комюнити? няма по-исторически нечувствителен аргумент от този за същността на нещо. а транс-исторически и транс-културни същности и дефиниции са просто несериозен опит за анализ.

    не е ли прекалено романтично това „библейско“ минало дето всъщност е архетип на патриараха?? това някаква форма на феминистки фундаментализъм ли е? авторката си представя някаква „природна женска солидарност“ която е помрачена от „изкуствения“ патриархат… аз лично не виждам „позитивното“ биологично самоесенциализиране по-добро от обичайния патриархален сексизъм. напротив, подобни глупости представят някои феминистки в смешна светлина, защото те репродуцират същите биологизирани роли и солидарности срещу които се борят.

    статията е прекалено психологическа, биологизирана и а-историческа. как може да припише мизогинията само на „завистта, която тъпканите жени изпитват, когато някоя от тях успее да пробие?“
    за мен по-приемлив анализ трябва да включва икономически отношения, КЛАСОВО, етническо и друг тип разделение, не просто някакви психолочески състояния на завист. авторката е права за интернализирания патриархат и бих добавила обектификация (постоянното вманиачаване в телата ни и сравняване кой колко кила тежи и кви дрехи носи), но пропуска да отбележи, че в едно класово общество самопожеланията за „женска солидарност“ и тн. са невъзможни. как ще убеди някоя аристократка примерно да се загрижи за слугинята си с тази романтизирана и вдетинена реторика за пан-женска солидарност?? хаха, де да беше толкова просто!

  2. салатено чудовище permalink
    17.06.2008 11:17

    още нещо. няма начин някоя мадам, шефка на петролна компания или расистка примерно да ми е симпатична и да се идентифицирам с нея само щото и двете пикаем седнали. т.е. биологичната женственост не е достатъчна мотивация за солидарност (поне за мен не е). по-скоро бих била солидарна с млада имигрантка продадена в робство в западна европа, или с шивачка в sweatshop в китай или където и да е, отколкото с някоя министърка. половата и националната идентификация и солидарност замъглява и мистифицира социалното неравенство, експлоатацията и т.н.
    нещата не са прости; жените не са еднакво подтиснати навсякъде по света, а някои даже хич не са.

    не казвам, че не е хубаво жените да са солидарни, когато са обект на сексизъм, неравноправие и тн., разбира се. не искам да ме разбирате погрешно. просто се опитвам да кажа, че жените не са една хомогенна маса с еднакви проблеми и че не завист, а по-дълбоки проблеми ни разделят.

  3. Yana permalink
    17.06.2008 14:01

    Мдам, и на мен ми дойде в повечко призива за обединение. Трябва и да съм честна – в живота си съм срещала гадни жени, но чак пък толкова.

    Да се изкажа за гей-гените. Току-що свърших една жестока книга – Blood Matters: From Inherited Illness to Designer Babies, How the World and I Found Ourselves in the Future of the Gene – която представлява изследване на начините, по които наличната генетична информация се използва от учени и не толкова учени хора, в ежедневието ми. Оказва се, че вече си съществуват места, в които от спермата на мъжа ти и собствената ти яйцеклетка могат да ти направят бебе, „изчистено“ от всякакви нежелателни гени, и хората активно ги ползват, за да са сигурни, че бебето им ще бъде еди какво си, не само здраво. Та ме е страх, че ако се локализира генетичното начало на хомосексуалността, скоро просто няма да се раждат хора с този гей-ген.

    И за мама и татко в Ню Йорк Таймс – страшна статия, много ми хареса, защото показва, че лека-полека можем да зарежем схващането, че за децата се грижи само мама, защото татко не е компетентен за това, а парите ги печели само татко, щото мама не я бива за това.

    Честно, не виждам кое спира един баща, който обича детето си и иска да го отглежда, да си остане вкъщи с него, от самото му раждане? (Проблемите около кърменето се решават, въпрос на организация).

  4. салатено чудовище permalink
    17.06.2008 18:16

    „Та ме е страх, че ако се локализира генетичното начало на хомосексуалността, скоро просто няма да се раждат хора с този гей-ген.“

    нема да се пуашиш:) според мен дори и да има такива гени, те не са напълно отговорни за поведението и сексуалността на човек. например, генетично или като природен вид, на нас хората ни трябват протеин, но това да ми го каже генетик е да ми почука на отворена врата. смисъл, може ли факта че ми трябват протеини да обясни факта, че не ям всички протеини наоколо (примерно плъхове, насекоми, прасета при мюсюлмани и евреи)? не!

    може да го обясни теория на табу и (ритуална, физическа, социална) чистота. мисля, че е подобно и със сексуалността. практически погледнато, орален секс може да прави всеки човек, защото всеки човек има устни и език, но ние създаваме определени категории от хора с които „тези неща са позволени.“ тези категории се базират не само на хетеронормативни представи, но и на класа, етнос и т.н. (примерно „interracial“ съюзи и бракове се гледат с лошо око от много хора).

    то сигурно има специфични гени, но според мен им трябва някаква среда, за да „заработят.“ не знам дали е вярно, но някои пъти при сексуално насилие над дете, то може да стане гей (разбира се, не знаем дали вече не носи ген). друг случай е „нормалната“ педофилия, при която момиченца са сексуализирани от малки и им се натяква, че като им дойде цикала едва ли не се отваря врата на времето и вече са „съзряли“ за разлика от връстниците им момчета, които се „развиват по-бавно.“ мисълта ми е че не вярвам да има ген, който кара девойки на 13-14 да се кефят на младежи на по 18-20, или мъже на 50 да ходят с 18 годишни. това не е „природа,“ а по-скоро „култура.“
    гените са си гени, но как ще се развие човека зависи не само от тях, а и от социалната среда.

    в древна гърция мъжката хомосексуална любов като е било най-нормалното нещо, мислиш ли че всички са всички може да са имали гей-гени?

  5. Estranged permalink
    18.06.2008 11:52

    @салатено чудовище:

    Да… В едно общество, в което хомосексуализмът е приет, като в Древна Гърция, изглежда има повече „гей – гени“.

    Един познат взе да развива идеята, как на жените генетично им било обусловено да се нуждаят от шоколад. Аз съм космат като маймуна, не мога да се оплача от липса на тестостерон. Но не съм израснал като типичен мъж, не съм се научил да се напивам достатъчно често и затова набивам повече шоколад от всички жени, които познавам. Как ще обясним това? Аз всъщност съм скрит хермафродит, явно.

    Или гей. Щото гейството също е генетично. Ами тези, които са бисексуални, експериментирали са сексуално и с жени, и с мъже, и плуват ту към единия, ту към другия бряг? Ами те… те пък са генетично „би“.
    Да. Работи безотказно.

    Тия генетични обяснения от типа
    „Защо е така?“
    „Така е, защото е така“.
    са универсални и работят за всичко. Ето, ще дам пример.

    Спъваме се в камък и псуваме „Да му еба майката!“
    Защо псуваме?
    Защото генетично е обусловено да псуваме на майка при спъване в камък. Също както е генетично обусловено момчетата да си играят с оръжия.

    Всъщност гейовете, бидейки дискриминирани, се нуждаят точно от лесно обяснение, което да им каже, че нещата не зависят от тях, че това не е техен съзнателен или НЕсъзнателен избор, предизвикан от събития, случили се в живота им, а нещо вродено в тях, като расата. Сьответно няма нужда да защитават предпочитанието си и да променят обществото, могат по-скоро да говорят за дискриминация срещу „расата“ си.

    Но познавайки човешката история, позволеното и забраненото в различните общества, както и личните съкровени истории на толкова много хора, сменяли ориентацията си, аз просто няма как да купя такова евтино обяснение.

  6. Yana permalink
    18.06.2008 12:16

    Абе и двамцата, гените ич не са толкова лесни, колкото ние, лаиците си ги представяме. Генетичното кодиране не е на принципа „това копче прави това, това копче прави онова“. Доколкото разбирам аз, няма пряка връзка между гените и поведението, има няколко нива между тях, а характеристиките се оформят по няколко начина, с кода на не един и два гена. Да не говорим, че някои гени залагат само потенциали, на които е нужен ключов момент от живота на човека, за да се превърнат в реални характеристики.

  7. салатено чудовище permalink
    18.06.2008 12:26

    estranged и яна, според мен изобщо няма връзка между гените и поведението, но смекчих тона в предния постинг, за да не изглеждам прекалено много като социален фундаменталист:)

  8. Estranged permalink
    18.06.2008 12:46

    Аз мисля, че ако хората се раждат някакви, то се раждат бисексуални.

    Сексуалността я има в нас, но кога, как и дали изобщо ще се прояви, зависи от обществото и живота ни в него.

  9. petya permalink
    18.06.2008 13:22

    Ще отговарям малко по малко, защото нещо много сте се активизирали тия дни и не мога да насмогна да се включвам в разговорите. ;)

    Относно статията за зависта и гаднярството между жените… не съм съгласна, че статията е детинска. Разбира се, че не смятам, че трябва всички да се втурнем към палатката и да си режем вените, за да станем сестри, НО основният аргумент на авторката е изкючително силен и добре обоснован.

    Женомразието и патриархалността са влезли много дълбоко под кожата на жените и (радвам се, че вашият опит е по-различен), НО в резултат на това много жени са изключително ЖЕСТОКИ една към друга.

    Всъщност, струва ми се, че различията, които имаме в случая са по-скоро методологически. ;))) Съгласна съм с Жана, че марксисткия анализ е изключително полезен: естествено, че жените не са хомогенна маса с еднакви нужди, цели и интереси и такива принадлежности като класа, етнос, материално положение, култура са от изключително важно значение за това как се държи една жена с останалите жени.

    НО не мисля, че е полезно да противопоставяме половата принадлежност на класовата, етническата и т.н. принадлежност. Човешката идентичност трудно може да се фрагментира по такъв начин…

    Това, че аз не се чувствам солидарна с жените на фермерите на село, не означава, че обществото, в което живеем не е повлияло по някакъв аналогичен начин нашето разбиране за това какво означава да си ДОБРА ЖЕНА в България, например. Като че ли авторката говори по-скоро за такъв тип experience…

  10. mr. ice permalink
    19.06.2008 03:01

    „социален фундаменталист“ – i like it.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: