Към съдържанието

Ебаси и феминистката. Мммфффъхъ

18.03.2008

Преди няколко дни Павел каза, че е феминист, защото се опитва да се бори със собствените и с чуждите предразсъдъци. Сега искам да разкажа за една лична история, която ми се случи съвсем наскоро и точно в тоя ред на мисли ме накара да си кажа, е ебаси и феминистката си, няма какво…

Пием кафе с една позната, която е на около 50. Тя ми разказва за някаква друга нейна позната, горе долу на същата възраст, която направила еди-каква-си простотия. И седим двете с моята приятелка и цъкаме с език и се съгласяваме една с друга…Ееей, много е проста тая жена. Бе как може такива работи?!… При което моята приятелка недвусмислено заключва Еми какво да ти кажа. Стара мома. То явно си има причина никой да не поиска да се ожени за нея. Единственото, което аз успях да промълвя в отговор беше Мммфффъхъ.

А можех да кажа толкова много неща. Можех да и направя забележка, че всъщност това, че Еди-коя-си е тъпа няма нищо общо с това, че не е омъжена. И че може би не е омъжена, не защото никой мъж не е поискал да се ожени за нея, а защото тя самата е избрала да не се омъжва. И че какъвто и да е бил конкретния случай, не е наша работа да обсъждаме и ОСЪЖДАМЕ нейния избор. И че ако нейната приятелка беше неженен мъж на около 50, по всяка вероятност щеше да се смята за вървежен ерген, защото има добра професия, изкарва добри пари, пътува и живее по начин, който сам е избрал за себе си. И че брака по начало не е единствения начин да се валидираш като личност…

А казах Мммфффъхъ. Е ебаси и феминистката съм, няма какво…

***
Убедена съм, че много от вас са изпадали в подобни ситуации. Виждате някаква нередност. Знаете защо казаното/направеното от този срещу вас не е ОК. И въпреки това, за да не влизате в излишни конфликти, не казвате нищо. После се ядосвате, че сте си премълчали, но вече е късно. Ситуацията е отминала и ако решите отново да я повдигнете на въпрос, всичко ще прозвучи дребнаво и малко…след дъжд качулка.

Реших да разкажа моята случка, за да ви попитам как вие щяхте да реагирате, ако бяхте на мое място. Или как бихте реагирили, ако ви се случи нещо подобно. По този начин всеки един от нас ще бъде подготвен да реагира по-адекватно следващия път, когато сме в аналогична ситуация. А не да казваме Мммфффъхъ, щото това никому не е полезно.

25 коментара leave one →
  1. Георги permalink
    18.03.2008 08:10

    а може би, никой не я е искал и тя наистина затова си е останала стара мома? :-)

  2. petya permalink
    18.03.2008 08:30

    Георги:

    Да, съвсем въжможно е никой да не е я бил поискал, но това в случая няма връзка с темата. Простотията на хората не може да бъде обяснена с това дали са женени или не.

    Проблемът е в двойния стандарт, който се прилага в мъжкия и женския вариант на този казус. Едно е да си ерген, друго е да си „стара мома“. Когато един мъж не е женен, всички си мислят, че той така е поискал (за да може да си живее живота). Ако една жена е неомъжена, се подразбира, че никой не я е поискал.

  3. Longanlon permalink
    18.03.2008 08:36

    Ами, защото обикновено е така. Особено в по-традиционно настроените общества (малките градове) жените като минат една определена възраст започват да правят наистина всичко възможно да се омъжат.

  4. petya permalink
    18.03.2008 08:41

    Ми защото всеки им натяква, че са стари моми и как една жена, ако не роди поне едно дете не е жена. И те си мислят, че ако вземат, че се омъжат…накрая ще ги оставят на мира.

    Ако отношението към по-възрастните неомъжени жени беше същото като към неженените по-възрастни мъже, не мисля, че жените щяха да правят „наистина всичко възможно да се омъжат“.

  5. gimli permalink
    18.03.2008 08:42

    Ако трябва да направя аналогия със себе си, аз в подобни случи реагирам по два начина. (Под подобни случаи имам предвид разговори, в които се засята моята тема-кауза, аналогична на това, което смятам, че е феминизмът за теб)
    Ако преценя, че изказването не е много остро против моята кауза и подлежи на обсъждане, нищо не може да ми затвори устата за „проповедта“, която ще изнеса :) Особено ако сме само двама.
    Ако обаче изказването е много категорично и остро, замълчавам си, за да не се стигне до бой :)
    В твоя случай изказването на жената не ми звучи толкова недопустимо и може би бих подхвърлила, че все пак няма връзка между липсата на брак и характера.
    (Под „не е недопустимо“ имам предвид, че жената би приела едно обосновано обясниние на тема как много омъжени жени са не по-малко прости и отблъскващи по характер и че няма връзка между тези неща)
    При теб предполагам се е получило така, защото си прехвърлила върху жената общото негативно отношение, което имаш към хората, които разсъждават по този ограничен начин и си искала да и кажеш всичко това едновременно. Понякога така се получава, че когато си прекалено възмутен от някакво изказване, не знаеш от къде да започнеш да го коментираш и въобще не го коментираш.

    Longanlon и Георги, изобщо не става дума за причините, поради които въпросната жена не е омъжена.

  6. petya permalink
    18.03.2008 08:52

    gimli:

    Да, много си права. Една от причините, поради които ми беше трудно да реагирам е, че ЗНАМ, че моято приятелка всъщност не го мисли това нещо. Просто някъде през времето е попила това клише и в конкретния момент, ей така между другото, го изплю.

    Което пък от своя страна само по себе си причина да й обърна внимание, че не е права. Много често казваме неща, не защото ги мислим, а защото в някаква социална ситуация искаме да бъдем харесани или не искаме да създаваме излишни конфликти…

    Което не е извинение, разбира се.

  7. Anonymous permalink
    18.03.2008 09:36

    От Ена:

    Напълно съм сългасна и с Петя, и с longanlon. Познавам няколко жени, които сключиха изключително несполучливи бракове под натиска на роднини и приятели, за да не бъдели „стари моми.“ А в България, особено в по-малките градове, е много трудно да се противопоставиш на такъв натиск.

  8. gimli permalink
    18.03.2008 09:55

    Това с конформизма е нещо доста типично за хората.
    Има серия от много интересни психологически експерименти, които показват как най-нормални иначе хора, поставени в определена ситуация, казват черно на откровено бялото, за да не стават център на конфликт.
    Особено във вашия случай, когато сте водили разговор, в който сте били на едно и също мнение и сте се съгласявали една с друга, е трудно да заемеш внезапно позиция на противоречие.
    Даже мисля, че ако темата те засягаше по-слабо, щеше да вметнеш нещо, но предвид, че си толкова ангажирана с нея, нямало е как да обобщиш всичко, което ти е дошло на ум в една реплика. Особено заради емоционалния момент.

  9. razmisli permalink
    18.03.2008 10:26

    може да не е толкова, че някой не знае откъде да започне, а 1) човекът насреща е прекалено настървен или заседнал в собствените си виждания, за да обърне внимание на друга гледна точка, или 2) човекът би приел друга гледна точка, но се очертава дълъг разговор, а не е моментът за него.

    Ясно е, че вметката за „стара мома“ не е било център на въпросния разговор и не е толкова фатално, че Петя не е започнала дебат по тоя повод. Още повече, че познатата не мисли така. Как реагирам аз в подобни ситуации – вземам си мислена бележка за следвашия път, при друг случай :) И към самата мен, защото и аз може да прибегна до най-лесния стереотип в момент на раздразнение, макар и в действителност да не го мисля.

  10. alien permalink
    19.03.2008 04:14

    Стереотип = статистика.

    Тази формула не е лошо да си я повтаряте, фенки на освободеното мислене, за да не забравяте как работи всъщност мозъка. Когато човек търси причината за нещо, всички възможни отговори излизат с определени вероятности, които са следствие от статистиката формирана от натрупан опит, от самият човек или предаден му от поколенията. Трябва ли да виним някой, че е заложил на отговор, който има да речем 80% вероятност да е верен? Звучи разумно да се заложи на печелившия. От мои наблюдения старите моми наистина имат отклонения в сравнение с ергените. Възможно обяснение – липса на секс. Нещо от което ергените доста по-рядко се оплакват. Едно просто обяснение, което естествено няма да се понрави на феминистките е, че възрастният мъж се приема за опитен и е желан от жените доста повече отколкото възрастната жена от мъжете (което е очевидно защо). Сравнението между ергени и стари моми на база възраст е доста смешно. Да, стари са. И толкоз за приликите. Само не можах да разбера защо избирането на най-възможното обяснение да е простотия… По-точното определение за мен е безхаберие към чуждата болка – основата на всяка сегрегация.

    Уу пак съм ужасно невъзпитан. Ако започна да говоря с формули направо ще си изляза чист простак.

  11. Peter Rabbitson permalink
    19.03.2008 08:49

    Аз малко ще заприличам на развален грамофон, но да попитам пак активистКИТЕ тук: Правилно ли разбирам, че сте илзязли от ФЕМ- рамките, и се борите за унищожаване на стереотипа като понятие? Ако е така бихте ли обяснили как да живеят нормалните хора за които стереотипът е единствена отправна точка в иначе относителния процес на възприятие? Какво да си мисля за неомъжена жена на 50 без да имам друга информация? (Хинт: отговорът не може да е „нищо“ зашото нищо не се мисли)

  12. Anonymous permalink
    19.03.2008 09:05

    От Ена
    Alien, коментарът ти, че безхаберието към чуждата болка е основа на сегрегацията, ми се струва много точен.

    Оттам насетне… Как реши, че „старите ергени“ ги харесвали повече поради натрупан опит? Не виждам никаква задължителна връзка между напреднала възраст, семейна необвързаност и опит, от какъвто и да е характер. Нито пък мисля, че семейната необвързаност на един мъж, да кажем на 40 или повече (според културния контекст), задължително го прави сексапилен. Освен това може и да е вярно, че към неомъжените жени на определена възраст (която също варира според социалната среда) има по-силен предразсъдък, но и неженените мъже ги засягат такива предразсъдъци.

    Следват и други бисери. Цитирам те: „От мои наблюдения старите моми наистина имат отклонения в сравнение с ергените. Възможно обяснение – липса на секс.“ Наистина, будиш любопитсвтото ми все повече. Къде ги „наблюдава“ тези „стари моми“? Колко от тях наблюдава? Какво общо имат твоите анекдотични наблюдения (sorry за научния жаргон, ама се опитвам да пазя добрия тон) със статистиката? И последно: как реши, че на „старите моми“ им липсва секс? Отдавна не бях се смяла толкова, колкото като четох „статистическите“ ти умозаключения. Да си жив и здрав и все така да веселиш блога!

  13. Anonymous permalink
    19.03.2008 09:10

    Alien,за каква статистика говориш по-точно?

  14. petya permalink
    19.03.2008 09:13

    [Offtopic]:

    Ена: моля те обади ми се, искам да те питам нещо. :)) openlyfeminist [at] gmail [dot] com.

  15. калин permalink
    19.03.2008 09:41

    @Ена

    Мъж на 50 да речем е много по-привлекателен от жена на същата възраст по няколко причини:
    – като цяло на мъжете възрастта се отразява по-малко: няма стрии, целулит, увиснали цици и тн., най-много шкембе
    – предполага се че ако един мъж на 50 е сам е имал време да направи кариера и да искара пари, което от своя страна се явява силен афдозиак за жените; особено по-младите които не са напреднали матереално;
    – за жените идеята за сватба е като фикс идея и критерии за „реализация“ с оглед на така наречения биологичен часовек, от който мъжете са много по-малко заивисими

    Та пак ще го напиша: приемете че сте изтеглили късата клечка и се научете да живеете с реалностите

    get a life

  16. razmisli permalink
    19.03.2008 15:00

    Петя, виж тази статия – споменава се и България в нея.

    http://www.nytimes.com/2008/03/13/opinion/13kristof.html?ref=opinion

  17. desislava permalink
    19.03.2008 15:48

    защо една жена на 50 може да е точно толкова привлекателна:
    първо, козметичната индустрия може да направи с тялото ти чудеса. така целулитът и увисналите цици отпадат като проблем. примери достатъчно. няма причини една жена на 50 също да няма успешна кариера: с течение на времето се е развивала, издигнала се е, доказала се е като професионалист. и съотвено е материално осигурена.

    ествествено, че има млади жени, за които един мъж на 50 с пари е привлекателен. само че според мен лично това не са от жените, които знаят какво искат и в много от случаите, които са получили нужното образование да го постигнат. за съжаление друг фактор в българия е къде точно си роден. говоря принципно.

    относно сватбата като фикс-идея: преди няколко поколения може и да е било така, но вече не е задължително. когато баба ми е била на 20, всички са я питали кога най-накрая ще се омъжва и ще започне да ражда деца, което, както и да го погледнеш, е натиск. сегашните 20 и нещо годишни момичета никой не ги пита кога ще се омъжват. правят го когато искат и по принцип си правят каквото искат. нещо като „никакъв брак преди секса“.

  18. alien permalink
    20.03.2008 04:20

    Добре, дотук разбрахме че в този блог се навъртат бъдещи стари моми, на които няма да липсва секс (или поне те така си мечтаят). Засега обаче старите моми не правят секс, или поне не повече от един път на сезонна смяна, съжалявам за това. Имал съм сблъсъци с тях, да, катерейки образователната стълбица. Там се навъртат много от тях. Притежават солидна доза садизъм, вероятно защото стават и лягат с големи порции секс. И смятам, че никоя жена от близкото минало докопала се до мъж няма да остане неомъжена, просто защото това се изисква едва ли не от тях, освен това бракът е важен, защото обвързва мъжа с изхранването на челядта. Като казвам никоя имам предвид почти никоя. Да не правим нещата черно бели. Спрете да закачате думи като „задължително“ към статистиката ми. Там няма задължителни неща. Естествено има изключения.
    А тия ваши модерни теории за старата мома с пластичните операции, успехът на борсата и младите мъже в краката и ми звучат по-скоро като излезли от филм, така че си ги споделяйте една на друга за подсилване на вярата ви в различното бъдеще. Не че не се случват и в момента такива неща, но да видим дали ще сте така доволни от успеха на Жената, когато самите вие изпаднате до средностатистическа стара мома, която никой не поглежда. Но не, вие вероятно вече сте нахлузили халката на някоя жертва а сега смятате за много благородно да канонизирате неуспелите да го сторят. Смешно всъщност е, да се опитвате да убедите някой, че жена би избрала да бъде сама, за да се развява по мъже хе хе (или може би да си живее живота… без тях?). Има такива жени, но за съжаление вие не сте от тях. Те влизат в категорията „жени за спасяване от братството на феминистките“. Потънали в пороци жени, мечтани от мъжете…

    Стига съм се упражнявал в писане, дано сте се посмели още.

  19. Ina permalink
    20.03.2008 08:04

    alien, indeed we did! ;)

    що се отнася до примерите, които даде за жените, които си срещнал, катерейки стълбицата на образованието, дали няма пък други причини, че те да са се държали така с теб? може би не получават достатъчно пари? може би си бил скучен с въпросите си? досаден? куп причини, които биха довели до негативно отношение към теб (и другите ти колеги), които не е задължително да са свързани с липсата на секс, мъж, и т.н.

  20. alien permalink
    20.03.2008 09:51

    Причината да защитавате така старите моми е страхът ви да не се окажете една от тях, някой хубав слънчев ден. А много от най-злите коментари за стари моми идват от самите жени, избегнали тази тегоба. Класика.

  21. Ina permalink
    20.03.2008 10:17

    alien, не мога да разбера защо продължаваш да се заяждаш… не можеш ли поне веднъж да се съгласиш с някой или просто ти харесва да си контра независимо какво се говори?

    в смисъл наистина не можеш да ме убедиш, че „старите моми“ в образованието са озлобени, защото нямат мъже до тях. доколкото имам поглед над бг образованието по-скоро забелязвам, че именно докато катериш стълбицата е адски популярно все някой друг да ти е виновен за 2ката, незаверката или там, каквото и да била несполука. би било хубаво да надрастнем тази черта в нашето общество. много е лесно да бягаш от отговорност.

    и последно… ако не си забелязал до този момент, тук не става въпрос за това ние да защитаваме старите моми, става въпрос за това да се борим със стереотипите, които също включват и тези към ергените. ;)

    пс – какво те кара да мислиш, че жените тук са кандидат стари моми? :)

  22. alien permalink
    21.03.2008 09:52

    Никога не съм имал проблеми със стари моми. Наблюдавах ги с интерес. Изпитват особена омраза към по-първосигнални мъже. Нещо което не се забелязва при направените щастливи жени.

  23. 22.03.2008 08:35

    боже alien, колко задълбочен поглед върху „старите моми“, поздравления.

    но! помисли, дали точно живота ти в тази среда не те е лишил от маалко по-обективен поглед в (и към) нашето съвремие ;;;

  24. Мартин permalink
    24.03.2008 05:53

    @alien Дори и да допуснем за вярно, че „стереотип = статистика“, без да се впускам в детайли, това не оправдава всякакво уповаване на стереотипи.
    С течение на времето нещата се променят. Въпросът е във всеки следващ момент да предизвикваме стереотипите/статистиката, която е била вярна към минал момент, за да имаме *актуална* представа за нещата. Това, че стереотипът е бил формиран в минал момент, към който статистиката е съвпадала с него, не означава, че в момента или в бъдещ момент статистиката е същата, а от там и че не би трябвало да подложим стереотипа на осъвременяване.

    По темата:
    Обикновено не се съгласявам с твърдението, изтъквайки алтернативно тълкуване на ситуацията, но без да се впускам в подробности. Ако разговорът предразполага дискусия, то се преминава към нея, ако ли не, то поне съм дал насока на другия да се замисли.
    Иначе и към ергените има отрицателно отношение, особено от страна на роднините им. Не се хващам да „меря“ кой е в по-лоша позиция, просто не на всички ергени им се завижда.

  25. Anonymous permalink
    16.05.2009 16:01

    Интересни коментари.
    Сори за доста късното включване ;), но просто не можех да се въздържа да не кажа нещо на извънземното. Аз също изпитвам омраза към „по-първосигнални“ мъже (простаци) и едва ли ще намериш нормален човек, който да ги харесва, поради простата причина, че са тъпи като маймуни, нагли са и си мислят, че всички трябва само с тях да се съобразяват. Ще се наложи да те разочаровам, но не съм „стара мома“ – на 25 съм. Подозирам обаче, че защитаваш „първосигналните“, щото си един от тях или се движиш в такава среда.
    А колкото до темата за „старите моми“ – всеки има право да живее така, както на него му харесва и въобще не е длъжен да се съобразява с нечии еснафски разбирания.
    Благодаря за вниманието.
    Аелита.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: