Skip to content

Речник на женските движения и феминизми

27.03.2008

Както обещах, малко разказ за лекцията на д-р Красимира Даскалова: Към история на социалните движения в Централна и Източна Европа: женски движения и феминизми, XIX-XX в.

д-р Красимира Даскалова Д-р Красимира Даскалова; photo: Кайл Грейди

Всъщност лекцията не беше за конкретните хора, случки и събития от споменатия период, а представяне на Биографичен речник на женските движения и феминизми: Централна, източна и югоизточна Европа, XIX-XX в. Д-р Даскалова представи речника в качеството си на негов редактор и координатор за България. Книгата е издадена от Central European University Press и може да бъде поръчана от сайта на издателството.

С няколко думи: речникът представя биографични данни за мъже и жени от 22 държави в нашия регион, участвали активно в женските и феминистки движения в края на XIX и началото на XX век. Редактори са Красимира Даскалова (СУ, България), Франсиска де Хаан (ЦЕУ, Унгария) и Анна Лютфи (ЦЕУ, Унгария). Всяка една от включените държави е представена от координатор, който е отговарял за съставянето на биографиите на личностите от съответните държави. По-големите държави са представени с 10 биографии, по-малките с 5.

Защо авторите решават да издадат този биографичен речник:

1. Защото господстващите исторически неративи (по принцип в цял свят, но в нашата част на света още повече) все още не третират мъжете и жените като равнопоставени агенти на историята. Както каза hommelette в един коментар, историята все още е his-tory. Има много публикации по темата, кажете ако искате да изровя. Само едно примерно заглавие, което спомена д-р Даскалова: More Horses Than Women: On the Difficulties of Founding Women’s History in Yugoslavia (публ. 1989)…в нашите истории се говорите много повече за конете, отколкото за жените.

2. Защото доминиращите исторически подходи отделят предимно внимание на структурни промени в политическия и социалния живот на обществата, изследват се политически събития и дипломация и т.н. Но в същото време се пропуска факта, че човешката история се гради от ХОРА и техните лични истории.

3. Защото в региона все още липсва mainstream знание за организираните дейности на жените в исторически и съвременен план и това незнание води до:
a. Изкривени разбирания за това какво е феминизъм и/или женско движение
b. Погрешните схващания за мястото на жените в историята: преобладават вижданията, че жените не са активни актьори в развитието на човечеството; жените се смятат за биологични единици, сведени до репродуктивните им функции
c. Ре-патриархализация, анти-феминизъм, сексизъм

Докато събират текстовете, редакторите забелязват следните сходства в положението на жените от изследваните държави:

– йерархична власт на мъжете: мъжете са с по-големи права, отговорности и привилегии както в личното, така и в публичното пространство
– жените имат морални, но не и юридически отговорности: например, жените са отговорни за отглеждането на децата и организацията на дома и домашната работа, но в същото време нямат правата, които биха им дали възможност да участват в политическия живот на своите държави, които евентуално биха им дали възможност да участват в съставянето на закони, които реглментирането на личното простостранство. Дълго изречение, последния да затвори вратата.
– жените масово за жертви на домашно насилие
– жените масово са неграмотни: за разлика от мъжете, до много късен период (конкретните дати са различни за различните държави) жените нямат право да учат в университета
– голяма смъртност при раждане
– обезценяване на майчинството: жените са основните отговорници за отглеждането на децата, но този труд не се цени от обществото
– като цяло, жените живеят като «втория пол»: по начина, по който го описва Симон дьо Бовоар

Именно поради тези причини, в почти всички от изследваните държави има изключително активни движения и организации, които се борят за равни права и социална справедливост. Женските и феминистките движения имат много интересни взаимоотношения помежду си, както и много известни взаимоотношения с други социални движения от периода. Д-р Даскалова спомена за особените връзки между феминизма и национализма, и феминизма и социализма. Особено интересно е влиянието на социализма, който демонизира и стигматизира феминисткото движение като инструмент на западните буржоазни общества. Което всъщност доста добре обяснява настоящето силно негативно отношение към феминизма в Източна Европа като цяло, но и в България по-конкретно. Анти-феминизма в България не е реакция срещу конкретните феминистки цели, идеи и стратегии, а е реакция срещу демоничен образ на феминизма насаден в обществото ни от социалистите на Втория Интернационал. Понеже проектът се отнася за периода от края на XIX и началото на XX век, не говорихме много за женските движения и феминизми през XX век и по време на социализма, но стана ясно, че в България много се работи по тези теми, така че аз ще направя всичко възможно да поиздиря още инфо и да покажа тук.

На отговор на въпрос от публиката, д-р Даскалова каза, че феминизма за нея е образование. Феминизмът освен всичко останало е и познание за историята и живота на жените. Какво са правили, при какви условия за живяли, пред какви трудности са били изправяни, какви са били политическите и социалните каузи, които са ги занимавали. Ако познаваме тези истории, бихме се отнасяли с разбиране и съпричастност към битките, които сме водили и с гордост бихме се идентифицирали като феминисти.

***

Още постинги по темата:

20 Коментари leave one →
  1. Хермиона permalink
    27.03.2008 11:29

    За съжаление, в интернет пространството е пълно с хейтъри и най-вече простаци. Странно, всичките са мъже… (Кажете, че съм грозна и незадоволена мъжемразка, и ва убих.)
    Съжалявам много, че не успях да присъствам на лекцията и ти благодаря, Петя, че си се постарала да ни предадеш поне най-основните неща.
    Надявам се, че ще имаме възможността да присъстваме на други такива събития в някое по-удобно време.

  2. 8см permalink
    27.03.2008 11:54

    В изследването споменава ли се за Райна Княгиня? За Баба Тонка Обретенова? За Жана Д’арк?

  3. Yana permalink
    27.03.2008 13:07

    Осемсантиментровия, в речника са събрани биографиите на феминисти от 19 и 20 век. Та Жана д’Арк отпада. Баба Тонка и Райна Княгиня са бележити българки, но това не ги прави автоматично феминистки. Затова подозирам, че не са включени. :)

    Успях да прегледам речника много набързо и от българките забелязах Вела Благоева.

  4. 8см permalink
    27.03.2008 13:29

    аз мисля, че несъобразявайки се с патриархалния бит и морал на българското Възраждане, Райна Княгиня и Баба Тонка автоматично се превръщат в феминистки. Изненадан съм, че авторката не е разгледала тази гледна точка. Факта, че (може би) не са били образовани, не ги изважда от профила. Трябва ли единствено да свързваме феминизма с капитализма заради индустриалното развитие?

  5. Yana permalink
    27.03.2008 13:41

    Да прочетем първо речника пък след това да обсъждаме какво не е взела предвид авторката.

    Може би и след ровене в интернет ще разполагам със списък на включените хора, но засега не знаем кой друг е там, освен Вела Благоева.

  6. openly feminist permalink
    27.03.2008 14:07

    Малко със закъснение изтрих първия коментар на 8см. Съжалявам, че се наложи, но не се извинявам, че го направих. Тъпите коментари са едно на ръка, но личните нападки и обидите са съвсем друго и няма да бъдат толерирани.

  7. 8см permalink
    27.03.2008 14:30

    не виждам какво скандално имаше във факта, че намерих жената на снимката за привлекателна и си позволих къс полет на въображението, но щом се счита за обида, се извинявам, може би се смята, че обективизирам, знам ли…:)

  8. petya permalink
    27.03.2008 16:08

    Обектвизация, и още как. В момента,в който пред теб има жена, първото нещо, което започваш да коментираш е външния й вид и т.н. Това, че жената е МНОГО образована, доказал се професионалист в областа, в която работи, че работата й е международно призната няма значение… Жените съществуват, за да радват мъжкия поглед…

    Приемам извинението ти, защото знам, че понякога човек прибързано казва неща, които не мисли. Всички го правим.

    Феминизма е нужен и полезен, защото ни кара да се замислим точно върху неща, които правим по навик, а не защото вярваме, че са правилни.

  9. hommelette permalink
    28.03.2008 02:33

    Една от другите сигурно ще е Димитрана Иванова, на която е било отказано да завърши право в СУ, след коета тя на около 40-годишна възраст го е завършила в Швейцария и после е съдила Софийския университет. Ако правилно си спомням от някога си, де.
    Петя, благодаря много за труда, беше ми супер интересно да прочета постинга ти. С голямо нетърпение ще чакам да се появи този речник, надявам се да свирнете, когато вече го има, за да поръчам някой да ми го купи.
    Вярно е, че литература за тези неща има, но на мен никак не ми харесва, че информацията засега е само на разположение на някой, който би се заинтересувал и отделил време да ходи по библиотеки и да рисърчва въпроса. Аз не искам децата ми да учат в училище, че през 1884 Търновската конституция е дала право на глас на всички български граждани, без да се споменава, че жените тогава не са влизали в това число. Искам да има говорене за тези неща извън академичните среди също, убедена съм, че това би било много полезно за обществото.
    Мисля, че за едни растящи млади хора, бобмбардирани отвсякъде с клишета за ролите на половете и с фотошопнати сексуално обективизирани красавици, би било супер да знаят че е имало такива жени като Димитрана Иванова.

  10. openly feminist permalink
    28.03.2008 04:54

    hommelette:

    Речникът е на английски, може да се купи от сайта на издателството (като че ли). В текста, който току що представих (този на С. Живков), има много конкретни неща: събития, дати, имена. Но като цяло напълно споделям твоята фрустрация относно недостъпността на тази информация.

  11. zazie permalink
    28.03.2008 05:24

    „Анти-феминизма в България не е реакция срещу конкретните феминистки цели, идеи и стратегии, а е реакция срещу демоничен образ на феминизма насаден в обществото ни от социалистите на Втория Интернационал.“

    П-ъ-л-н-и г-л-у-п-о-с-т-и.
    Ама пълни.

  12. petya permalink
    28.03.2008 05:31

    Zazie:

    Добре де, вместо да флеймиш, седни и обясни защо според теб феминистките са толкова сбъркани. Защото ти всеки път ни казваш леле-боже-колко-сте-зле, но нито веднъж не си се обосновала защо мислиш така.

    От коментарите ти единствено съм разбрала, че не си феминистка. Т.е. не смяташ, че мъжете и жените трябва да има равни права и да бъдат равнопоставени, така ли? Или може би смяташ, че живеем в общество, което е надраснало патриархалните отношения срещу, които се борят феминистите?

    Извинявам се, ако реагирам по-остро отколкото е необходимо, но твоите коментари са типичния пример за човек, който няма нищо против идеите на феминизма, а в същото време горещо настоява, че не е феминист. Защо толкова те притеснява самата дума?!

  13. alien permalink
    28.03.2008 07:00

    Притеснителното е, както вече казах в предния си пост е, че правите разделение между различните видове дискриминация. Борите се за равни права на жените, но не и на чернокожите например. Е, вие не сте чернокожи, защо трябва да се борите за това. Обаче и ние не сме жени, защо да бъдем феминисти? Вие просто сте една група декаденти живеещи извън времето си, с илюзорни идеали.

  14. petya permalink
    28.03.2008 07:10

    а ти, като си в крак с времето, срещу какво се бориш? срещу правото на хората да защитават правата си и да изказват свободно мнението си?!

  15. alien permalink
    28.03.2008 07:23

    Да защитават правата си и да защитават правата на другите са две различни неща. Вие собствени права ли защитавате? Кога за последно твоите човешки права са били нарушени, понеже си се оказала жена. Правото да се разхождаш необезпокоявана от стереотипи все още не е ясно дефинирано в закона тъй че не се брои.

  16. Anonymous permalink
    28.03.2008 07:26

    Eна

    alien, вече писах под статията на Петя антифеминистичните нагласи, че в САЩ първите суфражистки са и аболиционистки и постигат правото на глас на чернокожите мъже, преди да започнат системно да се борят за своето. Феминизмът не се бори само за женски права, но е особено заинтересован от дискриминацията по родов (gender) признак.

  17. zazie permalink
    28.03.2008 09:09

    хахах, петя, извинявай.
    нямам време за дълги постове, коментарите ми (особено този) най-често са израз на неподправените ми емоции. антифеминистите в блога казват точно това, което мисля – не искам да се повтаряме.

    ще се опитам да се самоконтролирам;)

  18. zazie permalink
    28.03.2008 09:10

    не този де, ами онзи с „глупостите“ ;)

  19. Selene permalink
    30.03.2008 08:12

    Леле, толкова подробно си писала, нищо не си изпуснала. о.О Аз също бях на лекцията и ми беше много интересно. Само едно нещо ме изнерви, но то не е само при тази лекторка, а е (уви) много разпространено явление. Трябва да се говори с „научни“ думи, за да изглеждаме по-учени. Пример – няма примери, има парадигми. Като изключим това, беше чудесно. Дори имаше комичен момент, когато онзи дядо започна да обяснява, че жените с очила страдат от домашно насилие…
    Много ми хареса това, че един от тримата мъже-феминисти в речника, е българин. :) Има надежда още. :РР
    Следя блога с интерес, поздрави на авторката и на читателите й!
    Селин
    Петя, ти на кой ред беше?

  20. openly feminist permalink
    31.03.2008 17:23

    Селин:

    Жалко, че не сме се запознали още тогава. Бях на втория ред, заедно с още една приятелка (Yana, която сигурно познаваш от коментарите тук) и съпруга ми. Ти къде беше? И как разбра за лекцията?

    Относно научните термини…съгласна съм, че понякога звучат неестествено, но според мен това често се случва, защото основните академични текстове по тези теми са писани на английски, поради липсата на mainstream изследователски интерес самата терминология няма добър еквивалент на български…и така, хората, които работят в областа предпочитат (или им е по-лесно) да използват чуждиците…Поне на мен така ми се струва и знам, че не е best option, но го разбирам.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: