Към съдържанието

Лакмус за нов вид бащинство

13.09.2009

Василена Доткова е публикувала кратък текст за плотовете за повиване на бебета в мъжките тоалетни. В постинга Василена реферира статия в New York Times от 2006-та, в която авторът обяснява, че „плотовете за преобуване са се превърнали в нещо като лакмус, показващ дали дадено общество се е развило достатъчно, за да приеме един нов вид бащинство.“

Къде сме ние и в каква посока се движим?

30 коментара leave one →
  1. lazy permalink
    14.09.2009 04:15

    А дали не е по добре да има отделна стая за смяна на памперси както е на много обществени места (летища, книжарници, ресторанти)?

    А къде сме ние? Хм… Та мен ме е гнус да ползвам БГ тоалетните като цяло. Да не говорим на летище София. Бъъър. Добре, че нямам деца :P А и на много места в София тоалетните са даже прекалено малки и няма място, където да се сложи каквото и да е…

    И нека след това да се замислим и каква е всъщност разликата между БГ родителството и това в белия свят. Защо толкова много горди БГ родители се питат "ама тия къде са го помъкнали това дете" (=толкова ли си нямат баби, които да им го гледат?) И защо в БГ все още виждам ужасно малко деца по обществените места (различни от градинките)? Къде са тия деца по заведения, магазини, транспорт и институции?

    off topic: И още ли се спазва варварското 40 дена след раждането детето да не се извежда?

  2. Anonymous permalink
    14.09.2009 05:33

    Lazy, май още се спазват тези идиотии. Даже ритуални хлябове се приготвят за 40-я ден и се канят само жени на това "невероятно" събитие, при което бащата и всички други роднини от мъжки пол се гонят от къщата, за да не пречели. Дядовците, а още повече бабите, са набъркани в отглеждането и възпитанието на децата. Но какво и очакваме, ужасно много хора в България живеят с родителите си и преди, и след като се оженят. И пищят, че нямало достатъчно пари, за да живеят отделно. Само че ние с мъжа ми вземаме нормални, даже по-скоро ниски заплати, но си живеем отделно и успяваме да си се гледаме без намеса на други хора.

    Пиша всичко това, защото не може човек, който никога не е живял сам, да бъде истински пораснал. Няма как да отглежда зрели деца. Когато мъжът поиска да обръща внимание на домакинството и децата, много често се намесват старчоци с думите "това е работа на жена ти".

    Въобще… на лично ниво не сме дорасли, а това е необходима предпоставка, за да го видим да действа на ниво общество.

  3. Anonymous permalink
    14.09.2009 06:41

    По повод вметката… от линка към В. Доткова:
    ‘Публикувам ги (снимките) също и като реплика към коментиращите под този постинг в Openly Feminist, където някой заяви, че жените по природа са по-умели в смяната на памперси и затова е по-целесъобразно да я извършват те.’

    Силно съм впечатлен от смисления… напредък тук-там из света. Няма да се изненадам ако скоро малкото човече… се появи и в директива, спуснат го… като ‘норма’, за да не се налага “доброволно” съгласие.
    Спомням си, че пак из скандинавските ширини е измислена тоалетна-приспособление жените да пишкат прави. Вероятно ще бъде удачно покрай малкото човече, за окомплектовка, да се появи и права пишкаща мама. ;)))))

    Спомням си и… едно участие на видна феминистка лезбиен – сега щастлива майка, преместила се по-близко до ‘СЪВСЕМ’ вече цивилизовали се държави, в едно предаване ‘Пирамида’, колко почтително, почти мълчаливо, провеждаше борби и за гей права, докато в интимен текст същите отци ги нарича ‘мъже в рокли’.
    В тази връзка си мисля, че ако един ден, не през ЕС, а през ООН, спуснат насоки за развитие на културата и начини за живот, но най-вече за да се избегне потискане в мъже имащи желание да носят мъжката арабска дреха Диждаша/Тоб (Dishdashah/ Thoub), как ще решим проблема! Джинси/дънки дойдоха от други земи и проблем нямаше по адаптирането, но с арабските… “рокли”, зор ще видим.

    Също така имам предложение за подпомагане в отглеждането на малки деца. Всеки работодател от долуизброения списък формирования да създаде възможности на “култивиралите” се татковци, докато изпълняват служебните си задължение, да създадат примерно… детски градини. Известно е, че в този род служебни задължения мъжете често закъсват в семейните отношения – жената поема всички “пасиви” по отглеждането на децата (все едно е черна и мръсна работа). Жените ги напускат, защото работата ги отдалечава от семейството – много се отдават на задълженията си, не че им е нещо сложно или отговорно. И за да се спасява брака по вина на мъжа, това ще е една възможност, да се облекчат семейните ‘задължения’ в модернизирало се семейство.
    Списък с формирования, който е отворен за допълнения:

    – военни структури със специално предназначение и мисии, секретни и други подобни служби; военни поделения, казарми, морски флот;
    – държавните и частни органи за борба с престъпността във всичките й форми;
    – охранителни структури за държавни, институционални, административни или частни юридически формирования;
    – полиция, пожарникари, гражданска отбрана.
    Навсякъде където има риск, където мъжете са над 90 %. Там където физическото оцеляване е част от риска и мъжът винаги е склонен да рискува себе си, тялото си, сигурността си в името на цел – военна, национална или държавна, а и от чисто лична мъжка потребност да докажеш способности, да си професионалист. К`во да го правим мъжа, той нали е луда глава… ама като трябва да си гледа децата, работодателя трябва да се погрижи. Пък и това ще облекчи жената в семействата на мъже призвани да поддържат социалния мир. Нали мъжът беше… от Марс – бога на войната, и да дрънка с оръжия, да води разни мироопазващи битки много го дърпа. Ще трябва да пренаредим планетарният модел. Марс да го облечем в женски дрехи, а Лунат и Венера да ги направим амазонки. Слънцето… него пък ще го направи двуполово.
    К.

  4. Anonymous permalink
    14.09.2009 06:42

    Продължение на К.
    Наскоро пак гледах филма ‘Световният търговски център’ с Никълъс Кейдж. Покрай участието ми в предишната тема ‘Жените в БГ по време на комунизма и след това’, а тази е продължение с нов привкус, някак странно ми направи впечатление, че в спасителните операции имаше само мъже. В Речната полиция обаче се мерна и жена – телефонистката. Ако бях жена, щях да се засегна. Щях да съм обиден(а), че не са включили женски персонажи в спасителните операции. Добре, че знам думичката ‘стереотипи’, та да ми помогне да преодолея евентуалното негодувание… Май в тези операции една ‘жената котка’ щеше да много удачно решение. Щеше без проблем да се справи с промъкването до мъже жертви на своята мъжка суета да спасяват хора, да спасяват други, а не да си седят в къщи и дундуркат челядта, да пазят полата на жена си, далеч от ‘старчоци’, дъртаци и разни там изкопаеми – така наречените родители.
    Та, мъжете сме много откачен пол… все се бутаме където има мърсотия (добре че не всеки поддържа маникюр;)), геройства, спасяване, покрай жертви или се жертваме за жени, деца, възрастни хора. Кога ли ще дойде времето да се унифицираме до такава степен, че да не ни избиват мъжките импулси в критични и рискови ситуации. Но, спасението е в регламентиране, в държавната намеса със закони и ‘норми’, или да се оставиш на чехъла да те завладее, да те командва. Абе, все да си на топа на устата си е рисковано. И щом има жени, които искат равнопоставеност, равенство между половете, нека и те да опитат от тези емоции… ;) Като се понацапат, като се поокалят, като повлачат щрангове, снаряжение и друго оборудване, ще изхабят някой калория…, добър начин да се поотслабне, да се понамали целулита – бич Божи за жената.

    Направи ми впечатление, че съпругата на гл’герой май не се сещаше лично да отиде да търси струга си. Синът й напомни, че тя трябва да направи нещо. Ама то нали и той момче, та сигурно от мъжка солидарност, а не от загриженост за баща си. Е, беше принудена от детето и… какво се оказа, той пък оцелявал. И защо оцелявал, заради нея… Защо пак разни сценаристи (такива ги наричат комплексари), правят евалата на женския образ като го карат да не умира заради жена си! Вероятно от загриженост за децата! Или просто защото да си герой в днешно време е скучно. Да си любещ съпруг, отдаден на всяка цена на жената до теб е добро решение… Женската публика ще е впечатлена, ще има оборот. Колко му е да се гъделичка съвременната жена по феминистки, да казваме колко сме й вътре. (За компенсация комшийката, колежката, вършат работа. Пък и си изпран чат-пат, макар че ти опяват колко много се грижат за теб. Няма значение, че кухнята е пълна с всевъзможни екстри. В килера прахосмукачката дреме в готовност да промърка нежно подкарана от мъжка десница. В двора дамското возило, което си купил за да не се блъска в градския транспорт или просто да осигуриш комфорт, тръпне… за нежна ръчичка, която само копчета натиска. Абе… идилия е женското царство, господарство.)
    Жалко, че филма е по действителни разкази, а не е творческа измислица.
    С действителността е глупаво да се спори.

    Сигурно ще настъпи време, когато ще говорим в мъжка компания… ‘ти чули… някакъв се прави на Жан(а) Дарк’. Или… ‘вие чухте ли, в немско има вече Ангел(а) Меркел… Мъжът се възражда! Стига с тези памперси, стига сме бърсали сополи…!’
    К.

  5. Anonymous permalink
    14.09.2009 06:55

    А спомняш ли си тези същите пожарникари как протестираха заради идеята в паметника който им издигат непременно да има жълт и негър. При положение че жълти и негри там не е имало. Но за чудовището, наричано политическа "коректност" пропагандата е по-важна от истината.

    не се е сетил скулптора, но е можели и жена да сложи там – що не. И инвалид също. И гей и лесбийка.

    Политическа коректност или истина – изберете сами

  6. Василена permalink
    14.09.2009 08:13

    Анонимен,
    Съдейки по огромния проблем, който виждам, че имаш с идеята мъже да сменят памперси, мога да предположа че нямаш деца и/или си над 50 години. Просто не познавам съвременен баща в България, който да не сменя памперси. Бедствията и катастрофите, за които говориш, се случват по веднъж в живота на човек, а на много хора никога, затова пък преобуването на бебета е няколко пъти дневно всеки ден. На повечето бащи просто не им се мотае наоколо в чакане да настъпи някоя сцена от екшън филм, за да покажат чудеса от храброст. Предпочитат междувременно да свършат нещо практично, помагащо им порастването на собствените им деца да не ги подмине незабелязано. Няма нужда някой да ги задължава, просто се светват, че това е нещо ценно и че им е гот. Пожелавам ти да го преживееш и ти – ако с децата си си го пропуснал, с внуците може би. Животът не е реклама на Каменица.

  7. 14.09.2009 09:04

    А дали наистина отсъствието на аварийни спасителки не се дължи поне донякъде на стереотипи и липса на традиции? Спасяването има твърде малко общо с войната, двете за мен не са сравними.
    Когато започнах да се интересувам от "екстремни" спортове родителите ми бяха в шок. Репликата им буквално беше: "Ама защо? Това нито е ЖЕНСКО, нито красиво!". Тогава само им се изсмях – от познатите ми, които тренираха подобни неща, кажи – речи половината бяха момичета. При това – красиви, нежни и лъчезарни момичета, някои от тях имат и деца. Доста сериозни и дисциплинирани са – дори може би повече от мъжете. Което в много случаи е по-важно грубата сила. И да, някои от тези момичета, дори и в България, са изкарали курсове за аварийно спасяване и биха се включили в една такава акция.
    За съжаление обаче, точно стереотипът спира някои жени от тези занимания – тези, които не получават подкрапа за увлеченията си от родители и партньори. Защото спасяването на хора в извънредни ситуации си е "екстремно" занимание, изискващо и съответната подготовка и редовни тренировки. Ако трябва на всяка крачка по пътя си да се сблъскваш с неразбирането на близките си за това, с което се занимаваш, много по-лесно е да се откажеш.
    И все пак, напредък има – ако анонимният по-горе не е виждал изцапани момичета, мъкнещи с усмивка тежки товари, препоръчвам му да запише курс по пещерно дело или алпинизъм – ще остане доста изненадан.

  8. Ena permalink
    14.09.2009 10:38

    Това, че във филма на Никълъс Кейдж за световния търговски център са показали само мъже в спасителните операции, действително може да има нещо общо със стереотипите. Защото в други документални филми за 9/11 – сещам се за един за ролята на религиите в терористичния акт, както и на Майкъл Мур за здравеопазването – показваха кадри от спасителните операции, в които участват и мъже, и жени, както и интервюта с жени, участвали във въпросните операции. И за разлика от анонимните тук, които се тупат в гърдите за това, че са сменили памперс или са си измили чиниите, тези жени не се възвеличаваха за участието си в спасителните операции.

  9. Anonymous permalink
    14.09.2009 12:11

    Скъпа Ena, ето ти списък на жертвите от New York Fire Department и New York Police Department, моля те преброй ми колко жени са жертвали живота си за спасяването на хората в Световния търговски център?

    http://www.cnn.com/SPECIALS/2001/memorial/lists/by-employer/page67.html

  10. Yana permalink
    14.09.2009 14:15

    Ako biaha istinski myzhe, shtiaha da spasiat vsichki v WTC. Spasiavali te, spasili edna shepa hora, ne mi gi hvalete.

  11. Anonymous permalink
    14.09.2009 15:09

    Аз друго не мога да си обясня… каква е тази мания да бъдат убедени татковците, че да сменяш памперси е нещо толкова прекрасно???!? Ако е наистина такова невероятно преживяване, защо по-дяволите скъпи дами се опитвате да се отървете него???

    P.S. Разбира се не твърдя, че смяната на памепрси е женско или мъжко задължение. Моля думите ми да бъдат възприемани единствено и само в контекста!

  12. Ena permalink
    14.09.2009 15:33

    Анонимен,
    Не броиш доброволците. Така или иначе, мисленето ни е толкова различно, че едва ли ще стигнем до общи изводи.

  13. Anonymous permalink
    14.09.2009 16:25

    Ena,
    от 2599 загинали в WTC, 1982 са били вътре в самия център по време на атаките, 443 са били служителите на полицията, пожарната и медици(оня списък по-горе) по време на дежуртство, останалите 174 са доброволците, огромна част от които полицаите и пожарникарите дошли да помогнат на другарите си, въпреки че не са на служба.

    Разбира се, че мисленето ни е различно (и слава Богу), но фактита са си факти. В никакъв случай не мога да направя генерални изводи за поведение на единя или другия пола на база 11 септември, но не аз повдигнах въпроса и не аз се изказах неподготвен. Другият път, когато искаш да спориш по дадена тема проучи фактите. Тогава можем да седнем и да поспорим въпреки различното ни мислене и въпреки, че няма да стигнем до общите изводи.

  14. Ena permalink
    14.09.2009 17:41

    Анонимен,
    Съгласни сме за фактите. И факт е, че между доброволците-спасители на 9/11 имаше жени. Не сме съгласни за изводите, които вадим от тях. Това, че повече мъже са загинали на 9/11 не означава, че поради това на мъжете по принцип им се полагат специални привилегии или че на жените нещо не им достига. Напълно съм съгласна, с мнението на V., че момичетата, които имат желание да бъдат обучени за спасителни дейности, трябва да се справят с предразсъдъка, че, видиш ли, жените били по принцип по-нежни и не знам какво си и не им било мястото да стават пожарникарки и пр.
    Най-вече не ми е ясно къде те сърби точно. Как си представяш равнопоставените и продуктивни според теб отношения между половете?

  15. Anonymous permalink
    14.09.2009 17:54

    айде, пак се размечтахте за жени миньори, жени боксьори и жени багеристки. няма лошо – аз съм за.

    Какъв е начинът човек да сезира комисията за дискриминацията за дискотеките, които пускат "безплатен вход за дами"? Всъщност поради възраст вече рядко навестявам такива заведения, та не съм сигурен ,че тази практика продължава, но беше толкова разпространена, че едва ли е умряла.

    ПКИИИС

  16. Ena permalink
    14.09.2009 18:55

    Анонимен,
    зададох ти въпрос: според теб какъв вид отношения между жени и мъже биха били продуктивни?

  17. Yana permalink
    14.09.2009 21:01

    Това с безплатния вход за дами е от желание за повече печалба. По този начин се привличат повече мъже и повече консумация на бара.

  18. Anonymous permalink
    15.09.2009 01:11

    Яна благодаря, че ме светна. Аз, с моето ниско IQ едва ли щях да се сетя!

    Политическа коректност или истина – изберете сами!

  19. Anonymous permalink
    15.09.2009 03:10

    Ами честно казано, да – правиш впечатление на някой с ниско IQ. Не отговаряш на въпроси, които са ти неудобни, пееш си едно и също, съвсем си е признак на не особено голям интелект.

  20. Aozora permalink
    15.09.2009 03:50

    В България един от проблемите е липсата на качествена информация. Бащите сменят памперси, липсва места с дъски за повиване, майки напускат/не напускат работно място/групи на обществото биват дискриминирани – защо любимият НСИ например не се занимае с изготвянето на качествена статистика по тези въпроси?

  21. Anonymous permalink
    15.09.2009 04:57

    Трогнат съм от преценката на анонимния айнщайн за моя интелект. И на кои по-точно неудобни въпроси не съм отговорил.

    Колкото до повтарянето на ПКИИИС – третирай го като ник или подпис. По твое усмотрение. Така се различавам от другите анонимни.

  22. Yana permalink
    15.09.2009 05:54

    НСИ и да се заеме, хората пак ще си правят изводи от холвудски продукции.

  23. Ena permalink
    15.09.2009 11:55

    ПКИИС,
    Нежеланието ти да ми отговориш на въпроса как си представяш продуктивните отношения между мъжете и жените за мен означава, че си тук само да тролстваш. Остани си със здраве.

  24. Anonymous permalink
    15.09.2009 12:58

    И каква излезе тя сега? Мъжете са неспособни да сменят памперси, понеже в СТЦ спасителите са били мъже… Мда, изключително силна връзка.

    Сменянето на памперс не е прекрасно. То е нормално. То е грижа за детето, начин да изградиш и поддържаш връзката си с него. Не е нищо по-различно от това да го обличаш или да го храниш. Но е лакмус, защото смяна на памперс в мъжката тоалетна например може да означава, че детето е на разходка с тати.
    За съжаление при нас има адски много бащи, които не извеждат децата си, защото:
    1. не могат да се оправят с тях
    2. ги е срам да седят на площадката с играещото си дете (много е анти-мъжествено)
    3. не искат да губят свободното си време

    gimli

  25. Anonymous permalink
    16.09.2009 04:26

    gimli, всъщност си забравила основната причина, а именно:

    4. защото мама/леля/баба ги извеждат на разходка

    Хич не ми дреме кой какво искал, да аз ценя свободното си време и най-вече нервите си. Айде да ме накарат да развеждам некво ревливо бебе и да му сменям памперсите, та дори да е и мое. Аз ще се грижа за децата си като навършат 10 години, дотогава си имат майки/баби/лели…

  26. Anonymous permalink
    16.09.2009 06:00

    Интересно е защо хора, които биха посочили причина номер 4. баба/мама/леля, въобще си правят труда да създават деца. Биха спестили психически и емоционални увреждания върху няколко индивида. Толкова по-лесно е да не си правят деца, от които така или иначе ще се отчуждят набързо. Интересно е и какво се случва, ако няма нито баба, нито леля, нито мама. Да не говорим, че дори да има леля или баба, те с нищо не са длъжни на теб и твоето дете, което на българин понякога е трудно да се обясни. Ами ако съпругата те напусне, или пък умре? Ако трябва сам да се грижиш за детето? Сигурно ще измънкат "ще си взема детегледачка" (задължително в женски род). Жалка работа.

  27. lazy permalink
    16.09.2009 07:04

    Както сам(а) каза – има баби, лели и тн. И най интересното е, че в БГ не само, че не можеш да убедиш таткото, че не са му длъжни, но и роднините го приемат като лична обида, ако им кажеш, че детето НЕ е тяхно и не трябва да го гледат всяка вечер, както и че е за предпочитане мама и тати да си го възпитават, а не сюрията роднини да го лигави.

    А на въпроса защо правят деца. Много просто, защото да правиш деца е гот а и защото има кой да ги гледа (ако изобщо се замислят за това) – и децата и тях. Ако не лошата половинка, то пък маминка ще довтаса.

    А и да не говорим, че имам доста приятели, които си умират за деца – закачат ги, играят си с тях, абе занимава им се. Е да… ама винаги има един много странен поглед от страна на роднините на детото; все едно е сериен убиец или нещо от сорта.

  28. Anonymous permalink
    16.09.2009 08:50

    Анонимен каза…

    "Ами ако съпругата те напусне, или пък умре? Ако трябва сам да се грижиш за детето?"

    Има си социални служби, закрила на детето, те да му мислят!

    P.S. Абе вие нямате ли деца да си ги гледате, че сте тръгнали за чуждите да кахърите, м? Никой и по никакъв начин не може да ме принуди да се грижа за някого, пък било то и бебе! Това вашето е висша форма на наглост. Спрете да се месите в живота на хората и да казвате какво и как трябвало да бъде. Кой, как, защо, къде и т.н. ще се грижи за детето ми изобщо не е ваша работа!!!

  29. Denia permalink
    16.09.2009 09:38

    Отдавна не съм се включвала тук, защото като почна да чета коментарите ми се отщява. Това не е дискусия, а зверилник.

    Петя, моля те, моля те, моля те въведи поне някаква минимална форма на модерация. Поне забрани да кометират анонимни. Сигурно има и други хора като мен, които биха се включили но не им се знаимава да се разправят с тролове.

  30. petya permalink
    16.09.2009 13:00

    Denia:
    Опитвам се да синхронизирам блога с телефона ми. Ако успея, ще въведа модерация. Единствената причина, поради която не съм въвела модерация е че не искам хората да чакат с часове, за да видят коментарите си…

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: