Към съдържанието

"Една Жена Каза"

25.04.2009

Напоследък много често попадам на израза „ЕЖК“ или „Една Жена Каза“. За пример ще дам коментар под вчерашния ми постинг, който всъщност и ме накара да се замисля. Марто казва:

Конкретно, моля те :) Дай пример за женски блог, който е от „различна планета“ и пример за мъжки блог, който е „експертен“. Всичко друго е ЕЖК – „Една Жена Каза“.

Та, да питам, какво означава едно изказване/текст/мнение да е тип „Една Жена Каза“?

  • Само общи приказки, защото жените не дават примери?!
  • Несериозно, защото нещата, казани от Една Жена не бива да бъдат приемани сериозно?!
  • Клюка? Щото жените, както всички знаем, по природа са клюкарки и много обичат сплетните?!

„Една Жена Каза“ е като Лора-Крумовото „педераски номера„. Тя съвсем не искала да обиди когото и било, само дето целия български народ разбрал, че да въртиш педераски номера означавало да се държиш некоректно с някого. Та сега съм убедена, че и за ЕЖК ще ми бъде обяснено как сексизма е в моята глава и че изразът описва обективното състояние на нещата.

17 коментара leave one →
  1. Боян permalink
    25.04.2009 09:32

    Ох, отново псевдофеминистка истерия и търсене на теле под вола. За тези които са пропуснали училището, нарича се „идиом“ и представлява израз, чието значение не е съставно от значението на отделните думи. В случая означава „неясен ненадежден източник“. И причината да не е надежден, не е факта че е жена!!! И простете за идиома в първото изречение, не е сексистко, и не цели да нарушава правата на кравата (защо го търсят под вола, а не под нея…)

  2. Ena permalink
    25.04.2009 09:58

    Бояне,
    Разбирам те. Щом не ти стига акъла да разбереш, че Петя не те пита за буквалното значение на „Една Жена Каза,“ как да побере главата ти какво е феминистко иlи псевдофеминистко. Много ме развесели опитът за хумор и ирония в постинга ти. Давай все така. Practice makes perfect.

  3. Боян permalink
    25.04.2009 10:08

    Ена, разбирам те. Щом не ти стига акъла да разбереш, че постига на Петя е пример за заяждане на дребно и безсмислено ровичкане в псевдопроблеми, не виждам какво повече мога да ти кажа аз. Не ми обяснявай, че това е борба със стереотипи, защото не е.

  4. Петя permalink
    25.04.2009 13:40

    Нещо се прецака предният пост.
    Исках само да кажа, че аз съм чувала израза като „ЕЧК“ – „Един Човек Каза“. Не бях чувала за „ЕЖК“…
    Поздрави за интересния блог :)

  5. Anonymous permalink
    25.04.2009 14:27

    Петя, а чувала ли си ЕТПВК – Едно Теле Под Вола Каза?

  6. Yana permalink
    25.04.2009 15:10

    Хехе, дори не са те дочели преди да извадят телето и вола със самочувствието, че казват нещо невероятно умно! Ако бяха прочели всичко написано, щяха да разберат, че вече знаеш и за телето, и за вола, и за идиома.

    Всички знаем, че това е идиом. И „като бели хора“ е идиом, и „лъже като циганин“, и „педерастки номера“. Което не значи, че тези изрази са безвредни, безсмислени или незначителни. Напротив, показват къде в обществената йерархия са другите раси, жените, циганите, хомосексуалните…

  7. Ena permalink
    25.04.2009 17:29

    Бояне,
    Всяка точка различна от твоята явно е заяждане на дребно. Това вече сме го чували многократно. Чао.

  8. Петя permalink
    26.04.2009 00:59

    Ами не, не съм чувала ЕТПВК, но ето, че се намери ти за да ме извадиш от тъмнината на незнанието. Вярно е, че можев и да е идиоматичен израз, но е малко или много показателен, ако не за днешно време както предполагам ще се опонира, то най-малкото за времето, когато се е създал изразът. А дали възгледът съществува и до днес е според мен един смислен въпрос, дори и да е дребнав. Всно е, че не може от езика да се махнат всички белези от развитието на обществото, които той носи, но според мен няма нищо лошо в това те да бъдат обмисляни и разисквани с оглед на настоящето. Както и онзи „смешен“ стар виц напиример, защо жената не била човек… Само виц, нали? Кво толкова?

  9. petya permalink
    26.04.2009 06:03

    Боян и т.н., които винаги са анонимни:Не мисля, че разговор за смисъла на този идиом е от жизненоважно значение, но пък знам, че начинът, по който говорим влияе на начина, по който мислим. А начинът, по който мислим влияе на начина, по който действаме. И за това този разговор, ако не важен, е поне интересен за някои хора. Ако вие не сте сред тях, няма нужда да четете, нали така?!

  10. Anonymous permalink
    26.04.2009 06:31

    Може би някои от вас вече са разбрали, че „Часът на Милен Цветков“ спира на 18 май и на негово място ще върви сапунен сериал. Спете спокойно, деца.

  11. Anonymous permalink
    26.04.2009 06:35

    Аз пък да попитам, когато искам да обидя някого, как по-точно трябва да постъпя? Целта на обидата не е ли именно да накараш този срещу когото е отправена обидата да се почувства зле? Ако нарека хомусексуален мъж от европеидната раса негър май ефекта с обидата няма да се получи нали?

  12. д-р Петко Сербезов permalink
    26.04.2009 07:30

    Ами някой е правил вариации на тема: „Баща ми казваше…“ , „Един човек каза …“ и най-якото „Хората казват..“ . Това са най-достоверните източници на информация съществуващи изобщо. Най-големия експерт по всяка една произволно избрана тема е „един човек в кръчмата …“
    Извинявам се на Тери Пратчет за свободния цитат.

    Д-р Сербезов

  13. Боян permalink
    26.04.2009 07:35

    Не разбрах как аз се наредих сред анонимните, ама нейсе, няма да го правим на въпрос.
    @ petya: „И за това този разговор, ако не важен, е поне интересен за някои хора. Ако вие не сте сред тях, няма нужда да четете, нали така?“ Напротив, интересен ми е, трети път се връщам за коментар, просто не съм съгласен с тезата.
    @Ена: Струва ми се, че точно ти не приемаш, мнение различно от твоето.

  14. mr. ice permalink
    26.04.2009 07:59

    Според мен трябва да се измислят нови думи, нови съществителни или направо да се заменят старите. Думата жена например вече не означава почти нищо. Ако превърнем думите в срички (почти като в китайския) можем да сглобим от тях нови думи, които носят смисъла на цели словосъчетания. Хем удобно, хем умно. Тогава ще можем да сложим специална дума в ЕЖК – сплав между жена и гъска (кокошка), така че интелигентните жени няма да се обиждат като чуят специфичния термин… Иначе за да не изпадне в предразсъдъци човек трябва да познава много хора и да си извади необходимите наблюдения, а очевидно е че класическият речник не успява да комуникира цялото многообразие от човешки комбинации след като Петя често остава неразбрана, въпреки пространните и коментари по наглед прости въпроси. Българският език специално има ненужно сложна граматика и много липсващи думи, в контраст с езикът на развитите държави – английският. :)

  15. eneya permalink
    28.04.2009 13:55

    You are what you eat.
    You are the way you talk and the things you say.

    Бояне, помисли над двете изречения.
    Сега ми кажи какъв им е смисъла?
    Ок, аз ще го направя вместо теб… когато се изказваш по конкретен начин, ти създаваш някакво впечатление. Всеки израз има поне две значения, едно оригиналното и второто, което се е наложило в средата, където го използваш. Думите са сложни и многопластови, затова е желателно да внимаваш как ги използваш. Естествено е, че интелигентните хора се дразнят на неправилно и неподходящо използвани думи и изрази, като да гледаш човек, който зачуква пирон с микроскоп е.
    Да се изразяваш ясно не е особено трудно, но пък иска мислене.

    Критиката на Петя ми допада до там, докъдето тя иска да каже „мислете преди да говорите/пишете, думите СА важни. помислете за последствията от думите си, от изразите си. помислете си дали можете да се изкажете по ясно, по-точно, по-правилно.“

    И наистина… защо „една жена каза“ е израз, който означава неважна, маловажна, недостоверна или несъдържателна ифнормация? Как се е появил този израз? А валиден ли е или е топ „самооосъществяващ се“? Дали е необходимо да го запазваме за бъдните поколения, когато с негова помощ поне един човек започва да вярва, че казаното от една жена наистина е маловажно „…“ и ако ще спориш, че това си е до конкретния случаи… как се избират тези случаи, как се характеризират?

    Всеки случай е отделен случай и имаме два варианта, да мислим какво приказваме или да не го правим. Във втория случай, мисля, че автоматично губиш всяко право да се оплакваш когато те критикуват или не са те разбрали правилно и „ама аз исках да кажа друго“, като си искал да кажеш друго, казваш го, не очакваш хората да четат мислите ти. И така. :)

  16. Боян permalink
    29.04.2009 12:35

    @Енея: Казал съм точно това което съм искал да кажа и не виждам някъде да се оплаквам, че не съм разбран. Напълно съм съгласен, че „мислете преди да говорите/пишете, думите СА важни. помислете за последствията от думите си, от изразите си. помислете си дали можете да се изкажете по ясно, по-точно, по-правилно.“ Вторачването и изпадането в крайностите обаче са вредни и безсмислени (спред мен) и ми напомнят едни други, провалили се, опити за „чистота на езика“. Все пак скоро не съм чул някой да употребява „драсни-пални-клечица“, вместо „кибрит“, ако ме разбира

  17. Anonymous permalink
    14.08.2009 02:05

    Какви са тези глупости ,които помествате за жените?!

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: