Към съдържанието

Луната в теб

26.08.2009

Един от първите ми спомени след като ми „дойде“ са инструкциите на мама как да увивам дамските си превръзки в тоалетна хартия, за да не ги види тати в тоалетната. Бях в 6-ти клас. Не ме болеше, но ми беше мокро, гадно и параноично. Умирах от страх, че някой ще чуе как нещо скърца между краката ми: дамска превръзка, без крилца, с две тъъънички лентички лепило, които посмъртно няма как да я задържат баш там където трябва да бъде. Не казах на никого. Беше ме срам.

В гимназията спрях да се притеснявам толкова, но с приятелките ми продължихме да говорим за месечния си цикъл с кодови думи: „гостите от Червен Бряг пристигнаха“, „Червеногвардейците ме атакуват“, „закъсах“, „днес съм Червената Шапчица“. Без много много да обсъждаме, някак знаехме, че това са женски разговори за на ушенце. Момчетата около нас никога не трябваше да ни чуят докато си говорим за тези неща, за да не се погнусят и отвратят от нас. Ааа… да. И не трябваше да си бръсна краката, докато съм в цикъл. Това не помня кой ми го каза, но… ЕГАСИ и стреса, честно ви казвам.

Разказвам тези лични неща, защото чух за нов документален филм Луната в теб, посветен на отношението на Западния свят към менструацията. Някои от въпросите, които си задава авторката на филма: Защо женската менструация се смята за неприятна тема за разговор? Защо все още съществуват тъпи суеверия, свързани с месечния цикъл? Защо мъжете се изчервяват, когато стане дума за менструация? Филмът разглежда менструацията като физиологичен и културен феномен. Целта на филма е да даде възможност на различни жени да говорят по темата с техните думи, да опишат това, което наистина усещат без да се срамуват.

Гледайте трейлъра на филма и, ако искате, споделете вашите истории в коментарите под този постинг. Убедена съм, че имате какво да разкажете.

30 коментара leave one →
  1. miromir permalink
    27.08.2009 02:31

    Около мен никога не се беше повдигал тоз въпрос, предполагам защото самите момичета са изпитвали неудобство.

    Едва когато в университета едно лято трябваше да ходим на практика в планината и веднъж трябваше да слезем да напазаруваме храна от близкото село, едно от момичетата сред нас простичко помоли да й вземем пакет превръзки. Мисля че нито тя се притесни да поиска, нито пък някой изпита неудобство или нещо такова.

    Иначе като се замисля, момичетата около мен чисто и просто си казват, че "са в цикъл", че им "е дошъл цикъла", почти не се сещам някоя да е употребявала евфемизми…

  2. Антония permalink
    27.08.2009 02:57

    Тийнейджърките не говорят за менструацията си, защото я приемат за полова тема. А както знаем – на тази възраст сексът и всичко, свързано с него, не се обсъжда в смесена компания. Децата са незрели, момчетата за по-назад от момичетата в развитието си… Ясно е защо не намират общи думи.

    И мен майка ми ме учеше да увивам превръзките, но не за да се прикривам, а от хигиенни съображения. Носех малък несесер в раницата, резервните превръзки бяха в индивидуални салфетки, и това много преди да се появят Always в България :) Добре помня първия си ден в училище. Определено не се срамувах, напротив, чувствах се голяма. Е, и малко уплашена. Кръстът ме наболяваше, все едно бях остаряла със сто години за една нощ. Вървях бавно и внимателно, даже закъснях малко за първия час, който пък беше физическо – извиних се с думите "Неразположена съм и не се чувствам добре". Майка ми беше казала, че ако ми е зле, имам ПРАВО да не играя.

    А въпросите, които филмът задава, си имат елементарни отговори. Женската менструация се смята за неприятна тема за разговор, защото голяма част от жените изпитват болки и неудобство, което автоматично свързва този период с болест, още една тема, по която не обичаме да говорим. За суеверията не знам, предпочитам да не общувам с хора, вярващи в бабини деветинини (имахме една секретарка, дето се изцепи, че след кола маска не трябва да се къпеш 24 часа, защото водата щяла да влезе в порите ти и да накара космите да растат по-бързо!). Мъжете се изчервяват, когато стане дума за менструация, защото си мислят, че темата е много лична. Те се изчервяват и когато стане дума за нощни полюции, нали? Отново тема, която в смесена компания не се обсъжда. Но за разлика от менструацията, която не е срамна (т.е. никой не те обижда на "А ти днес кървиш"), нощните полюции при тийнейджърите са "голям смях" и са постоянно подигравани.

  3. Longanlon permalink
    27.08.2009 05:04

    бе нещо не можах да го намеря по торентите тоя филм

    освен това, трябва да признаеш, че на стари години фразата "как ме атакуваха червеногвардейците на младини" ще има известна романтика ;)

  4. Anonymous permalink
    27.08.2009 05:29

    Антония, много от нещата, които казваш са верни, но табутата около менструацията са много по-дълбоки отколкото изглеждат. В мюсюлманския свят жените в менструация имат ограничения при посещението на джамиите – в повечето случаи изобщо не са допускани вътре, в някои могат само да са свидетели на религиозните церемонии, но не и да участват пряко в тях.
    Сходно е и положението по други места. Западният свят не е драстично по-напред в това отношение.

    Като цяло в миналото, а на някои места и в настоящето, се е смятало, че менструацията е мръсна и неприятна. Това е толкова дълбоко вкоренено в наследството на съвременния човек, че дори ако погледнеш рекламите за превръзки и тампони, можеш да го видиш. Всички реклами показват синя течност (синият цвят се възприема като най-чист клинично, за разлика от съвсем естествения в случая червен). Винаги се набляга на това колко дискретни са рекламираните продукти и как можеш да си носиш белите панталони без притеснение, че ще се изцапаш. Сякаш целият свят ще пропадне, ако някой види, че си се изцапала :) Виждала съм реклама на тампони в САЩ, в която всеки тампон бе опакован така, че да прилича на пакетче със захар и разиграната ситуация в конкретната реклама бе между момиче и гаджето й (!!!), при което той взема пакетчето, мислейки че е захар, за да си го сложи в кафето. Момичето го пита нещо от рода на "не прекаляваш ли със захарта" и той и връща ъпакетчето без да е разбрал какво има в него. Значи всички трябва да си отдъхнем облекчено, понеже най-близкият ни мъж не е разбрал, че имаме месечен цикъл.

    Та такива примери могат да се дадат много.

    Разбира се, хубавото е, че поне сега хората не са същите и има много жени (и аз в това число), които не се притесняват да споменат, че не се чувстват добре заради цикъла си, да помолят мъж да им купи превръзки, да си извадят тампона от чантата без притеснение, изобщо да подхождат към този процес като към нещо съвсем естествено и нормално, каквото той на практика е.

    За съжаление, това не е така при всички. Наскоро говорих с младо момиче, на двайсетина години, което се притесняваше да спомене в изцяло женска компания, че има нужда от хапче, понеже има менструация. Преди не много години съученичките ми криеха една от друга дори факта, че вече имат месечен цикъл, камо ли пък кога точно се случва той.

    Права си, че сексуалните въпроси се смятат за табу, или за нещо смешно, и то засяга и двата пола, но при менструацията става още по-сложно и объркано и за двата пола.

    С риск пак да се повторя, добре че нещата не при всички са такива. Хубаво е да се говори повече и с нормален тон за това. В края на краищата, ако нямаше менструация, нямаше да има хора на тази земя.

  5. Yana permalink
    27.08.2009 05:49

    Аз нямам проблем да обсъждам менструациата си само и единствено с мъжа си и гинеколожката. С някой друг бих се гътнала от срам.

    В България също има бабини деветини за жената в цикъл. Например, това е мръсна кръв и може даже да е заразна, както и това, че ако жена в цикъл иде на гости при бебе, бебето ще се изрине!

  6. kim glowfish permalink
    27.08.2009 06:04

    аз пък много обичам цикъла си. може да е смешно, но някак така усещам значението и важността на тялото ми. дори много държа да говоря с мъжете за тази тема, защото в повечето случаи те са в страшно неведение и май им е много интересно. освен това намират за страхотно разкритие това, че някоя жена може просто да е ядосана и то не защото й идва ;-)

  7. Stella Petkova permalink
    27.08.2009 06:07

    Аз смятам, че причината да не се обсъжда менструацията е далеч по-прозаична – да менструацията е мръсна и неприятна (не както изключва Анонимен по-горе – какво и е приятното на полусъсирена миризлива кръв!?) и изобщо като цяло никой не говори за кои да е от "нещата", които излизат (подчертавам излизат) от тялото на човек.
    За да съм по фактологична това са (отгоре надолу): гурели, ушна кал, сополи, храчки, урина, (менструация), ако.
    Да, те всичките са "естествени" и няма защо да се срамуваме от тях, НО природата им ги прави такива, че да не са любима тема на разговор.
    Що се отнася до това дали да помолиш приятел да ти купи превръзки – ами ок е, що не. Толкова е ок, колкото и да го помолиш да ти купи едно топче тоалетна хартия:) За мен това е едно от онези лични неща, които бих си купила сама.

  8. sun permalink
    27.08.2009 07:58

    Радвам се, че вече съм във възраст, в която хората независимо от пола си не се срамуват да говорят за менструацията, стига това да е необходимо.
    Но наскоро се сблъсках с дилемата на мой близък, който се притеснява как ще говори с още несъздаденото си бъдещо дете за "такива неща", особено ако е момиче :) В началото му се изхилих не особено деликатно, но после се замислих, че сигурно съм единствената щастливка, на която бащата е обяснил доста подробно какви са ефектите от затоплянето, употребата на аспирин, шоколад и разни други ежедневни неща по време на цикъл. В някакъв смисъл той повече се тревожеше от моята тежка менструация дори от майка ми :) А той дори не е медицински работник, прост шлосер :)
    Вярвам, че все по-малко мъже ще имат нужда от ограмотяване по темата, но се потрисам, когато разбирам за представители на т.нар. силен пол, които мислят, че на всички жени им идва на първо число от месеца и други такива :)))
    П.П. По време на цикъл не трябва да си боядисвате косите, да знаете. Първата ми фризьорка твърди, че боята не "хващала". Ако жената знаеше колко пъти ме е "хващала" боята без дори да подозира, че не трябва :)

  9. Anonymous permalink
    27.08.2009 08:01

    "Защо женската менструация се счита за неприятна тема на разговор?" – SERIOUSLY !?

  10. razmisli permalink
    27.08.2009 08:50

    Самите думи като "цикъл" и "неразположена" са евфемизми. "Неразположена"? Да си неразположена означава да не се чувстваш добре физически, което задължително се случва като кървиш. "Цикъл" е сравнително нова дума, дошла да замести станалата вече неудобна "мензис", а тя от своя страна срамежливо си значи "онова месечното нещо".

    Темата е табу не защото на жените им е неприятно да са "неразположени", защото това се асоциира с болест или мразят да се занимават със собствената си кръв. Месечното кървене според почти всички религии прави жените да се считат ритуално нечисти. Библията на първо място подчертава това – и не само жените в мензис, а и всеки който ги докосва се смята за нечист. След мензис жените в юдаизма трябва да минат пречистваща ритуална баня (миква). В православието пък кървящите жени не бива да взимат причастие. Други традиции: не трябва да се сяда на леглото на кървяща жена, за да не се разболееш. Мъжете пък смятат, че не трябва да имат полов контакт с менструиращи жени, за да не се инфектират от кръвта. Те самите, не жените.

  11. eneya permalink
    27.08.2009 08:51

    Ами да, сериозно.
    Признавам си, че никога не съм чувала поверия за цикъла.
    Никога не съм имала проблем и да го коментирам.
    Най-интересното нещо, което знам във връзка с менструацията е приказката за Червената шапчица и нейното тълкуване.
    Според някои анализи разказчто е посветено за половото съзряване. Че момиченцето навлиза в сексуалната част на живота си, че е била с шаячица, с цел да се подчертае важността решенията да бъдат взимани с главата и разума.
    За това и посещава баба си, да й бъде предадено знанието и съветите на някой, който вече ги е преминал тези години и проблеми.
    Ловецъм символизира съпругът, а вълка – изкушенията на извънбрачния секс.

    И така. ;)
    Малко извън темата е, но пък е доста интересно колко твърде е залгнала важността за контролът на женската репродуктивна система.
    И жената, покрай системата.

  12. Anonymous permalink
    27.08.2009 09:29

    lunata spi

  13. wakeop permalink
    27.08.2009 09:54

    Хм, това за Червената шапчица не бях го чувала… интересно тълкувание :)

    Иначе между 9-тата и 12-тата ми година, когато на повечето момиченца в класа ни дойде за пръв път, темата за женския цикъл се обсъждаше широко и без притеснения сред съучениците ми. Учителят по физическо ни освобождаваше от час само ако съобщим публично "пред строя" за неразположението си и успя да избие от главите ни всякакво усещане за неудобство от темата. Отдавна не го мразим за това… като гледам в обществените тоалетни какви гадости изхвърлят жените неопаковани, явно не само в къщи, но и в училище са пропуснали онази част с личната хигиена по време на цикъл. А, да… и за това ни опяваше периодично… Както и да носим сутиени поне в неговия час.

    Отделно училищната сестра периодично ни събираше за лекции как се ползват превързочни материали (тогава до дамски превръзки можеше да се добереш само ако си с връзки) и честа тема за разговор в женските стаи на лагер или екскурзия беше поредния "супер удобен начин за сгъване на лигнин с монтиране на найлонче и анкерпласт за закрепване за бикините". Без майтап, труд и творчество си беше да измайсториш ултратънка и мега сигурна дамска превръзка с крилца. Защото от 5-10 момичета в стая, все някоя беше в цикъл :)

    У дома предпочитах да споделям с баща ми. Не, че майка ми не обръщаше достатъчно внимание на женските ми неразположения, но пред нея номерът "много ме боли корема, може ли днес да пропусна да хвърля боклука / да измия чиниите / да пазарувам" просто не вървеше. Той ни снабдяваше и с дамски превръзки, като ходеше в командировки из страната. Така де… по соц-а по-вероятно беше да намериш такива "екстри" в смесения магазин на село с 5 жени в менопауза от столетия, отколкото в аптеката в голям град.

    Суеверие или не, но непосредствено след края на цикъла не чувствам никаква болка при епилация. Подозирам, че както и при манипулациите с косите, това си е строго индивидуално :)

  14. eneya permalink
    27.08.2009 14:30

    Хм, при мен странното е, че ме боли само през ден 1.
    Оттам нататък всичко е мирно и спокойно.

    Чувала съм, че добрата спортна форма скъсява или олекотява цикъла.
    Това не важи за всички де, но почти всички момичета, с които едно време играехме сериозно тенис, само една се оплакваше от болезнен цикъл. Може и да не е свързано.

    Друг мит, за който си спомних е, че подксачане на място намалява болката.
    И това не знам дали е вярно, при мен действа през 1/2 от случаите.

    (Това е всичко, което знам и което може да влезе в графа "митологии")

  15. Amayula permalink
    27.08.2009 15:09

    Много ми хареса темата и ми се прииска да споделя много необичайното ми преживяване с първата менструация. Бях на 13 години и всичките ми приятелки вече имаха, а пък аз не и ми беше криво даже. Майка ми ми беше обяснила още отдавна в подробности що е то и какво значи.
    И така влизам си един ден в банята и гледам: кръв. Такава радост, ей! Викам мама, тя изхвърча от банята нахилена и се провиква на баща ми ' ЕЕЕй, на детето му дойде мензисааа'. Направо тържествено си беше.
    Аз и сега го виждам като празник някак – край на кошмарното ПМС, доказателство, че 'функционирам' както трябва, средство за заземяване.

  16. Dora permalink
    28.08.2009 02:10

    Да споделя и аз, че съм напълно съгласна със Стела Петкова. Не говоря за менструацията си, защото е неприятно, банално и лично. Да, месечният цикъл е знак, че функционираме нормално, но извън това не го свързвам с нищо приятно, напротив. А когато имам неприятно изживяване, ако не е наложително, не го споделям с други хора от уважение – ако за мен е неприятно, няма защо да предизвиквам неприятни чувства и у околните; още повече пък когато става дума за нещо естествено, нормално, безинтересно. И също държа на разграничението лична/обществена сфера. Ако толкова няма накъде, бих помолила някого да ми купи дамски превръзки, но бих предпочела да свърша това сама, също като с тоалетната хартия.
    За религията и фолклора – сигурно митовете влияят, но ми се струва, че все по-слабо. С ръка на сърцето не вярвам, че днес някой ще откаже причастие на жена в цикъл; когато аз съм взимала причастие, въпросът ама изобщо не е стоял.

  17. Anonymous permalink
    28.08.2009 04:02

    Дора, никой не казва, че мензисът е нещо много приятно като изживяване, или пък че задължително трябва да го обсъдиш с околните. За теб е лично и искаш да остане такова – естествено, че ще си остане така. Но има жени и момичета, които усещат мензиса не просто като нещо лично, а като нещо от което ги е срам, и то много. Изпитват ужас от това мъж, че понякога и друга жена, да разбере в какво състояние са. Това вече не е нормално.
    Иначе съвсем си права, че за наше щастие, поне в тази част на света, религията и фолклора влияят все по-слабо :)

  18. Dora permalink
    28.08.2009 04:41

    Да, съгласна съм, не бива да има срам и трябва да има информация, не митове. :)

  19. Dora permalink
    28.08.2009 04:43

    Всъщност исках да обърна внимание, че не винаги неговоренето е израз на срам.

  20. Василена permalink
    28.08.2009 06:54

    Менструиращите жени нямат право да влизат в православна църква също, ако не вярвате, питайте тези дето са против концерта на Мадона. Вярно, че никой не те проверява, но самото правило е в сила и в момента. Даже това е един от аргументите защо жените не могат да бъдат свещеници в БПЦ – ами как защо, защото кой ще служи вместо тях всеки месец, докато са в мензис?
    Аристотел е смятал, че менструацията е израз на несъвършенството на женското тяло, което за разлика от мъжкото не може от кръвта да произведе семенна течност. Плиний е смятал, че менструалната кръв разяжда благородни метали и отравя всичко, до което се докосне, абе доста интересни паранои са имали древните хора по отношение на женствеността. И макар че в днешно време нещата са доста по-различни, все пак не мисля че сме скъсали напълно с това наследство.
    Ние с razmisli веднъж обсъждахме тази тема в twitter и аз като нея се дразня от някои евфемизми. Аз например не се чувствам "неразположена" по време на менструация и ми звучи абсурдно да се изразявам по подобен начин.

  21. Longanlon permalink
    28.08.2009 07:38

    бе не знам за другите, ама аз след като веднъж правих секс с тогавашната си приятелка докато беше в цикъл и се омазах до ушите, тя написа с маркер на фланелата ми че съм най-добрия любовник на земята. не, че се хваля… ;)

    добре, че мъжа й не ме застреля накрая, ама за това друг път

  22. Yana permalink
    28.08.2009 11:58

    Ау, Лонганлон, герой!

  23. Дарина permalink
    28.08.2009 18:51

    А аз се чувствам неразположена и още как!

    Когато бях ученичка (на около 12 години), веднъж медицинската сетра в у-ще ни събра само момичетата и ни обясни какво е менструация и за какво са дамските превръзки. Момчетата не бяха просветени във "великата тайна". Беше по комунистическо време и нямаше много информация.

  24. Madame Banitza permalink
    29.08.2009 12:34

    Моята майка беше пропуснала да ми обясни и когато за пръв път ми се случи помислих, че ми изтича кръвта и умирам. и като ревнах в банята…смях, не смях – това беше положението. мислила си жената, че знам.

  25. Anonymous permalink
    31.08.2009 04:46

    Страхотна тема :) Мен самата много пъти ме е вълнувал въпроса: Защо мъжете се страхуват от женския цикъл? Винаги питам приятели и познати. Мога нескромно да заявя, че съм просветила доста мъже ( дори и някой жени ) по въпроса. Старала съм се да бъда обективна според собствените си разбирания.
    Втриса ме от суеверията: че кръвта е мръсна, че жената е болна и нечиста през това време, че за това не бива да се говори или това което съм чувала толкова много пъти, че 40 дни след раждането жената не бива да влиза в църква. ( малко извън темата, но Какво?, да не влиза защо ? мръсна ли е ? От какво ? От това че е направила най-чистото и свято нещо на земята???)…
    Но повярвайте ми много е жалко когато 34 годишен, интелигентен мъж, който работи от 10 години основно с жени, го е срам да говори с гаджето си за ОНОВА. И се смее като ученичка, по време на часа за половата система. Имало е такива, които мислят, че кръвта е нечиста, че цикъла е мръсен и на обяснението ми, че при една жена с добри хигиенни навици, това е едно от най-чистите места в организма, от там се раждат бебетата, че при цикъл се хигиенизираш двойно, тройно повече от обикновено, те не могат да обяснят защо са били в такава заблуда. В повечето случаи майките, както не научават синовете си да готвят, гладят, перат, така забравят и да споменат най-естественото нещо или го споменават като нещо равносилно на пъкъла. Имам и позната, която в teen годините не се показваше по време на цикъл пред приятеля си, толкова дълбок срам изпитваше.
    Да миризмата на престояла кръв може да не е от най-приятните неща, болките също, по време на жеги още повече, но такъв е процеса на тялото, това е част от най-красивото нещо, което може да се случи на една жена и като такова, ако се налага да го споменеш го споменаваш, ако не, не говориш за него.

  26. Anonymous permalink
    31.08.2009 11:33

    Готина тема. Има един много хубав (антропологически) текст на Батай за разликите междиу семенната и менструалната течност в Баруйя. Готиното е, че отдалечавайки се от БГ контекст и виждайки универсалността на табуто, можем да си дадем сметка и за това, което се случва в главите ни.
    Наистина във всяка култура се счита за срамен, немръсен период/момент за жената. Даже според някои теории ПМС е следствие на тези табута, а не толкова на промените в хормоните по време на цикъл.
    За да не повтарям това, което анонем и василена са казали, само да се съглася с тях. Иначе за мое учудване в турция сьм гледала реклама с червено (макове) на дамски превръзки, все още търся обяснение на което.
    Иначе кодовете в религията и фолклора (особено) са израз на битуващите митове, а не толкова обратното. и двете са подреждащи света системи, в които са утложение дьлбоки страхове и вярвания ;)

  27. Anonymous permalink
    31.08.2009 11:34

    на нова клавиатура сьм и изяжда някои букви, съжалявам

  28. Denia permalink
    02.09.2009 01:24

    За всички, които твърдят, че в днешно време нямало срам, страх и поверия за цикъла – моля прочетете тази тема

  29. Anonymous permalink
    05.09.2009 06:22

    Pomnia onezi ujasni prevruzki s dosta skromnite lentichki lepilo ot zadnata strana :) Beshe mnogo trudno, dobre, che tineidjurkite v nashi dni imat po-goliam izbor.
    A inache v uchilishte si spomniam che uchitelkite izrichno ni ucheha nikoga da ne spodeliame, che sme v tsikul i dori momicheto do nas ne triabvalo da razbira.
    Ima mnogo na kakvo da se uchim!

  30. Anonymous permalink
    12.09.2009 07:55

    Ето един цитат, ще дам и линк към цялата статия, която е с друг фокус, но си струва да се прочете и задяга страшно много неща, за които Петя пише:

    Another Kenyan study found that giving girls a new $6 school uniform every 18 months significantly reduced dropout rates and pregnancy rates. Likewise, there’s growing evidence that a cheap way to help keep high-school girls in school is to help them manage menstruation. For fear of embarrassing leaks and stains, girls sometimes stay home during their periods, and the absenteeism puts them behind and eventually leads them to drop out. Aid workers are experimenting with giving African teenage girls sanitary pads, along with access to a toilet where they can change them. The Campaign for Female Education, an organization devoted to getting more girls into school in Africa, helps girls with their periods, and a new group, Sustainable Health Enterprises, is trying to do the same.

    Ето и самата статия:

    http://www.nytimes.com/2009/08/23/magazine/23Women-t.html?pagewanted=1&_r=3&sq=kristof&st=cse&scp=4

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: