Към съдържанието

Краят на мачизма

29.06.2009

Ако краят на мачизма, все още не е факт, то поне със сигурност вече се вижда. Това твърди Рейхан Салам в един провокиращ размисъл текст във Foreign Policy. Салам описва мачистката култура на доминираният от мъже финансов сектор и как точно тази мачистка култура е създала условията за глобалната криза, в която се намираме.

От един мачо се изисква да е агресивен, да поема големи рискове, да бъде уверен, дори когато няма причини за това. Във финансовия свят, това води до прекалено високо-рискови инвестиции, real estate балон и подобни хубавини, които сърбаме всички ние в момента. Салам цитира изследване на Барбър и Одийн, в което икономистите показват, че „of all the factors that might correlate with overconfident investment in financial markets—age, marital status, and the like—the most obvious culprit was having a Y chromosome.“

Салам сочи избора на Йоханна Сигурдардотир за министър председател на Исландия, избора на Даля Грибаускайте за президент на Литва и фактът, че повечето уволнени работници в резултат на кризата са мъже, като доказателство за променящата обществена позиция относно кой и как управлява нас и парите ни. Описаните събития, настоява Салам, не означават, че наблюдаваме края на капитализма или края на финансовия сектор. Наблюдаваме края на мачо културата и очакваме последиците от този край. Имаме избор или да се адаптираме и да прегърнем идеята за егалитарен свят или да се противопоставим.

Прочетете пълният текст на статията, в преразказа си пропускам интересни детайли.

18 коментара leave one →
  1. Anonymous permalink
    29.06.2009 09:34

    Един вид не поемайте рискове, кютайте си тихо в блатото и много не надигайте глава.

    Не е някаква нова философия. :)

    Не, че статията не е вярна, но ползите от тази така наречена "мачо" стратегия за човечеството поне досега са били повече от недостатъците. Има нужда от авантюризъм, от съперничество, от стремеж към лидерство и дори от доза агресия. И това, че уж някаква криза щяла да промени нещата е доста наивна илюзия. Световни войни не са ги променяли.

    Аноним 1

    Политическа коректност или истина? Изберете сами!

  2. petya permalink
    29.06.2009 09:36

    Анонимен:
    "Кютайте си тихо в блатото и много не надигайте глава"
    Така се държат жените, според теб, така ли?

  3. Anonymous permalink
    29.06.2009 10:01

    Слава богу, доста от тях вече не се държат така. Поемат рискове, агресивни са, отдават приоритет на кариерата пред семейния уют с белите дантелени перденца и къкрещата танджерка, не се умиляват особено от насрани бебета и понеже не е кой знае каква философия да родиш и отгледаш физиологически едно бебе го отлагат докато могат да му осигурят и неща, които досега се очакваха изключително от мъжете – да го осигурят материално и да осигурят адекватно образование и възпитание.

    Бия нататък, че описването от теб поведение се дължи на Y хромозомата.

    Впрочем, споменатият от теб Салам индиректно заявява, че мъжете /очевидно всички мъже, щом като не ги дели а направо хваща принципа дали има наличие на Y хромозома, т.е. не се интересува от възпитание, социален и национален произход, образование и други очевидно второстепенни за него неща/ биологично са безотговорни авантюристи, които са довели света до катастрофа. Едва ли не, че ако я нямаше тази бодяща очите му Y хромозома, а я заместим с Х такава, нещата ще тръгнат по мед и масло в един безспирен икономически възход и процъфтяване… Фанфари и т.н.

    Само си представям, как щеше да подскочиш, ако кажех, че нещастното представяне на жените в спорт като шаха например се дължи на наличието на ХХ хромозоми!

    Петя, тъпият бенгалски "философ" е направил, ефектен /поне върху теб е оказал ефект/ "анализ" на кризата, но недей привеждай такива дилетантщини като аргумент.

    Аноним 1

    Политическа коректност или истина? Изберете сами!

  4. Anonymous permalink
    29.06.2009 10:04

    Както вероятно е станало ясно, направил съм малка грешка. Смятам, че описаното от Салам поведение НЕ се дължи непременно на Y хромозоми

    Аноним1

  5. petya permalink
    29.06.2009 10:10

    Това НЕ са мои аргументи. Преразказах статия, която намирам за интересна.

    Абсолютно съм съгласна, че квалификацията за Y хромозома е тъпа. Това, което свързва описаните инвеститори е, че са възпитани в мачистка култура, която окуражава крайния авантюризъм. И мисля, че статията на Салам (който, съдейки по CV-то му е всичко друго, но не и дилетант) е силна именно, защото НЕ обвинява МЪЖЕТЕ, а мачистката култура и начин на мислене.

    Проблемът не е в конкретните мъже. Проблемът е структурен, в системата, която възпитава и окуражава мачизма.

  6. Anonymous permalink
    29.06.2009 10:20

    Казах вече – не всичко в това, което се нарича "мачизъм" е вредно. Стремежът към, самоутвърждаване, към поемане на рискове, към успех на всяка /не на всяка, но но на доста висока/ цена, са неща, без които цивилизацията трудно може да функционира.

    Аноним 1

    Мързи ме всеки път да пиша за полит. корекност или истината, но вие си го знаете.

  7. petya permalink
    29.06.2009 10:25

    Прав си. Стремежът към самоутвърждаване, към поемане на рискове, към успех са неща, без които цивилизацията не може да съществува. Когато те биват поставени на пиедестал и биват преследвани на всяка цена, тогава имаме проблем. Какъвто точно е казусът и с мачизма.

    Т.е. нямаме конфликт.

    Айде, понеже от едно гълъбче разбрах кой си, изпрати един мейл и кажи какво правиш, когато не ме ядосваш тук. ;)

  8. Anonymous permalink
    29.06.2009 14:21

    А какво правим с женската склонност за пазаруване на ненужни неща с кредитни карти?

  9. Anonymous permalink
    29.06.2009 14:41

    Чудесна статия, написана от един, pussy-licker wannabe. Обаче…

    Хората (независимо от техния пол, раса, религия, националност, сексуална ориентация и т.н.) са съревноваващи се същества. Съревновават се с другите видове, съревновават се c неживата природа, съревновават се със самите себе си. Било е така, е така и ще бъде така. И в това съревнование ще спечелят тези, които, цитирам: "…агресивен, поема големи рискове, да бъде уверен, дори когато няма нужда от това" Или с други думи, мачовците винаги ще печелят! Даже разни активистки да се стремят по изкуствен начин да ограничат това, очевидно печелившо поведение.

    И ако ти сърбаш попарата от това поведение, някои хора спечелихме, именно защото бяхме агресивни, поемахме ненужни рискове, бяхме уверени, дори когато нямаше нужда от това :)

    Анонимен 2

  10. Yoana permalink
    29.06.2009 15:44

    Ами за да придобием представа как би изглеждала икономическата обстановка, ако нещата се правеха "по женски", можем да разгледаме Финландия – страна, практически изградена от жени в последните 3-4 деситилетия.

  11. mr. ice permalink
    30.06.2009 02:37

    Анонимен 2, спечелили сте не защото бяхте агресивни и уверени и поемахте ненужни рискове, а защото сте чисти късметлии. Животът (особено финансовият) е лотария и късметът просто ви се е усмихнал, това е. Основният проблем е че историята помни само спечелилите и ги дава за пример, съответно от нея може да се направи извод че успяват агресивните и рискови мачисти. Но! Пътят всъщност е застлан с труповете на високорискови и агресивни безименни същества чийто билет от въпросната лотария просто не е бил изтеглен във фаталния ден… Изобщо цялата финансова теория е доста изостанала и е не само мачистка, тя е неадекватна на модерния свят.

    Аноним 1, значи алтернативата на високорисков блъф при игра на покер е да си кюташ кротко в блатото? Все още ли сме в дивия Запад? Тук не става дума за риск при започване на бизнес, тук говорим за финансови спекулации от които прогресът няма нужда. Това ти го казва математиката, в случай че решиш да размахваш прашасалите учебници по финанси.

  12. Anonymous permalink
    30.06.2009 03:24

    @mr. ice

    Не знам дали финансовата теория е изостанала за модерния свят гусин Айс, ама вие със сигурност сте. А откъде знаете, че съм спечелил спекулирайки на финансовия пазар? А може би ние, които спечелихме го направихме, не защото анализирахме пазара, не защото разчитахме прогнозите да се окажат успешни, а защото контролирахме тези процеси. Защото продавахме рискови инструменти на балъците, защото нарушавахме законите (достъп до вътрешна информация, заобикаляне на нормативни изисквания, лъжи, измами, корупция и т.н.), защото не ни дреме за цялата простолюдна паплач, която си мисли, че "всички са равни пред закона"

    Прогресът има нужда от "спекулации", прогресът има нужда силния да взема от слабия. Прогресът има нужда всяка жаба да си знае гьола!

    Анонимен 2

  13. Yana permalink
    30.06.2009 03:34

    150 години в гьола. :) Сори, не се сдръжах!

  14. Anonymous permalink
    30.06.2009 05:49

    Аз не съм казал, че онези, които мачкат хора и съдби по пътя си и т.н. и т.н. са добри хора, че са обречени на успех /напротив, повечето се провалят/, че са високоморални и алтруистични. Напротив – били са егоистични и алчни. В икономиката това се нарича капитализъм.

    Аноним 1

    И за довършим диспута за хромозомите – Маргарет Тачър и Айн Ранд не ми изглеждат на кротки овчици с ХХ хромозома, а именно те са моралното оправдание на онези "мачовци"

  15. mr. ice permalink
    30.06.2009 08:48

    Аноним 2, от думите ти мога да заключа че ти си брокер в България (тия трикчета вече не вървят в развитите държави). Оттук насетне автоматично ти е забранено да използваш думи като модерно или прогрес. Ти си източник само и единствено на регрес. Със същия успех можеш да внесеш развалено петнайсет-годишно месо и да захраниш "балъците" с него. Нека изпукат, нали са слаби и това им е смисъла, да захранят силните пък после кучета ги яли…

    Та като взехте от слабите какво сътворихте? Угоихте се, ей тва сътворихте.

  16. Anonymous permalink
    30.06.2009 09:50

    @mr. ice

    мр. Ице, с твърдението си, че такива трикчета вече не вървяли в развитите държави, вие само затвърдихте образа си на некомпетентен празнодумец, на когото богатите-лоши са му виновни. Ами станете и вие богат и лош!

    За да обогатите познанията си за кризата, моля прочетете тази статия:

    http://usatobulgaria.com/article/view/24

    Напълно безпристрастна статия, написана достатъчно достъпно, дори за абсолютни лиаци, описваща много добре механизмите довели световната финансова криза, а именно, цитирам: "…НЕЖЕЛАНИЕ или невъзможност за оценка на инвестиционния риск…", "Рейтингите на облигациите се издаваха лесно от рейтинг агенциите, на базата на компютърни модели, свързани с исторически данни, а не с реалността в момента.(…)" (нали не си мислите, че тази неефективна методика е в следствие на некомпетентност или грешка?!!) …

    Ако все още някой не е разбрал ще обобщя: Банкер Х, отпуска кредити на хора от кол и въже, взема си огромните комисионни, дава процент на експерт У от рейтинговата агенция, който от своя страна казва, че кредити се добри и Х продава тези кредити на балъците по света на нечувано висока цена. В следващия момент обаче се оказва, че кредите не се обслужват, хората губят домовете си, с които са гарантирали кредитите, това води до обезценяване на недвижимата собственост в пъти и инвеститорите, които са се излъгали да купят ипотечните кредити от Х стават притежатели на активи, струващи в пъти по-малко от средствата първоначално дадени за тях. В крайна сметка финансовите институции стават неликвидни и фалират. От тук спират и парите за инвестиране в другите бизнеси, а от там и до безработица и т.н.

    В крайна сметка единствено Х и У излизат на печалба от цялата ситуация и в момента си пекат задниците на карибите, карат си яхтите и се радват на живота, докато вие, г-н Ице, се жалвата и ревете за нов световен ред, в който умни, предприемчиви, рискуващи и уверени в себе си хора като Х и У трябва да бъдат затваряни в трудови лагери. И повярвайте ми тяхното изобщо не е късмет, просто са имали "big ballz" да измислят и изпълнят нещо, което вие драги гусине, никога не бихте могли да направите, просто защото сте некадърен!

    P.S. "big ballz" се отнася и за смелите, умни, "мачо" жени, успели да забогатят от тъпотията на мр. ице.,колкото и малко да са те (в относителен план, не в абсолютен).

    Анонимен 2

  17. mr. ice permalink
    02.07.2009 02:52

    Интересен анализ на кризата. Спокойно можеш да го публикуваш в списание нов фолк – така вероятно ще намериш аудитория на нивото си :) Единственият, който не е разбрал нещо си ти.

    Не знам откъде надареният ти мозък роди изводът че аз имам проблем с богатите. Харесвам Стив Джобс и Сергей Брин например, но не харесвам селски тарикати като теб, това е. Не разбирам само защо смяташ че ти представляваш богатите, според мен си много далеч от тая категория. Не знам какви "несметни" богатства си забърсал с големите си топки, но има да еволюираш поне петстотин години преди да ми станеш интересен… Засега си свободен да се търкаляш в кочината.

  18. Anonymous permalink
    02.07.2009 14:10

    @mr. ice

    Читателите на списание Нов фолк, със сигурност разбират от икономика и финанси повече от теб. Изобщо човек, който твърди че, цитирам: "Животът (особено финансовият) е лотария…" и "…финансови спекулации, от които прогресът няма нужда…" определено разбира от живота (особено финансовия), колкото баба ми от малайски.

    И ако не си забелязал 90% от богатите (не само в БГ, но и по света), са именно селски тарикати и това ще продължи още мноооооого дълго!

    А пък ти можеш да се потопиш отново в твоята утопия където, никой не спекулира и всеки работи в полза на обществото и своите братя и сестри другари от комуната.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: