Skip to content

Истинските мъже не ядат салата

19.03.2008

Или поне така изглежда мислят хората, съдейки по ново изследване проведено от екип в Yale University School of Medicine.

Екипът изследва хранителните навици на 15,000 американци за период от около една години и установява, че като цяло мъжете ядат много месо: свинско, пиле, дивеч. Докато жените консумират значително повече плодове, зеленчуци, ядки и кисело мляко, например.

Според авторите на проучването, основната причина за документираните от тях тенденции е влиянието, което оказват върху хората социалните възгледи и норми. Пример за това е идеята, че салатата не е достатъчно „мъжествена“ храна. Или пък че един истински мъж трябва да обича да яде много месо. Няма нужда да обяснявам, че подобни разбирания и нагласи водят до хранителни проблеми както при жените, така и при мъжете.

Това проучване е изключително важно, защото показва, че сексизмът и gender предразсъдъците имат отрицателно влияние не само върху психиката, но и върху здравето на хората.

***
via Think Girl

33 Коментари leave one →
  1. fuck the norm permalink
    19.03.2008 18:05

    „идеята, че салатата не е достатъчно „мъжествена“ храна“

    салатата въобще не е храна

  2. Estranged permalink
    19.03.2008 18:42

    Отидохме на ресторант. Колегите ми си поръчаха месо, аз си поръчах миш-маш и броколи. Изгледаха ме като извънземен.
    „Това би си го поръчала приятелката ми“.
    После свикнаха:
    „Жилов се храни с това, което ядат
    птиците“.
    „Абе ти яж каквото искаш, ама аз без мръвка не се чувствам заситен“ и т.н.

    Храня се с ядки, мляко и млечни продукти, яйца, плодове и зеленчуци. 1 или 2 пъти в месеца ям месо. За мен всяко хранене е удоволствие. Обичам разнообразната храна. Твърде късно разбрах какво трябва да ядат всеки ден „истинските мъже“.

    Моето тяло е здраво и жизнено и съм доволен от него. Но някои мои хранещи се по „мъжки“ приятели надебеляха значително, като се натрупаха годинките.

  3. Yana permalink
    19.03.2008 18:43

    Антон яде салата с удоволствие само защото аз я въведох. Но ако няма месо, се почва едно мрънкане „Ама няма ли да напълниш чушките и с месоооо?“ Струва ми се строго биологично при него, и при мен. На мен просто рядко ми се дояжда месо, аз хрупам други неща. Никога не бях мислила за храната преди и дали в този случай ми влияят разни стереотипи.

    Сега го попитах дали ще му се смеят колегите, ако си поръча само салата и той каза, че често някой от тях си поръчва точно това за обяд. Отслабвали. :)

  4. desislava permalink
    19.03.2008 19:35

    честно казано, на мен ми се струва малко екстремно това с храната:) никога досега не ми е правило впечатление някой да не си поръча салата, защото е мъж и ще му се смеят. познавам няколко момчета, които отказват да ядат пуканки, защото от тях се напълнявало и така винаги има повече за мен:). в същото време някои от най-вкусните сосове за салати, които знам, са ми ги казвали именно мъже. по същия начин както и много жени ядат спокойно месо, въпрос на вкус.

    сега, като се замисля, не се сещам за някой, който познавам, който да не обича салата.

  5. anchett permalink
    20.03.2008 01:34

    много е интересно изследването, както и изводите, които можем да си направим. най-вече, защото при храненето надали някой се замисля тооолкова сериозно всеки път- това са наистина вкоренени, да не кажа вродени, нагласи и повечето не ги подлагат под съмнение. аз имам много подобни хранителни навици като estranged и често чувам същите реплики- че ям, каквото ядат птиците и тн. но, оставете я нея, тя си е момиче :) имам много момчета приятели, които не признават никаква храна, ако в нея няма късче месо.

  6. Longanlon permalink
    20.03.2008 01:46

    Ако си забелязала обаче, в щатите „салата“ означава чиния, пълна с маруля. Нямат салати с домати, краставици, сирене и т.н., да не говорим за салати от рипа на руска, снежанка и т.н.

    Бе бунаци, ко да ги прайш ;)

  7. 20.03.2008 02:09

    не се наемам да коментирам ситуацията в usa, но причината у нас дамите да се хранят „здравословно…; ниско калорично“ е изключително ниската култура свързана със здравето, и изобщо здравословния начин на живот.

    и с това много леко ще изместя темата :-)

    у нас, всички >женски< списания пропагандират "яжте стрък марула и овесени ядки, и ще сте здрави и слаби". това е глупост. защо? защото обществото естествено отхвърля не-слабите, не-красивите. не-умните … а критериите за това какво е красиво и пр. са субективни. аз самата се дразня супер много, когато обядвам/вечерям с познати и приятели и някоя от дамите си поръча ориз и картофи защото видиш ли, е на диета. и когато ги попитам защо НЕ ядеш дадена храна, обяснението издиша от всякъде.

  8. Магдалина permalink
    20.03.2008 02:24

    Странно. Повечето мъже, които познавам не садят на маса без салата (в комплект с ракия например, но това е една друга тема), та ако ще да е от кисело зеле с червен пипер.
    Аз пък основно ям месо, с много зеленчуци.
    Джендър стереотипите в храненето според мен трябва да вземат предвид регионалните навици и различия според мен. Както и сезонността.

  9. zazie permalink
    20.03.2008 03:24

    магдалина го вметна правилно – тука салата+ракийка си е изконна лайфстайл традиция.

    резултатите от изследването според мен за пореден път доказват колко сме лабилни жените и как се поддаваме на манипулациите на женските списания/рекламите и т.н. мъжете принципно въобще не ебават кой какво си мисли за външния им вид и затова гледат преди всичко да им е вкусно. докато жените сме склонни да се насилим да ядем каквото ни кажат, стига да е „здравословно“. примери във всеки офис – бол. най-фрапиращият за мен е с една колежка, която казва, че яде месо един път в месеца, защото „не било хубаво да се яде“,обаче нагъва Корни и шоколад нонстоп, пържени картофи и бутер-банички.

    аз лично не съм била свидетел на това някой мъж да се подиграва на друг, че яде салата. у нас даже аз не сядам без месо:)

  10. сашо permalink
    20.03.2008 03:50

    е аз явно съм латентен педераст, защото обичам салати, не ям месо и не пия ракия… :) досега си мислех, че съм антифеминист дори, но това изследване ми промени и хранителните, и сексуалните възгледи. :)

  11. alien permalink
    20.03.2008 04:27

    В блог борещ се срещу един предразсъдък, се появява тема натрапваща друг такъв. Хитро. Явно играта е всеки за себе си.

    Предлагам темата да се прекръсти на: „Истинските американци не ядат салата“.

  12. hommelette permalink
    20.03.2008 05:05

    alien,
    Ти прочете ли въобще за какво става въпрос?
    А за храната – аз съм чувала лично от 12-годишна девойка, че вегетарианецът не е никакъв мъж.
    От една страна, мъжът е хищник и ловец, нали. Но това е било отдавна. В някои по-изостанали общества остатъците от ловно-събираческата култура са, че жените обработват земята, грижат се за домакинството и отглеждат децата, докато мъжете само седят някъде наблизо, играят някоя табла или друга игра примерно, пият и пушат нещо, с една дума чакат да дойде някой враг, с когото да се сбият или див звяр, който до уловят. А той все не идва.
    От друга страна месото е било нещо като лукс някога си (еми и сега в обществата с най-висок стандарт се яде най-много месо) и съответно то е било смятано за най-добрата храна и по правило се е полагало на мъжете в домакинството – белег на статуса им, един вид. А кой ще се окаже от статуса си доброволно? Някой педал ше да е.
    Напълно съм съгласна, че стереотипите за мъжественост (и за женственост, но сега за мъжествеността говорим, нали?) могат да бъдат сериозна опасност за здравето.

  13. Yana permalink
    20.03.2008 05:27

    Мда, културните разлики трябва да се вземат предвид. Наистина в САЩ имат различно виждане за зеленчуците и за мястото на салатата в менюто.

  14. petya permalink
    20.03.2008 05:55

    Fuck the norm:
    Хехе, да. Идеята, че салатата въобще не е храна е българския вариант на „истинските мъже не ядат салата“.

    Estranged:
    Е точно. Ти обаче все пак се движиш в интелигентна среда, където твоите приятели не разбират, но най-малкото приемат твоя избор. За нещастие, това не е най-често срещаната реакция.

    Yana:
    Мисля, че anchett го каза много хубаво. Храненето е нещо, което правим непрекъснато и по тази причина рядко се замисляме за него. Но това не означава, че изборите, които правим не се социално обословени.

    Това, което описва Антон (за колегите и салатите) е същото, от което страдат и жените вече толкова много години. Да сме слаби, за да сме „хубави“. И това на всяка цена.

    Desislava:
    Мисля, че натискът към мъжете е да не се засищат само със салата. Всички български мъже обичат салата (че как иначе), но много голяма част от тях също смятат, че ако не са яли пържоли или кюфтета със салатата все едно не са вечеряли.

    anchett:
    Както вече казах по-горе, абсолютно съм съгласна с твоята интерпретация на резултатите от изследването. И мисля, че едно от най-големите постижения на феминизма е да накара хората да се замислят върху изборите си: дали те са истински, автентични или култивирани в процеса на социализация.

    longanlon:
    Абе…аз си мислех, че се подразбира, но салатата е само един пример за „немъжествена“ храна. Има и още. В Щатите, например, не се смята за достойно един мъж да яде киш. В България…?

    Jack:
    Абсолютно съм съгласна с теб. Докато живеех в Щатите, всеки път, когато се върнех в България ми правеше впечатление колко са СЛАБИ жените тук. Много по-слаби от средно-статистическите американки. Но за разлика от американките, голяма част от слабите жени тук имат такъв болнав вид, че просто се чудиш какво им се случва. Масово са недохранени, малкото храна, която консумират е пълен боклук (всеки има колежки, които ядат само солети и кисело мляко), пушат (за да си подтискат апетита), не спортуват… И всичко това, защото в България, за да си хубава, трябва да си слаба. Друго положение няма. Това си е чиста доза бомба със закъснител!!!!! Може би трябва да пуснем отделен постинг по темата…Помогни ми с research, ако имаш време. ;))

    Магдалина:
    Твоето мнение е една от основните критики към феминизма като цяло. Най-влиятелните феминисти в света са от Щатите и Западна Европа, много от техните идеи са Euro-centric. 100% си права, че когато обсъждаме някакви конкретни идеи, трябва да се съобразяваме и с културните особености на даденото общество. Затова много често моите постинги завършват с въпроси от рода на „А в България така ли е?“…

    Zazie:
    Пак повдигаме въпроса за женските списания…много е интересно. Аз лично много се натъжавам как ЖЕНИ могат да пишат такива глупости, предназначени за други ЖЕНИ. Положението е достатъчно розово и без тях…но понякога имам чувството, че женските списания се правят само и единствено с цел подтисничество.

    Единствено не съм съгласна с теб относно извода, че жените СМЕ по-лабилни от мъжете и че сме по-податливи на манипулации. Както казва дядо ми, всички сме башка луди. Просто нямаме 100% overlap между нещата, които ни влудяват.

    Сашо:
    Според теб феминист=педераст?

    alien:
    Мислех, че се подразбира…но май все пак е добре да спомена, че по принцип не е лоша идея да се прочете постинга и тогава да се коментира. Иначе хабим bandwidth за нищо.

    hommelette:
    Има много примери за това как стереотипите за мъжественост и женственост вредят на здравето!!! Ти беше споменала няколко в един друг коментар, когато си говорехме за възпитанието на децата. Но може би трябва да консолидираме на едно място…

  15. alien permalink
    20.03.2008 07:08

    Слушайте внимателно сега. Първо мислех се подразбира че под американци имах предвид американските мъже след като става дума за неядене на салати в темата. Явно надцених малко дедукцията в свръхпъргавите при измисляне на глупости мозъченца. Много внимателно прочетох всичко и да си призная не видях нищо ново в тези банални истини. За протокола да отбележим, че става дума точно за мъже от Америка. Та какво доказва статистика направена в Америка? Че китайските мъже преяждат с говеждо. Мда. Така е то с предразсъдъците. Мъжете са си мъже.
    Освен всичко забелязали ли сте кой е полът с по-развита мускулна маса? Явно вие самите сте потренирали, но нека ви припомня че точно мъжете се характеризират с това по принцип. Може би си мислите че тези им качества са следствие от зеленчукова диета? Ами не са. Когато вие жените започнете работа в мините и по строежите тогава ще претендирате за намаляване на сексизма при хранителните навици. Сексизъм при хранителни навици. Ахахаха.

  16. alien permalink
    20.03.2008 07:44

    Добавка: Не знам дали точно вие сте прочели внимателно статията. 21% мъже са яли мръвка през последната седмица срещу 18% жени. 35% жени са хрупкали моркови срещу само 29% мъже. Наистина колосални разлики. Като ви чета мненията все едно гледам бтв репортерите. Хващате се за някаква дреболия и я превръщате в житейска драма.

    Току що направих търсене в Гугъл на думата gender: само 162 милиона резултата. Дерзайте феминистки. Има достатъчно материал за вашият джихад.

  17. Anonymous permalink
    20.03.2008 07:45

    Петя, това може да ти е интересно: секция „Жени“ в сайта на „Гардиън“.

    http://lifeandhealth.guardian.co.uk/women/0,,2201422,00.html

  18. alien permalink
    20.03.2008 10:05

    Можем да завършим с една добра мисъл: „Всички мъже са чудовища. На жените не им остава нищо друго, освен да ги хранят по-добре.“

  19. Anonymous permalink
    20.03.2008 10:19

    И пак да ви кажа:
    Кой не тачи своя Цар е йдно животну и треби да живей у кочината, там да лочи помийа, дам да сире и да пикай! А кой люби своя Цар ша намери благодат и успокоенье!
    Тъй е то, кат сти толкуз прости и не разбирати, че само Царя знай как да управлява, ша търпите! Ако сига Нашият Цар управляваши, нямаши да й така! Казвах ви аз, ама не слушати! И затуй ша си хапити задниците, ама ше й късно! Да са научити да слушати туй, дет ви учи баба ви Коконица!
    Ето ви пак мойту йсе, тоз път хубуу гу прочитети:
    СПОЛАЙ ТИ ЦАРЮ, СПОЛАЙ ТИ ЧЕДО!
    В нашта махала преди много години имаши чешмичка. Народната власт я построи за народа, за да пие бистра вода до насита.
    Да ама дойде костовашкото време и чешмичката пресъхна. После додоха едни булдозери и багери и ровиа, ровиа и сичко изпотъпкаха, а от чешмичката и помен не остана. Сигурно лично Костов ги беше пратил, за да не може народа да пий вода, а да купува бутилирана и да пълни гушата на Муравей, бял ден да не види дано!
    Добре чи после Нашия Цар наново дигна чешмата, Господ да го поживи! На откриването Царя лично доде и ми каза:
    – Бабо Коконице, пий бистра вода до насита, има и за теб, и за внучетата. Няма вече да купувате бутилирана. А господин Муравей Радев нека да си смени чипа. Пийте и бъдете здрави!
    А аз му викам:
    – Сполай ти Царю, жив да си ни! Че ако не си ти Костов пак ше доде да бутне чешмата, чумата да го тръшне дано!
    И после му целувам ръка и му думам:
    – Още сто години да си жив, бащице наш!

  20. Anonymous permalink
    20.03.2008 12:56

    Съгласен съм поне с една част от коментара на alien. От статията от Washington Post не може да се направят изводите, дадени в изходното мнение.
    А пък цялото изследване не е ясно кога ще се появи безплатно в Интернет. Аз поне не можах да го намеря набързо.

    Боян

  21. Anonymous permalink
    20.03.2008 17:12

    Естествено, че жените трябва да слаби. Кой мъж би харесал дебела жена? Кой мъж би правел секс с дебела жена? Кой мъж иска да му се родят дебели деца?

    Същото важи и за жените спрямо мъжете. Дори жените са много по-взискателни по последното, още малко и генетични тестове ще ни искат :)

    Вие какво искате да пише в женските списания? Бъдете дебели, мъжете ще ви харесватт заради вътрешната ви красота?!

  22. 20.03.2008 23:28

    последният анонимен, а дали правиш разлика между слаб и немощен? слаб и болнав?

    да си слаб, заради това, че обществото САМО така ще те приеме е кофти капан от който може и да не излезнеш никога.

    и мъжете и жените правят грешки в опита си да изглеждат добре. едните се помпат като балони, другите живеят на бейкролс.

    аз ето това не одобрявам :-)

  23. Sabina permalink
    22.03.2008 03:57

    Тези дни случайно ми попадна един брой на сп. Блясък. Не си спомням за коя холивудска звезда ставаше въпрос (извинете), но пишеше нещо от рода, че той най-вероятно вече е гей, защото: си е кръстосал краката, и ДОРИ обядва салата със супа…

  24. desislava permalink
    22.03.2008 09:16

    списания като Блясък ги има, защото има и хора, които искат да ги купуват. т.е. има хора, които искат да им бъде казвано какво да ядат и в колко часа и как да се обличат и какъв тип партньор да търсят. собственото мнение явно не е особено популярно на определени географски дължини или на някои им идва в малко повече. не искам да кажа, че модните тенденции са нещо лошо, обаче за мен е абсолютната липса на самоуважение, когато се оставяш някакво тъпо списание да ти казва какъв начин на живот да водиш, защото именно това става. затова като излезеш на улицата всички изглеждат еднакво.

  25. Anonymous permalink
    22.03.2008 11:08

    Видяхти ли сига кво стана, видяхти ли! Кат ни слушати Царя, кат нищети да си сминити чипа тъй ши й то. Каза ви Царя да ни фърляти боклуци от балконити, каза ви да садити борчита, а вий кво направишхти! Вместу да садити борчита, вий изтръгнахти фиданкити, дету самият Цар ги беши засадил.

    Царят ви поструи чишмички, за да пийти бистра вода до насита, а вий кво напраихти, а, кво напраихти? Фърлихти си там изцапанити гащи и бутилькити от мастикатъ, дет я изпихти, докату хулихти своя Цар. Ей туй напраихти, а посли са почнахти да съ жалвати, чи ви било мръсну и искати Царя да ви почисти мръсотийти. Ей заради таквиз простофунгьелли ши са стопат ледницити и сичката помийа, деть сти я създали, ши ва залей! Ши ва залей!

    И тъй ши й, щоту обругахти нашия Цар, Господ да го поживи! Покайти са, дяца, покайти са, дордету не й късно!

  26. shmirgela permalink
    23.03.2008 09:22

    Явно не са чували за ракийното време.

    Дали няма някаква подсъзнателна връзка с факта, че салата + кльощава мацка обикновено се свързва с „здравословния начин“ и факта, че мачовщината обикновено не предявява претенции какво яде?

  27. hommelette permalink
    24.03.2008 06:19

    Бе, не предявява! Тази сутрин, докато си приготвях закуската, ми хрумна, че не познавам мъж, който яде мюсли. Вие познавате ли? Моят мъж определено не е някакъв мачо, но за 5 години съвместен живот не е опитал даже какъв вкус има това чудо. Той знае без да го опитва, че такова не яде.
    За още нещо се сетих тези дни, откакто заговорихме колко опасни са стереотипите за мъжественост за здравето. Доста мои приятели от двата пола често карат колело, ние двамата също. На повечето мъже сред тях обаче им се струва „гейско“ да се слага велосипедна каска.
    Представям си какво е да си подрастващо момче и постоянно да те заливат с посланието, че да си „истински мъж“ значи да си суров и безръзсъден грубиян. Сигурно е не по-малко гадно от това да ти внушават, че да си жена е да си мила сладуранка с големи цици.

  28. martlet permalink
    24.03.2008 07:21

    @hommelette
    Знам за поне двама, които закусват/ядат мюсли. Като това не им *пречи* да ядат и месо. (Бройката не включва мен.)

  29. Bla permalink
    24.03.2008 08:48

    Обожавам салати, обожавам и мръвки. А вие сте параноички и имате нужда от помощ. :D

  30. Anonymous permalink
    24.03.2008 11:49

    От Ена:

    Това е пак по повод на стереотипите, макар и не тези, свързани с храненето. Току-що присъствах на разговор между братовчед ми е жена му дали да запишат петгодишния си син на народни танци или на балет. И двете опции се предлагат в детската градина. Решението бе взето в полза на народните танци, щото ако ходел на балет можел да стане гей… Брей, каква параноя ме тресе на тема стереотипи:)).

  31. Yana permalink
    24.03.2008 13:24

    Една моя приятелка казваше „Ако истинските мъже закусват метални стружки с кръв вместо мюсли с мляко, то плюли сме ний на истинските мъже“ :)

  32. Anonymous permalink
    24.03.2008 16:42

    Когато хората се лишават от нещо приятно, полезно, интересно или естествено просто защото така (от балет или розови чорапи, ако са мъже и пр.), сами си правят мръсно. Освобождението започва от премахването на тъпите самоограничения… А премахването на тъпите самоограничения е заложено някъде в детството, където родителите ти избягват да ти налагат тъпи ограничения…

    Ще повярвам, че България е изпълзяла от отчайващата си провинциалност, когато на 13-годишните започне да им се вижда смело и интересно не да пушат, псуват и повръщат от препиване (това почти всички го правят с идеята, че е Особено Оригинално в почти целия свят), а да садят лалета в градинката пред блока, да ходят на опера или да помагат с покупките на бабичката от съседния апартамент и да го разказват на приятелите си.

    Аре, приятно!

  33. shmaizera permalink
    25.03.2008 05:13

    Ям мюсли, ям салати, нося каска за колело (мързела единствено ме спира за първите две). Не виждам как това те прави нещо различно от това, което си.
    И сега: нека някой да ми каже нещо напреки!
    Не виждам проблем в съществуването на двете.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: