Към съдържанието

Нито повече, нито по-малко от илюзия

20.01.2009

Инстинктивно усещам, че встъпването в длъжност на Барак Обама е събитие, което ще промени живота на много от нас. Циникът в мен търси примери, аргументи, доказателства. Искам да си кажа, айде, айде, стига толкова. Политиката е мръсна работа и най-добрите намерения обикновено отиват по дяволите, когато се сблъскат с корпоративни интереси.

После си казвам… точно днес няма нужда от цинизъм. Наистина нямам доказателства, че президентството на Барак Обама ще бъде много по-различно от това на Буш. Имам подозрения, но няма доказателства. На помощ ми идва Жижек.

В историята на човечеството има моменти, които ни напомнят, че от време навреме хората правят добри избори, вземат правилни решения, пристъпват в правилната посока. Въпреки грешките, които правим; въпреки необоснованите войни, които започваме; въпреки корупцията и престъпноста… от време навреме просто успяваме да си съберем акъла и правим нещата както трябва.

Изборът на Барак Обама е точно такъв момент.

Да, наистина, НАДЕЖДАТА, върху която бе изградена предизборната кампания на 44-ия Президент не е нищо повече от илюзия. Но това няма значение. Важно е, че хората са обнадеждени и вдъхновени да работят, да са отговорни, да инвестират личното си време в каузи, които са по-големи от тях самите. Може би изборът на първия афро-американец за Президент не поставя край на расизма в Америка. Но показва, че хората ВЯРВАТ, че е възможно да живят в свят без расизъм.

Ако някой е наивен, наивни са циниците, които не могат да разберат колко могъщи могат да бъдат илюзиите.

16 коментара leave one →
  1. Longanlon permalink
    21.01.2009 02:16

    мда, явно речта му за единството ти е подействала ;) не си единствената, кяото го приема за нещо като месия, ама се замисли с какво тогава си по-различна от религиозните маниаци, които вярват, че бог е избрал буш да проведе кръстоносен поход в близкия изток…

    един разумен човек трябва да се ръководи не от вяра, а от … ами от разум. цинизмът е необходим, защото критическото мислене ни прави различни от разплути пред телевизора плужеци. тъй че подкрепяй обама защото смяташ, че е способен, че има желание за промени… но не и защото просто имаш такова чувство

    в тоя смисъл съм много несъгласен с изказването му, че нацията има нужда от единство и със мотото на встъпването му в длъжност „we are one“. политиката няма нужда от съгласие, тя има нужда от различни мнения, защото в спора се ражда истината, а видяхме от буш до какво води груповото мислене и съгласие.

  2. дима permalink
    21.01.2009 02:49

    ето един пример за промяна :) то с малко се започва:

    http://www.adaptivepath.com/blog/2009/01/20/2061/

  3. Peter Rabbitson permalink
    21.01.2009 03:52

    Петя, по дяволите, твоят пост е чиста проба affirmative action. Когато гласувах за Обама веднъж не ми мина през главата дали е черен или жълт или чифуто-масон*. Как е възможно расата на един човек да е обективен довод дали ще става за нещо или не? Защо
    ние няма да го вземем защото е черен е расизъм
    а ние ще го вземем защото е черен не е?

    Наистина май само вярвате че е възможно да живеете в свят без расизъм (и други изми). А да опитате? Инак само си бутате собствената визия за равноправие да се намирате на работа.

    * И аз съм представител на тази групичка, да не се разпискате.

  4. mr. ice permalink
    21.01.2009 05:17

    Мисля, че Обама ще сложи край на Геройството на Америка (или поне се надявам). Време е да пораснат малко, не само технически. За съжаление осъзнаването на света ни е свързано с понасяне на болка, затова ще има доста разочаровани когато се разбере, че президентът не разполага с вълшебна пръчка заредена с анестетици и че когато не налагаш с груба сила интереса си трябва доста повече да се потрудиш за същия резултат.

  5. Yana permalink
    21.01.2009 11:27

    Понякога звучите като Боби Фишер тука, момчета. В по-късния му период. :)

    Лонг, мисля, че разединението на Америка е проблем, който трудно се разбира от човек, който не е близо до американския политически живот. Тук няма вече спор, а само culture clash, който доникъде не водi. Затова се говори, че е време да спрем да се делим на изток и запад, север и юг, про чойs и про лайф и т.н.

    Около избора на Обама се начетох на експертни коментари от всезнайковци с типично български цинизъм към властта, омешан с проекции на расизъм. Първо беше „няма да го изберат“. След това „глейте, черните го избраха, затуй“. Сега пък „ааа, нищо няма да излезе“. Вчера даже четох в някакъв блог, че церемонията приличала на татова манифестация и радостта на хората всъщност била култ към личността на Обама. Следва: Обама подписва закон за пържене на тридневни бебета, американците аплодират, български интелектуалци се тупат по гърдите, че „аз си знаех“

    Всичко това, според мен, е продукт, между другото, на познайване, а не истинско познаване на американската политическа култура. Между другото.

  6. petya permalink
    21.01.2009 11:40

    Long, Rabbit, Mr.Ice:
    Приписвате ми неща, които нито мисля, нито вярвам.

    Long:
    Не съм казала, че по принцип не трябва да бъдем цинични. Аргументът който се опитвам да изложа е доста по-сложен; крайният цинизъм е точно толкова глупав колкото и крайния оптимизъм. Циничната идея, че всичко в света се прави за пари, власт и секс е абсолютно налудничава. Примерът на Жижек с Кисинджър е брилянтен.Кисинджър е известен с крайния си цинизъм (известен още като realpolitik) и безкрайните дипломатични грешки.

    Rabbit:
    Постингът ми няма нищо общо с аffirmative action (въпреки че не намирам нищо лоши в аffirmative action). Да говориш за „раси“ и „расизъм“ не означава да си расист. Никъде в текста ми не съм казала, че подкрепям Барак Обама, защотото е черен. Или че мисля, че Барак Обама ще бъде по-добър президент, защото е черен. Не знам това как си го измисли. Това, което казах е, че изборът на афро-американец на такъв пост е значително историческо събитие. Много добре знаеш, че преди по-малко от 50 години, афро-американците са можели само да мечтаят черен мъж или жена да заеме такъв висок пост, а 50 години в широк исторически план е много малко време. Не мога да разбера защо се правиш на глупав и отричаш очевидни неща.

    Честно да ви кажа… не разбирам защо спорите. Това е като да поставяте под въпрос падането на Берлинската Стена (кво толкова, една стена са съборили); или датата 10-ти ноември в България (айде, голяма работа… всички политици след това показаха, че са маскари).

    Хора, айде малко по-космополитно да гледаме на света.

    дима:
    Мерси много за линка!!! Бтв, новият сайт на Белия Дом е страхотен!!! Ти в twitter ли си?

  7. Peter Rabbitson permalink
    21.01.2009 12:13

    О… тука напипахме интересна мисъл. Хайде наистина да не спорим за поста ти, само ше си загубим времето*. Но нека да говорим за същността – би ли пояснила изказването: въпреки че не намирам нищо лошо в аffirmative action Наистина искам да разбера позицията ти по този според мен ключов въпрос.

    * не се отказвам от позицията си, и не мисля че се правя на глупав – ако държиш мога да я защитя

  8. petya permalink
    21.01.2009 12:18

    Peter:
    Темата на постинга НЕ е аffirmative action. Не искам да измествам фокуса на разговора, както се случи онзи ден и се заприказвахме за възпитание на котки. ;)
    Някой друг път.

  9. Ena permalink
    21.01.2009 13:32

    Ясно е, че на Обама и администрацията му няма да им е лесно да се справят с разразилата се криза и че тези, които очакват от него чудеса и го възприемат като месия, ще бъдат неизбежно разочаровани. Но избирането на Обама е символ с огромно значение и показателен най-вече за манталитета на американските избиратели. Защото при висчки нео-либерални приказки за това колко е лоша политиката на affirmative action винаги и по принцип, факт е, че за първи път САЩ има черен президент. В крайна сметка, дори Обама да се провали, както се провали Буш (не дай Боже, защото ефектите ще ги изпитат всички), кой е казал, че един президент трябва да е идеален, защото е черен?

  10. Ena permalink
    21.01.2009 13:41

    Виц от Чикаго:

    – Защо е толкова студено тези дни?
    – Защото белите расисти казаха, че адът ще замръзне, преди в Белия дом да влезе черен президент.

  11. Niki permalink
    21.01.2009 14:10

    Току що написах в гугъл antichrist защото не знам точно каква дефиницията на тази дума…

    От 10-те първи резултата 4-ри съдържаха обама в тях :) WTF?

    Не, не правя никакви импликации, нищо не мисля по въпроса.. просто ми се стори интересно и забележително.

  12. дима permalink
    21.01.2009 14:38

    @ petya ( и се извинявам за отклонението) : много е добър новият сайт! освен това седмични youtube емисии?! както каза един приятел : i don’t mean to overdo it, but it’s just so much more of an open administration.

    аз още не ползвам twitter- все си казвам, че ще губя прекалено много време, докато по едно време не се усетих, че периодично проверявам tweets от няколко места:) ще дам знак като се хвана на въртележката.

  13. mr. ice permalink
    21.01.2009 15:42

    Приписал съм собственото си мнение на Петя? И защо бих станал проводник на такъв алтруизъм? Не ми звучи много в мой стил… Аз съм жертва на предразсъдъци! Името ми всява смут! Какво като съм черен?!

    Съгласен съм с Ена за манталитета на американските избиратели. Винаги съм знаел че пластмасови, програмирани хора ще ни заведат в бъдещето.

  14. Peter Rabbitson permalink
    22.01.2009 04:19

    @petya

    Жалко… веднъж да сме в правилен контекст да фокусираме „what are you all about“ и ти казваш че няма общо с темата :(

    Очаквам възмущения, че CNN цял ден са обсъждали роклята на Обамовица. Това явно е много по злободневно.

  15. vpetkov permalink
    28.01.2009 08:26

    наистина се опитвам да разбера, защо обама, трябва да ме трогва, уви не успявам до момента. може би е заради вроденото ми недоверие към всеки политик или наистина не вярвам, че може да промени нещо..

    промяна е интересна дума, факт е обаче, че освен чернокож, не чувствам реална разлика.. или промяна?

  16. pillsofdete permalink
    05.02.2009 19:02

    вдъхновяващо е, че щатите имат чернокож президент и може да има много положителни мисли в тая насока. но все пак, това бяха избори-предпочита се единия пред другия. вярно, тези избори са били предшествани от други по-малки. но ако бяха обама и буш накрая?
    както и да е, не съм особено добра в политиката.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: