Към съдържанието

Селянки, работнички, богини

09.09.2008

Статия на известата феминистка писателка Джърмийн Гриър за липсата на статуи на жени във Великобритания ме накара да се замисля как стои този въпрос в България.

При нас проблемът е маааалко по-различен, струва ми се. При нас статуи и монументи на жени… бол. Само че повечето от тях са Анонимни. Т.е. самите статуи за на женски образи, но изобразените жени са или митични фигури/ богини или съвкупни образи. Сещам се за Света София (хубава е, много… най-добрия изглед към нея е от офиса на PriceWaterhouseCoopers) и за всичките работнички, майки, селянки и посрещачки-на-съветските-войски, които в интерес на истината на мен са ми много симпатични.

Но колкото и да се чудя, не мога да се сетя за паметник/статуя на някоя заслужила българка. Може би на Райна Княгиня, защото една приятелка ми напомни за нея тия дни, но не защото се сещам къде има неин паметник. Баба Тонка, няма как да няма. Но май това е…

Защо е така? Защото нямаме достатъчно жени, чийто принос към историята/културата/развитието на България заслужава да бъде отбелязан по този начин? Защото хората, които участват във вземането на решенията за паметниците имат друга културна програма наум? Или защото в България ние ценим жените по някакъв по-особен начин, който не включва публичната признателност?

58 коментара leave one →
  1. Stella Petkova permalink
    09.09.2008 11:54

    Защото от една страна паметници се създават за хора, отдавна починали. От друга, защото времената, когато са почивали тези хора, са били такива, че жените е нямало кой знае как да допринесат обществено и респективно да заслужат паметник.
    Убедена съм, че това не е тенденция само в България. И не само в Англия (макар че те си имат някоя и друга кралица за увековечаване).
    Най-вероятно навсякъде е така и най-вероятно тепърва (50години+) ще се случват паметниците и на жени.

  2. Anonymous permalink
    09.09.2008 12:14

    Българинът никога не е уважавал историята си. ти какво знаеш за днешния ден ? малко. нищо. Кажи две имена на жени, дето са оставили почерка си на 9/9.
    Проблемът с паметниците има и измерение в дизайна – липсата на бг символи, фолклор, мистика и безсрамното копиране от Елада, по късно Византия, а днес – САЩ.
    Трудно е да се намери бг символ, щот всичко е ..лениво и бездарно. Погледни шаблоните зад блоговете. Виждаш ли бг дизайн. Не. Е, отде ? Някой да преподава някъде нещо, дето да наподобява на бг идентичност ?
    Последният път когато държах 24 часа за малко не повърнах върху лайнявата им типография, срещу всяко правило в печатарството.
    Така и с паметниците

    затова не пия бг вино
    няма един етикет, дето да ме докосва

  3. Елена permalink
    09.09.2008 12:56

    В момента се сещам за два много хубави паметника на жени в България, които са ме докоснали достатъчно, че да ги запомня:

    – На майката на Димчо Дебелянов в Копривщица, намиращ се на гроба му:
    http://www.resortbg.com/kopriv/?cat=24

    – На жените от легендата за падането на Калиакра под турско робство, които са предпочели да скочат в морето от скалата:
    http://velina.info/gallery/view/kaliakra/kaliakra_monument/

  4. Anonymous permalink
    09.09.2008 13:38

    Паметник на баба Тонка наистина има – в Русе, на крайбрежната улица.
    Аз пък се сещам за паметниците на партизански отряди, където обикновено има жена, застанала рамо до рамо с главния герой.Та нали комунизмът възпитаваше равенство на половете …

  5. Бисер permalink
    09.09.2008 14:23

    Много добре е, че се замисляте как стои този въпрос в България.
    Остава да запъзните празнотите в познанията си на темата „Българският Феминизъм“ и отражението му в изобразителното изкуство и публичната скулптура.Коментарът на „анонимен“ отразява много добре познанията ви – рожба на 10.11.1989.
    Все пак присъствието на коментара на“елена…“ ви дава идея …
    Google , Babe, Google !
    Имате енергия да подражавате на Джърмийн Гриър. Може да се въоръжите и с Gloria Steinem – презокеански Open Feminism – it works.
    …Когато попитали Лев Н.Толстой
    как си обяснява факта ,че неговите дъщери не притежават неговите способности, той отговорил:“Талант отдьхает“ .

  6. lawyer.bg permalink
    09.09.2008 14:28

    хммм..жени, паметници, комунизъм…
    сещам се за бюст на вела пискова в градската градина на шумен. има и пластика бронз на майка с дете пак там…

  7. lawyer.bg permalink
    09.09.2008 14:33

    богинии.. мм.. в ямбол в градската градина има бронзова статуя на диана – богинята на лова.. стахотна композици с лък :)
    извинете за двойния коментар

  8. Martin permalink
    09.09.2008 14:35

    Съгласен съм със Стела, че първият въпрос е за какво служи паметникът, както и кой/защо заслужава да бъде увековечен.

    Може и да греша, но като изключим разните му там държавни функционери и други главатари, като че ли повечето от паметниците са на хора загинали за някаква кауза, обикновено свързана с родината им. It just so happens че мнозинството, да не кажа всички от тях са мъже.

    Между другото, и аз като Елена първо се сетих за паметника в двора на къщата на Димчо Дебелянов, но доколкото разбирам и той е по-скоро анонимен, както Петя се изрази. В Уикито пише, че скулпторът щял да прави паметник на Дебелянов, но видял една бабичка, кочто била загубила сина си и мъжа си във войните, застанала в тази известна поза залисана в Господ знае какви ли спомени и мисли. Та за мен този паметник е на всички майки (а и не само) загубили близки във война. То като се замисли човек, недиректно темата на паметника са всъщност мъже – „Паметник на майката на незнайния войн.“

    Предполагам, а и се надявам, че в бъдеще ще има повече паментици на жени. След стотина години може и да направят паметник и на Сара Пейлин, знае ли човек… на Маунт Ръшмор дори ;)

  9. Ena permalink
    09.09.2008 15:16

    Стела написа по повод малкото или липсващи паметници на български жени: „защото времената, когато са почивали тези хора, са били такива, че жените е нямало кой знае как да допринесат обществено и респективно да заслужат паметник.“ Не съм сигурна, че това твърдение е напълно точно. Проблемът може да е и в това, че традиционната историография не обръща толкова много внимание на постиженията на жените. Четох неотдавна в статия в „Култура“ , че един от наскоро издадените гимназиални учебници по история обръща специално внимание на дипломатическите постижения на българските царици и болярки от средновековието. А и по соц време сме учили за Сирма Войвода и Румена войвода. Друг въпрос е дали трябва да считаме за обществен принос само постижения, извършени в публичната сфера или и такива в семейната. Пак през соца много се възхищавахме на Майка Парашкева, разбира се пропускайки някои „неудобни“ факти от биографията и, например религиозността й. Единственото й „постижение“ според доктрината беше, че е отгледала „вожда и учителя“. Соц-историографията и паметници печели някакви точки за включването на майки, селянки и пр. необществени личности в пантеона си, именно защото поставя под въпрос дистинкцията публично/частно. Макар че същевремено толкова силно идеологизира и двете сфери, че като ли упражнението се обезсмисля значително.

  10. Ena permalink
    09.09.2008 15:19

    Мартине,
    Ако искаш по-скоро да видиш паметник на Пейлин, предложи на някоя anti-abortion група да й издигне. Може и в сътрудничество с NRA.

  11. Martin permalink
    09.09.2008 15:29

    ena,

    Закачам се с Петя и Сие. На мен ми дреме на шмайзера, no pun intended, дали ще има паметник на Пейлин.

  12. Martin permalink
    09.09.2008 15:29

    ena,

    Закачам се с Петя и Сие. На мен ми дреме на шмайзера, no pun intended, дали ще има паметник на Пейлин.

  13. Ena permalink
    09.09.2008 15:43

    Мартине,
    Оцених закачката ти. Но все пак забавна ми е темата за паметник на ултра-републиканка като Пейлин. Повдига интригуващият въпрост дали трябва да се харчат „public funds“ за такъв паметник или той трябва да се построи непременно с частно дарение.

  14. Ena permalink
    09.09.2008 15:43

    Мартине,
    Оцених закачката ти. Но все пак забавна ми е темата за паметник на ултра-републиканка като Пейлин. Повдига интригуващият въпрост дали трябва да се харчат „public funds“ за такъв паметник или той трябва да се построи непременно с частно дарение.

  15. epistemic murk permalink
    09.09.2008 15:44

    ахаха мартин:)
    маунт ръшмор, представяш ли си верно:)
    знаеш ли че там ходят да се молят на chapel of democracy?
    :D

  16. epistemic murk permalink
    09.09.2008 15:44

    ахаха мартин:)
    маунт ръшмор, представяш ли си верно:)
    знаеш ли че там ходят да се молят на chapel of democracy?
    :D

  17. Martin permalink
    09.09.2008 16:09

    ena,

    така и така дават пари на the National Endowment for the Arts, що пък да не ги профукат там.

    Или да раздадат на сички дет мързелуват на уелфеър по една тесла и… ти Сфинкса как мислиш са го направили? И вълкът сит и агнето цяло.

  18. Martin permalink
    09.09.2008 16:09

    ena,

    така и така дават пари на the National Endowment for the Arts, що пък да не ги профукат там.

    Или да раздадат на сички дет мързелуват на уелфеър по една тесла и… ти Сфинкса как мислиш са го направили? И вълкът сит и агнето цяло.

  19. petya permalink
    09.09.2008 16:49

    Стела:
    Съгласна съм с Ена. Или не е имало достатъчо значими жени или това, което са правили не се разпознава като значимо. Разбираемо защо е било така ТОГАВА. Не е разбираемо защо е така СЕГА.

    Анонимен:
    Зачекнал/а си много теми. Относно непознаването на историята: е ТОЧНО това е причината, поради която повдигнах тази тема. И за систематичното пренебрегване на приноса на жените в развитието на обществото.

    Бисер:
    Твоят коментар пък перфектно отразява способноста на българите да водят цивилизован разговор. Вместо да допълниш какво пропускам, за да има полза от тоя разговор, ме обяваваш за бездарна и… какво друго?!

    Моите учители в България, за разлика от американските ми преподаватели, НЕ са ми говорили за БЪЛГАРСКИЯ ФЕМИНИЗЪМ и за приноса му в изкуството. В учебниците ми по история са споменати имената на две-три жени, които са известни с това, че са майките на велики мъже. Или, както вече писах в самия постинг, са някакви анонимни митични личности… събирателен образ на РАБОТНИЧКАТА, ПАРТИЗАНКАТА и т.н., който обслужва много конкретни партийно-идеологични цели и не отбелязва индивидуалния принос на конкретна жена.

    Айде не се прави на темерут и ако имаш какво да кажеш за българския феминизъм и влиянието му върху публичното изкуство… заповядай. Само, ако обичаш, не ме наричай babe.

    Мартин:
    На теб не ти ли прави впечатление отсъствието на женски образи в учебниците по история например? Питал ли си се докато мъжете са се борели за разни каузи, какво през това време са правели жените? Моля те отговори ми сериозно, наистина ми е интересно, защото до преди около 8 години и аз лично не бях забелязвала…

  20. petya permalink
    09.09.2008 16:49

    Стела:
    Съгласна съм с Ена. Или не е имало достатъчо значими жени или това, което са правили не се разпознава като значимо. Разбираемо защо е било така ТОГАВА. Не е разбираемо защо е така СЕГА.

    Анонимен:
    Зачекнал/а си много теми. Относно непознаването на историята: е ТОЧНО това е причината, поради която повдигнах тази тема. И за систематичното пренебрегване на приноса на жените в развитието на обществото.

    Бисер:
    Твоят коментар пък перфектно отразява способноста на българите да водят цивилизован разговор. Вместо да допълниш какво пропускам, за да има полза от тоя разговор, ме обяваваш за бездарна и… какво друго?!

    Моите учители в България, за разлика от американските ми преподаватели, НЕ са ми говорили за БЪЛГАРСКИЯ ФЕМИНИЗЪМ и за приноса му в изкуството. В учебниците ми по история са споменати имената на две-три жени, които са известни с това, че са майките на велики мъже. Или, както вече писах в самия постинг, са някакви анонимни митични личности… събирателен образ на РАБОТНИЧКАТА, ПАРТИЗАНКАТА и т.н., който обслужва много конкретни партийно-идеологични цели и не отбелязва индивидуалния принос на конкретна жена.

    Айде не се прави на темерут и ако имаш какво да кажеш за българския феминизъм и влиянието му върху публичното изкуство… заповядай. Само, ако обичаш, не ме наричай babe.

    Мартин:
    На теб не ти ли прави впечатление отсъствието на женски образи в учебниците по история например? Питал ли си се докато мъжете са се борели за разни каузи, какво през това време са правели жените? Моля те отговори ми сериозно, наистина ми е интересно, защото до преди около 8 години и аз лично не бях забелязвала…

  21. Anonymous permalink
    10.09.2008 04:01

    Панагюрище – Паметник на Райна Княгиня и гроба на баща й в родната й къща
    http://www.segabg.com/online/IMG/2454/0029-large.jpg

    Панагюрище – Паметникът на Райна Княгиня на площада
    http://www.segabg.com/online/IMG/2454/0031-large.jpg

  22. Anonymous permalink
    10.09.2008 04:01

    Панагюрище – Паметник на Райна Княгиня и гроба на баща й в родната й къща
    http://www.segabg.com/online/IMG/2454/0029-large.jpg

    Панагюрище – Паметникът на Райна Княгиня на площада
    http://www.segabg.com/online/IMG/2454/0031-large.jpg

  23. mr. ice permalink
    10.09.2008 08:12

    Аз мисля, че ни липсва паметник на баба Парашкева – стометров монолит, поставен може би на Копитото. Изправена, смела и горда с ръка сочеща на изток – да не забравим посоката. Оттам сме дошли, най-малкото. В другата ръка държи Синът (и) Человечески, с ореол над главата. Това би бил един не само признателен, а и съвсем модерен паметник.

  24. mr. ice permalink
    10.09.2008 08:12

    Аз мисля, че ни липсва паметник на баба Парашкева – стометров монолит, поставен може би на Копитото. Изправена, смела и горда с ръка сочеща на изток – да не забравим посоката. Оттам сме дошли, най-малкото. В другата ръка държи Синът (и) Человечески, с ореол над главата. Това би бил един не само признателен, а и съвсем модерен паметник.

  25. Roshla permalink
    10.09.2008 11:32

    Петя, много приятно впечатление прави, че пишеш повече откак заминахте :), но защо само тук, а не и в Bighead? Стига само феминизъм, искаме и клюки!! :)

    Баба Тонка има в Русе, да, но мен този постинг ме накара да се сетя за един паметник на бул. Янко Сакъзов в София, до бившето кино Левски, пред института по вирусология (!). Изобразява яка отрудена леля, налазена (буквално, точно така изглежда) от три дребни дечица. Все се майтапехме, че изобразява жена, нападната от вируси… :))))).
    Някак си ми се струва като квинтесенцията на това, за което говори Петя.

  26. Roshla permalink
    10.09.2008 11:32

    Петя, много приятно впечатление прави, че пишеш повече откак заминахте :), но защо само тук, а не и в Bighead? Стига само феминизъм, искаме и клюки!! :)

    Баба Тонка има в Русе, да, но мен този постинг ме накара да се сетя за един паметник на бул. Янко Сакъзов в София, до бившето кино Левски, пред института по вирусология (!). Изобразява яка отрудена леля, налазена (буквално, точно така изглежда) от три дребни дечица. Все се майтапехме, че изобразява жена, нападната от вируси… :))))).
    Някак си ми се струва като квинтесенцията на това, за което говори Петя.

  27. Ena permalink
    10.09.2008 12:49

    Мартине,

    FYI (макар че не е по темата), всички публични организации в САЩ, финансиращи изкуствата, взети заедно, дават годишно по-малко пари за изкуствата, отколкото един средно-голям град в Германия. (Това е според една моя преподавателка, която работи върху икономиката на театъра и много обича да си проверява данните.) Така че дали the NEA ще финансира паметник или нещо друго винаги е решение, по което се спори много. Виж за теслата и сфинкса… Доколкото ми е известно, пирамидите са строени с робски труд, така че сравненията между такъв труд и well-fair, ако изобщо са възможни, навеждат на размисъл.

  28. Ena permalink
    10.09.2008 12:49

    Мартине,

    FYI (макар че не е по темата), всички публични организации в САЩ, финансиращи изкуствата, взети заедно, дават годишно по-малко пари за изкуствата, отколкото един средно-голям град в Германия. (Това е според една моя преподавателка, която работи върху икономиката на театъра и много обича да си проверява данните.) Така че дали the NEA ще финансира паметник или нещо друго винаги е решение, по което се спори много. Виж за теслата и сфинкса… Доколкото ми е известно, пирамидите са строени с робски труд, така че сравненията между такъв труд и well-fair, ако изобщо са възможни, навеждат на размисъл.

  29. Martin permalink
    10.09.2008 16:01

    Петя,

    Права си, че няма много жени в учебниците по история. Но на какво е отражение това? На онези времена или на днешните?

    Все пак всеки знае за Клеопатра, за кралица Виктория и за испанската кралица Изабела. Независимо по начина, по който те са се озовали на тези постове (обикновено липсата на мъжки наследник), историята тип hisstory никога не ги е пренебрегвала, защото са имали важни или поне prominent роли в развитието на цивилизацията.

    И там е работата, че историческите учебници отразяват само особените моменти в човешката история, а не скучното ежедневие. Ако нещо doesn’t make the front page of the New York Тimes, дали ще има работа в учебниците н-стотин години по късно? Както вече намекнах вчера, особено интересните моменти в историята са ставали в присъствието на мъже, които обаче не са изпитвали любопитство или приятен трепет от случващото се, ами са преживявали ужаси които никой от нас тук не можем да си представим. Някои от тях са посрещали тези предизвикателства по такъв изключителен начин, че историята ги е запомнила… толкова.

    Осъзнавам, че жените, които изброих в началото са изпълнявали традиционно мъжки роли. Това не означава, че ролите на жените в онези общества са били по-маловажни или омаловажени, а че просто не са били такива, където човек може да изпъкне. От майките само Дева Мария май е успяла да направи нещо особено memorable.

    Та на въпроса ти какво са правели жените докато мъжете (им) са се борели за разни каузи… ами предполагам са си стояли вкъщи и са се грижили за дома и са правили неща, представляващи интерес за антрополозите, но не и за историците. Но то се отнася и за стотиците милиони нормални, авъридж мъже през вековете.

    Малко прилича на дистрибуцията по бел-кърва на Ай Кюто. В нищожно малкия процент на наистина забележителни хора има повече мъже, но то не означава че средностатистическия мъж е по-забележителен от средностатистическата жена. Особено ако тя се поразкопчее около деколтето :)

  30. Martin permalink
    10.09.2008 16:01

    Петя,

    Права си, че няма много жени в учебниците по история. Но на какво е отражение това? На онези времена или на днешните?

    Все пак всеки знае за Клеопатра, за кралица Виктория и за испанската кралица Изабела. Независимо по начина, по който те са се озовали на тези постове (обикновено липсата на мъжки наследник), историята тип hisstory никога не ги е пренебрегвала, защото са имали важни или поне prominent роли в развитието на цивилизацията.

    И там е работата, че историческите учебници отразяват само особените моменти в човешката история, а не скучното ежедневие. Ако нещо doesn’t make the front page of the New York Тimes, дали ще има работа в учебниците н-стотин години по късно? Както вече намекнах вчера, особено интересните моменти в историята са ставали в присъствието на мъже, които обаче не са изпитвали любопитство или приятен трепет от случващото се, ами са преживявали ужаси които никой от нас тук не можем да си представим. Някои от тях са посрещали тези предизвикателства по такъв изключителен начин, че историята ги е запомнила… толкова.

    Осъзнавам, че жените, които изброих в началото са изпълнявали традиционно мъжки роли. Това не означава, че ролите на жените в онези общества са били по-маловажни или омаловажени, а че просто не са били такива, където човек може да изпъкне. От майките само Дева Мария май е успяла да направи нещо особено memorable.

    Та на въпроса ти какво са правели жените докато мъжете (им) са се борели за разни каузи… ами предполагам са си стояли вкъщи и са се грижили за дома и са правили неща, представляващи интерес за антрополозите, но не и за историците. Но то се отнася и за стотиците милиони нормални, авъридж мъже през вековете.

    Малко прилича на дистрибуцията по бел-кърва на Ай Кюто. В нищожно малкия процент на наистина забележителни хора има повече мъже, но то не означава че средностатистическия мъж е по-забележителен от средностатистическата жена. Особено ако тя се поразкопчее около деколтето :)

  31. Martin permalink
    10.09.2008 16:21

    ena,

    Аз съм твърдо убеден, че мнозинството от хората на социални помощи са избрали този начин на живот. Или че поне серията от техните лични избори е това, което ги е докарало на това дередже. Сейм дифърънс.

    Не съм египтолог, но се съмнявам робите на фараона да са имали какъвто и да е избор.

    Не знам къде живееш, но социално слабите в Северна Америка имат по-висок стандарт (а през 90-те в пъти по-висок) от този на повечето от роднините ми в България. Резервирам си съчувствието и засега скромните си финансови ресурси за втората група хора, на които им е трудно въпреки че са направили оптималните избори от много по-малкото от предоставените им като брой и качество такива.

  32. Martin permalink
    10.09.2008 16:21

    ena,

    Аз съм твърдо убеден, че мнозинството от хората на социални помощи са избрали този начин на живот. Или че поне серията от техните лични избори е това, което ги е докарало на това дередже. Сейм дифърънс.

    Не съм египтолог, но се съмнявам робите на фараона да са имали какъвто и да е избор.

    Не знам къде живееш, но социално слабите в Северна Америка имат по-висок стандарт (а през 90-те в пъти по-висок) от този на повечето от роднините ми в България. Резервирам си съчувствието и засега скромните си финансови ресурси за втората група хора, на които им е трудно въпреки че са направили оптималните избори от много по-малкото от предоставените им като брой и качество такива.

  33. Yana permalink
    10.09.2008 17:15

    Да бе, те са избрали да са на помощи, а ти си избрал да не си. Следователно браво на тебе.

    Все пак си има специалисти икономисти, психолози, учители, които активно изследват причините за бедността. Четете Хекман и Кенеда. Резлутатите показват, че причините са в липсата на умения, обикновено усвоявани в детството и юношеството, както и здравословна храна и здрави отношения с родителите.

    Та Мартине, ти успяваш не защото си такъв велик пич, който е решил да не бъде на помощи, а защото семейството ти е имало ресурса да те отгледа правилно и да ти даде тия умения. На които ти после си надстроявал. Същото се е случило с мен, с Петя, с Ена и прочие. Но е много лесно да кажеш „Аз сам“, щото не можеш да се усетиш какво ти е било дадено.

    Това с личния избор на социални помощи е просто лесен начин да си измиеш ръчичките и съвестта от проблема.

  34. Yana permalink
    10.09.2008 17:15

    Да бе, те са избрали да са на помощи, а ти си избрал да не си. Следователно браво на тебе.

    Все пак си има специалисти икономисти, психолози, учители, които активно изследват причините за бедността. Четете Хекман и Кенеда. Резлутатите показват, че причините са в липсата на умения, обикновено усвоявани в детството и юношеството, както и здравословна храна и здрави отношения с родителите.

    Та Мартине, ти успяваш не защото си такъв велик пич, който е решил да не бъде на помощи, а защото семейството ти е имало ресурса да те отгледа правилно и да ти даде тия умения. На които ти после си надстроявал. Същото се е случило с мен, с Петя, с Ена и прочие. Но е много лесно да кажеш „Аз сам“, щото не можеш да се усетиш какво ти е било дадено.

    Това с личния избор на социални помощи е просто лесен начин да си измиеш ръчичките и съвестта от проблема.

  35. Ena permalink
    10.09.2008 17:44

    Мартине,
    Съгласна съм с Яна. Като говорим за личен избор, трябва да вземем предвид и способността на хората, които се оказват дълготрайно безработни и особено безработни и бездомни, да направят такъв избор. Поинтересувай се колко от тях са с психически заболявания, причинени от това, че не са имали оптимална среда на развитие. Поинтересувай се също колко от бездомните, живеещи под мостовете на Ню Орлийнс след катрина всъщност са работещи бездомни. Цифрите ще те изненадат. Да казваме, че всички трайно-безработни и/или бездомни са такива по личен избор, е все едно да кажем, че жертвите на семейно насилие сами са си виновни, че не се разделят с малтретиращите ги партньори, родители и пр.

  36. Ena permalink
    10.09.2008 17:44

    Мартине,
    Съгласна съм с Яна. Като говорим за личен избор, трябва да вземем предвид и способността на хората, които се оказват дълготрайно безработни и особено безработни и бездомни, да направят такъв избор. Поинтересувай се колко от тях са с психически заболявания, причинени от това, че не са имали оптимална среда на развитие. Поинтересувай се също колко от бездомните, живеещи под мостовете на Ню Орлийнс след катрина всъщност са работещи бездомни. Цифрите ще те изненадат. Да казваме, че всички трайно-безработни и/или бездомни са такива по личен избор, е все едно да кажем, че жертвите на семейно насилие сами са си виновни, че не се разделят с малтретиращите ги партньори, родители и пр.

  37. Ena permalink
    10.09.2008 17:50

    Мартин написа: „Някои от тях са посрещали тези предизвикателства по такъв изключителен начин, че историята ги е запомнила… толкова.“ Ха-ха, от горното твърдение излиза, че историческата памет е политически неутрална. Мартине, дори и да не си историк, след 1989 си пряк свидетел на това как историята се манипулира с политически цели.

  38. Ena permalink
    10.09.2008 17:50

    Мартин написа: „Някои от тях са посрещали тези предизвикателства по такъв изключителен начин, че историята ги е запомнила… толкова.“ Ха-ха, от горното твърдение излиза, че историческата памет е политически неутрална. Мартине, дори и да не си историк, след 1989 си пряк свидетел на това как историята се манипулира с политически цели.

  39. Ena permalink
    10.09.2008 18:04

    Мартине,
    Току-що разбрах от твой коментар под друг постинг, че живееш в Канада. Сори, обаче американската well-fair ситема, съвсем не е толова щедра, колкото канадската. Например, статистиката за безрабтицата в САЩ отчита само процентът на получаващите помощи. Веднъж след като изтече максималният срок, в който имаш право да получаваш помощи (мисля, че е 9 месеца), тази статистика просто не те отчита, дори да си останал безработен. Аз живея в Чикаго и ще ти предложа, ако идваш насам, да посетиш Кабрини Грийн, the housing projects южно от центъра и пр., спрямо които жк Люлин в София ще ти се стори наистина луксозен. Да ти напомня, че в САЩ, за разлика от Канада, здравеопазването е в пъти по-скъпо и ако нямаш застраховка (поради безработица например) болниците са длъжни да те лекуват само в случай, че животът ти е реално застрашен (например остър апандисит.)Фактът че коментираш бедността в САЩ от гледна точка на това, което си видял в Канада, още веднъж подчертава необходимостта да поставяш твърденията си в контекст, а не да ги пробутваш като универсални принципи.

  40. Ena permalink
    10.09.2008 18:04

    Мартине,
    Току-що разбрах от твой коментар под друг постинг, че живееш в Канада. Сори, обаче американската well-fair ситема, съвсем не е толова щедра, колкото канадската. Например, статистиката за безрабтицата в САЩ отчита само процентът на получаващите помощи. Веднъж след като изтече максималният срок, в който имаш право да получаваш помощи (мисля, че е 9 месеца), тази статистика просто не те отчита, дори да си останал безработен. Аз живея в Чикаго и ще ти предложа, ако идваш насам, да посетиш Кабрини Грийн, the housing projects южно от центъра и пр., спрямо които жк Люлин в София ще ти се стори наистина луксозен. Да ти напомня, че в САЩ, за разлика от Канада, здравеопазването е в пъти по-скъпо и ако нямаш застраховка (поради безработица например) болниците са длъжни да те лекуват само в случай, че животът ти е реално застрашен (например остър апандисит.)Фактът че коментираш бедността в САЩ от гледна точка на това, което си видял в Канада, още веднъж подчертава необходимостта да поставяш твърденията си в контекст, а не да ги пробутваш като универсални принципи.

  41. openly feminist permalink
    10.09.2008 21:32

    Roshla:
    Много се смях на коментара ти за „женицата“ полазена от вируси. Някой, ако може да я снима и да ми я изпрати ще съм безкрайно благодарна. Имам много неща за споделяне и в другия блог. Малко не намирам време, но ще вляза в ритъм… скоро, обещавам.

    Мартин:
    Всъщност, НЕ си съвсем прав. Едно от най-сериозните занимания на съвременните историци е да попълнят „дупките“ в историята, допуснати от колегите им преди тях.

    Първо, съвременните историци поставят под въпрос широкоприетите разбирания за това какво означава „значим принос към развитието на човечеството“. Т.е. много неща които до скоро са се смятали (от такива като теб) за незначителни, в момента са обект на задълбочени изследвания и разкриват аспекти от историята, които са изключително интересни и непознати.

    Второ, има много текстове за разни жени, които са работили наравно с мъжете (или бедни жени, работили наравно с богати жени), които незнайно защо историята е забравила… Така че… нещата не са толкова обективно-прагматични колкото ти ги описваш.

  42. openly feminist permalink
    10.09.2008 21:32

    Roshla:
    Много се смях на коментара ти за „женицата“ полазена от вируси. Някой, ако може да я снима и да ми я изпрати ще съм безкрайно благодарна. Имам много неща за споделяне и в другия блог. Малко не намирам време, но ще вляза в ритъм… скоро, обещавам.

    Мартин:
    Всъщност, НЕ си съвсем прав. Едно от най-сериозните занимания на съвременните историци е да попълнят „дупките“ в историята, допуснати от колегите им преди тях.

    Първо, съвременните историци поставят под въпрос широкоприетите разбирания за това какво означава „значим принос към развитието на човечеството“. Т.е. много неща които до скоро са се смятали (от такива като теб) за незначителни, в момента са обект на задълбочени изследвания и разкриват аспекти от историята, които са изключително интересни и непознати.

    Второ, има много текстове за разни жени, които са работили наравно с мъжете (или бедни жени, работили наравно с богати жени), които незнайно защо историята е забравила… Така че… нещата не са толкова обективно-прагматични колкото ти ги описваш.

  43. mr. ice permalink
    11.09.2008 02:38

    Значи това е – искате да се видите увековечени в паметници, на първите страници на вестници от преди десетки лета… Това ли е есенцията на женствеността? Грубата сила и разумът. Защото тези са качествата гарантиращи безсмъртие от бетон. Наличието на една баба Тонка не ме кара да гледам на жените с по-добро око. С какво тя ви кара да се гордеете? На село има доста силни безимени жени – могат да въртят мотиката с една ръка – е, и? Истинската сила на жената е нейната слабост. Груба сила има предостатъчно в този свят – липсва малко изтънченост. Паметник на истинската Жена би бил всъщност паметник на Сивият Кардинал – този, който всъщност тласка историята в желана от него посока, този който не държи да обира евтините медийни лаври вдигнал сърп и чук високо над главата си осветен от прожектори. Именно жените са написали голяма част от историята използвайки мъжете като инструмент.

    Разбира се в днешни дни силата и слабостта вече не вървят ръка за ръка с категориите мъж и жена – жената вече често не е произведение на изкуството, а на механиката – да се надяваме, че това прави светът по-красив и бял.

  44. mr. ice permalink
    11.09.2008 02:38

    Значи това е – искате да се видите увековечени в паметници, на първите страници на вестници от преди десетки лета… Това ли е есенцията на женствеността? Грубата сила и разумът. Защото тези са качествата гарантиращи безсмъртие от бетон. Наличието на една баба Тонка не ме кара да гледам на жените с по-добро око. С какво тя ви кара да се гордеете? На село има доста силни безимени жени – могат да въртят мотиката с една ръка – е, и? Истинската сила на жената е нейната слабост. Груба сила има предостатъчно в този свят – липсва малко изтънченост. Паметник на истинската Жена би бил всъщност паметник на Сивият Кардинал – този, който всъщност тласка историята в желана от него посока, този който не държи да обира евтините медийни лаври вдигнал сърп и чук високо над главата си осветен от прожектори. Именно жените са написали голяма част от историята използвайки мъжете като инструмент.

    Разбира се в днешни дни силата и слабостта вече не вървят ръка за ръка с категориите мъж и жена – жената вече често не е произведение на изкуството, а на механиката – да се надяваме, че това прави светът по-красив и бял.

  45. Martin permalink
    11.09.2008 07:43

    ena,

    В САЩ съм живял десетина години, в Канада от около пет – по професионални и семейни причини. Дон’т гет ми стратед он канадската здравеопазна система. То според Майкъл Муър и кубинската е години напред от американската.

    Никой не е казал, че няма хора, които сами просто не могат да се справят. Но много от тези които са на социални помощи могат, но не искат. Няма нужда да посещавам еди-кой си секшън 8 комплекс в Чикаго. През 10-те години, които живях там съм наел и уволнил десетки такива хора, работил съм и прекарал много, много време с тях и знам детайлите на всекидневието им.

    Безотговорността и детинщината им заради които са там където са, бива поощрявана от демократите и за това не мога да ги понасям. Щото това, което Обама/Кенеди/Пелоси им казват е следното: „Това не е ваша вина, напротив, виновни са онези гадни богаташи. И не само това, ами вие сте едни прости тъпи идиоти и нищо не можете да допринесете за да си подобрите живота. Гласувайте за нас, и ние ще им вземем мангизите за да ги дадем на вас.“

    Връзката м/у уелфеър стейта и разпадането на черното семейство в САЩ е доказвана… макар че някой със сигурност ще рипне да обяснява че имало разлика между козалити и корелейшън.

    Петя:

    съвременните историци са ми непознати. Аз учих история миналия век :)

  46. Martin permalink
    11.09.2008 07:43

    ena,

    В САЩ съм живял десетина години, в Канада от около пет – по професионални и семейни причини. Дон’т гет ми стратед он канадската здравеопазна система. То според Майкъл Муър и кубинската е години напред от американската.

    Никой не е казал, че няма хора, които сами просто не могат да се справят. Но много от тези които са на социални помощи могат, но не искат. Няма нужда да посещавам еди-кой си секшън 8 комплекс в Чикаго. През 10-те години, които живях там съм наел и уволнил десетки такива хора, работил съм и прекарал много, много време с тях и знам детайлите на всекидневието им.

    Безотговорността и детинщината им заради които са там където са, бива поощрявана от демократите и за това не мога да ги понасям. Щото това, което Обама/Кенеди/Пелоси им казват е следното: „Това не е ваша вина, напротив, виновни са онези гадни богаташи. И не само това, ами вие сте едни прости тъпи идиоти и нищо не можете да допринесете за да си подобрите живота. Гласувайте за нас, и ние ще им вземем мангизите за да ги дадем на вас.“

    Връзката м/у уелфеър стейта и разпадането на черното семейство в САЩ е доказвана… макар че някой със сигурност ще рипне да обяснява че имало разлика между козалити и корелейшън.

    Петя:

    съвременните историци са ми непознати. Аз учих история миналия век :)

  47. Yana permalink
    11.09.2008 09:59

    Мартине, или приведи някакво доказателство, че „бедните така искат“, или спри вече. Стига с анекдотите „Аз съм живял…“. И аз съм живяла и мога да кажа точно обратно на твоето.

    При условие, че има помощите за бедните отдавна са все по-малко кеш и все повече услуги, не виждам как точно се глезят хората.

  48. Yana permalink
    11.09.2008 09:59

    Мартине, или приведи някакво доказателство, че „бедните така искат“, или спри вече. Стига с анекдотите „Аз съм живял…“. И аз съм живяла и мога да кажа точно обратно на твоето.

    При условие, че има помощите за бедните отдавна са все по-малко кеш и все повече услуги, не виждам как точно се глезят хората.

  49. Ena permalink
    11.09.2008 10:01

    Мартине,
    Не мога да приема преценката ти за демократите и бедността на основата на голи твърдения. Ако можеш да предоставиш статистическо сравнение на помощите, давани за бедни от демократите и от републиканците, ще е друга работа. А мразиш ли кака Пейлин, като привлича средства за кризисни центрове, които обслужват точно бедни хора? И това за личния избор: ти сам ли реши, че образованието и трудолюбието са ценности или с помощ от родителите си и средата си? Сам ли проби в Щатите или все пак благодарение на някакво образование, получено в България? Питал ли си се дали щеше да се интегрираш със същия успех, с който, допускам, си се интегрирал, ако беше дошъл като емигрант от някоя африканска страна, подгонен от глад или гражданска война? Избягваш ли да пазаруваш в Walmart или изобщо да купуваш стоки, за които има съмнение, че са изработени в sweatshops, за да могат работещите там действително да имат нещо подобно на личен избор?

  50. Ena permalink
    11.09.2008 10:01

    Мартине,
    Не мога да приема преценката ти за демократите и бедността на основата на голи твърдения. Ако можеш да предоставиш статистическо сравнение на помощите, давани за бедни от демократите и от републиканците, ще е друга работа. А мразиш ли кака Пейлин, като привлича средства за кризисни центрове, които обслужват точно бедни хора? И това за личния избор: ти сам ли реши, че образованието и трудолюбието са ценности или с помощ от родителите си и средата си? Сам ли проби в Щатите или все пак благодарение на някакво образование, получено в България? Питал ли си се дали щеше да се интегрираш със същия успех, с който, допускам, си се интегрирал, ако беше дошъл като емигрант от някоя африканска страна, подгонен от глад или гражданска война? Избягваш ли да пазаруваш в Walmart или изобщо да купуваш стоки, за които има съмнение, че са изработени в sweatshops, за да могат работещите там действително да имат нещо подобно на личен избор?

  51. razmisli permalink
    12.09.2008 13:51

    Специално за Мартин

    http://www.nytimes.com/2008/09/12/opinion/12brooks.html?ref=opinion

  52. razmisli permalink
    12.09.2008 13:51

    Специално за Мартин

    http://www.nytimes.com/2008/09/12/opinion/12brooks.html?ref=opinion

  53. boryana-rossa permalink
    13.09.2008 21:23

    Рискувам пак да пиша в тема, на която никой не й обръща внимание вече (като коментара ми за известните българки, след който май никой не е писал, явно че и никой не го е чел),
    ще кажа, че в коментарите по-горе намирам много малко знание за иконографията и историята на паметниците в БГ.
    Има малко жени, това е вярно. Но жените бяха повече. Например паметник на Лиляна Димитрова (преместен или унищежен – до културният дом зад паметника Левски, който беше на нейно име). Или Йорданка Николова. Паметник на Калина Вескова (патрон на моя пионерски отряд, екзекутирана от полицията за подривна антифашистка дейност – няма такъв). Паметник (или скулптура) на възрастната жена, която се „ограмотява“ с помощта на своята внучка (все още в Борисовата градина – или Парка на Свободата) – има го. Многобройни скулптури направени от Васка Емануилова (има галерия на нейно име) или Мара Георгиева http://www.capital.bg/show.php?storyid=479798 с която те правят Паметника на Съветската армия.
    Паметника на „яката българка нападната от вируси“ е символ на внедряващата се имузиционна политика от социалистическото правителство.
    Наблизо до този паметник е не само бившия културен дом Лиляна Димитрова, но и галерия Васка Емануилова и два фонтана с голи плувкини в тях – единия е направен от Васка а другия от Иван Фунев. За тези , които не знаят , неотдавна (преди 10 тина години) бяха показани еротични скулптури на Васка които са с явно хомосексуално послание.
    http://www.bta.bg/site/lik/2006/01/inissue/72-1.jpg

    Бюстове на Людмила Живкова също има.

    Тези обаче неща не умаловажават факта, че паметниците на жени са много по-малко от тези на мъжете, и повечето са свързани със комунистическата идея за равенство между половете (няма нищо лошо) или със загиналите в борбата против фашизма реални жени партизанки, комунистки и ремсистки, чиито образи са заличени (вече). Това обаче значи, че освен метафорични кичове като паметника на София след 1989 нищо ново не се е появило.

    В НДК например, макар и направен по инициатива на жена, в повечето стенописи и монументали произвведения има портрети на заслужили българи, а не на българки (пак с изключение на едно портретче на Л. Живкова в стенопис на Христо Стефанов.
    http://www.bnr.bg/NR/rdonlyres/DF62E1C2-E5CD-4ED5-AB43-5F23A22B2837/0/ogun_big.jpg
    Като става въпрос за художници, поети, режисьори – все са мъже. И не заради това, че жени няма, а просто жените като че ли не са толкова заслужили. Даже в епохата на декларирано равенство между половете.

  54. boryana-rossa permalink
    13.09.2008 21:23

    Рискувам пак да пиша в тема, на която никой не й обръща внимание вече (като коментара ми за известните българки, след който май никой не е писал, явно че и никой не го е чел),
    ще кажа, че в коментарите по-горе намирам много малко знание за иконографията и историята на паметниците в БГ.
    Има малко жени, това е вярно. Но жените бяха повече. Например паметник на Лиляна Димитрова (преместен или унищежен – до културният дом зад паметника Левски, който беше на нейно име). Или Йорданка Николова. Паметник на Калина Вескова (патрон на моя пионерски отряд, екзекутирана от полицията за подривна антифашистка дейност – няма такъв). Паметник (или скулптура) на възрастната жена, която се „ограмотява“ с помощта на своята внучка (все още в Борисовата градина – или Парка на Свободата) – има го. Многобройни скулптури направени от Васка Емануилова (има галерия на нейно име) или Мара Георгиева http://www.capital.bg/show.php?storyid=479798 с която те правят Паметника на Съветската армия.
    Паметника на „яката българка нападната от вируси“ е символ на внедряващата се имузиционна политика от социалистическото правителство.
    Наблизо до този паметник е не само бившия културен дом Лиляна Димитрова, но и галерия Васка Емануилова и два фонтана с голи плувкини в тях – единия е направен от Васка а другия от Иван Фунев. За тези , които не знаят , неотдавна (преди 10 тина години) бяха показани еротични скулптури на Васка които са с явно хомосексуално послание.
    http://www.bta.bg/site/lik/2006/01/inissue/72-1.jpg

    Бюстове на Людмила Живкова също има.

    Тези обаче неща не умаловажават факта, че паметниците на жени са много по-малко от тези на мъжете, и повечето са свързани със комунистическата идея за равенство между половете (няма нищо лошо) или със загиналите в борбата против фашизма реални жени партизанки, комунистки и ремсистки, чиито образи са заличени (вече). Това обаче значи, че освен метафорични кичове като паметника на София след 1989 нищо ново не се е появило.

    В НДК например, макар и направен по инициатива на жена, в повечето стенописи и монументали произвведения има портрети на заслужили българи, а не на българки (пак с изключение на едно портретче на Л. Живкова в стенопис на Христо Стефанов.
    http://www.bnr.bg/NR/rdonlyres/DF62E1C2-E5CD-4ED5-AB43-5F23A22B2837/0/ogun_big.jpg
    Като става въпрос за художници, поети, режисьори – все са мъже. И не заради това, че жени няма, а просто жените като че ли не са толкова заслужили. Даже в епохата на декларирано равенство между половете.

  55. Anonymous permalink
    19.09.2008 01:36

    There’s the Monument that honors the Women who fought in WWI in London!!!And, there is the Baba Tonka Monument in your home town (in front of the Municipality building).

  56. Anonymous permalink
    19.09.2008 01:36

    There’s the Monument that honors the Women who fought in WWI in London!!!And, there is the Baba Tonka Monument in your home town (in front of the Municipality building).

  57. Anonymous permalink
    19.09.2008 02:15

    blowing things out of proportion, again, petya… to make a point that soothes your ego as a caring Womon.

  58. Anonymous permalink
    19.09.2008 02:15

    blowing things out of proportion, again, petya… to make a point that soothes your ego as a caring Womon.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: