Skip to content

Моето, твоето и нашето

31.01.2008

По принцип в България, а и не само, е прието при сключване на официален граждански брак, жената да подмени фамилното си име с това на мъжа си.

Причини ЗА:
– Започваме ново семейство, хубаво е всички да сме с общо име.
– Ще улесни живота ни от чисто логистична гледна точка: данъчни декларации, бланки, формуляри и т.н., които с течение на времето се умножават и усложняват
– Традицията е такава.

Причини ПРОТИВ:
– Моето фамилно име е голяма част от мен, която не искам да загубя.
– Постигнала съм някакви професионални успехи, имам някакви професионални контакти. Промяната на името би могла да ми навреди в професионален план.
– Промяната на фамилното име на жената е част от една патриархална традиция, в която жената се смята за собственост на съпруга си. Това не ми харесва.

Когато обсъждахме този въпрос с моя съпруг и двамата много искахме да си сменим имената и да ги подменим с ново, което не е мое и не е негово, а е НАШЕ. Лелята от гражданското, с която обсъждах въпроса беше супер изумена и каза, че такъв вариант не съществува. Или поне не може да се случи ей така, когато се женим. Тогава аз добавих към моето име и неговото (с тире) и решихме, че по някое време ще преразгледаме казуса.

Вие какво мислите по този въпрос? Ама…нали…обосновете се ;)

46 Коментари leave one →
  1. Wynche permalink
    31.01.2008 09:37

    В чисто практически аспект, когато се съберат двама души в семейство, жената получава шанс да избира измежду 2 фамилии (3 варианта, като включим и тирето). Винаги е хубаво да имаш избор.
    За мъжа нищо не се променя.

    Не виждам лошо да си я промени с тази на съпруга, ако я харесва повече, след като разбира се си прецени как новата фамилия ще се отрази на професионалните й контакти и т.н. Обща фамилия за семейството определено е практично.
    Нищо, че традицията се корени в патриархалната идея за собственост (нали знаеш затапващия въпрос „Как се е казвала баба Илийца?“… Не се знае :) ) В днешно време можем да влагаме нови смисли в стари реалности.

  2. Wynche permalink
    31.01.2008 09:37

    В чисто практически аспект, когато се съберат двама души в семейство, жената получава шанс да избира измежду 2 фамилии (3 варианта, като включим и тирето). Винаги е хубаво да имаш избор.
    За мъжа нищо не се променя.

    Не виждам лошо да си я промени с тази на съпруга, ако я харесва повече, след като разбира се си прецени как новата фамилия ще се отрази на професионалните й контакти и т.н. Обща фамилия за семейството определено е практично.
    Нищо, че традицията се корени в патриархалната идея за собственост (нали знаеш затапващия въпрос „Как се е казвала баба Илийца?“… Не се знае :) ) В днешно време можем да влагаме нови смисли в стари реалности.

  3. Tataf permalink
    31.01.2008 09:39

    Добавянето на името на съпруга с тире, носи същия смисъл, както и да смениш името си с неговото. Не виждам никаква разлика в собственическото възприемане. С тирето само съобщаваш, че си го настъпила първа на ритуала и си успяла да го склониш само да те анексира чрез тире, а не направо да те добави към фамилната колекция. :)
    Аз няма да настоявам приятелката ми да си сменя името. Ще постъпи както си реши.
    интересно, ако аз прибавя нейната фамилия с тире към моето име какво ще стане :) Ще се катурнат гражданските служби сигурно.

  4. Tataf permalink
    31.01.2008 09:39

    Добавянето на името на съпруга с тире, носи същия смисъл, както и да смениш името си с неговото. Не виждам никаква разлика в собственическото възприемане. С тирето само съобщаваш, че си го настъпила първа на ритуала и си успяла да го склониш само да те анексира чрез тире, а не направо да те добави към фамилната колекция. :)
    Аз няма да настоявам приятелката ми да си сменя името. Ще постъпи както си реши.
    интересно, ако аз прибавя нейната фамилия с тире към моето име какво ще стане :) Ще се катурнат гражданските служби сигурно.

  5. Михаил permalink
    31.01.2008 09:42

    Напротив – мъжът също може да смени фамилията си – с или без тире. Ако са ви казали друго, то са излъгали или вас, или мен.
    А иначе – можете да поискате смяна на фамилията в съда по общия ред (иначе съм съгласен че не трябва да става в съда, но засега е така)

  6. Михаил permalink
    31.01.2008 09:42

    Напротив – мъжът също може да смени фамилията си – с или без тире. Ако са ви казали друго, то са излъгали или вас, или мен.
    А иначе – можете да поискате смяна на фамилията в съда по общия ред (иначе съм съгласен че не трябва да става в съда, но засега е така)

  7. Yana permalink
    31.01.2008 10:40

    Отрицателни мисли към смяната на фамилията нямам. Не си смених името, признавам си, отчасти от нежелание да се редя на опашки в МВР София и да се разправям с мърляви служителки.

    Харесва ми да съм с различна фамилия. Аз съм част от едно цяло – моя брак – но съм и отделен завършен човек.

    С тире фамилията ми би станала 18 букви (и тире). На латиница – 20.

  8. Yana permalink
    31.01.2008 10:40

    Отрицателни мисли към смяната на фамилията нямам. Не си смених името, признавам си, отчасти от нежелание да се редя на опашки в МВР София и да се разправям с мърляви служителки.

    Харесва ми да съм с различна фамилия. Аз съм част от едно цяло – моя брак – но съм и отделен завършен човек.

    С тире фамилията ми би станала 18 букви (и тире). На латиница – 20.

  9. frostie permalink
    31.01.2008 11:05

    Привет и от мен.
    Първо да кажа, че съм много съгласна с Wynche. Мисля, че дали жената се възприема като собственост е въпрос на собствения й светоглед и този на партньора й. Ако самата смяна на името я кара да се чувства така, мисля, че тя или и двамата имат някакъв друг проблем. Аз лично бих си сменила фамилията, не ми е проблем, а и честно казано не виждам какъв точно е огромният практически проблем с професионалните контакти. Като си сменя фамилията, да не би да ми загубят телефона що ли? Ако съм толкова велик експерт, ще ме намерят като им трябвам, има сайтове където ще фигурирам със старата фамилия и информация за контакти и т.н. Тъй че това честно казано ми се вижда пресилено.

    От гледна точка на справедливостта на законодателството, тъй като смяната на името не е задължителна, не виждам проблем/несправедливост, която да искаме да бъде изправена. Редно е традиционният модел да съществува наравно с модерния – ако му е дошло времето да отмре, той ще си отмре, но не би било редно да правим хората модерни насила – не че си казала такова нещо в поста си, просто искам и този аспект да разгледам.

    Прекалено лесната смяна на имена и в частност придобиването на съвсем ново фамилно име от новите семейства обаче малко ме притеснява. Живеем в общество с доста сложна организация, което е достатъчно обременено от админстративни процедури и без това. По принцип промяната на име влече поредица от административни неудобства и създава допълнителна бумащина – неудобствата са както за администрацията така и за гражданите – примерно досадата да си вадиш удостоверение за идентичност(особено с оглед ограниченията в размахването на ЕГН-та). Това впрочем е аргумент срещу промяната на името на съпругата – най-чисто би било всеки да си кара с фамилното си име от раждането до смъртта (и след това). Да се обременява обаче администрацията (имам предвид като процес, а не в смисъл конкретни служители)с огромна бумащина, защото някой си сменя името понеже ей тъй на повече му харесва някое друго име, ми се вижда крайно и не смятам за правилно да се облекчава процедурата като в същото време се натоварват другите данъкоплатци и клиенти на администрацията. Има някаква граница за прищевките на индивидите все пак.

  10. frostie permalink
    31.01.2008 11:05

    Привет и от мен.
    Първо да кажа, че съм много съгласна с Wynche. Мисля, че дали жената се възприема като собственост е въпрос на собствения й светоглед и този на партньора й. Ако самата смяна на името я кара да се чувства така, мисля, че тя или и двамата имат някакъв друг проблем. Аз лично бих си сменила фамилията, не ми е проблем, а и честно казано не виждам какъв точно е огромният практически проблем с професионалните контакти. Като си сменя фамилията, да не би да ми загубят телефона що ли? Ако съм толкова велик експерт, ще ме намерят като им трябвам, има сайтове където ще фигурирам със старата фамилия и информация за контакти и т.н. Тъй че това честно казано ми се вижда пресилено.

    От гледна точка на справедливостта на законодателството, тъй като смяната на името не е задължителна, не виждам проблем/несправедливост, която да искаме да бъде изправена. Редно е традиционният модел да съществува наравно с модерния – ако му е дошло времето да отмре, той ще си отмре, но не би било редно да правим хората модерни насила – не че си казала такова нещо в поста си, просто искам и този аспект да разгледам.

    Прекалено лесната смяна на имена и в частност придобиването на съвсем ново фамилно име от новите семейства обаче малко ме притеснява. Живеем в общество с доста сложна организация, което е достатъчно обременено от админстративни процедури и без това. По принцип промяната на име влече поредица от административни неудобства и създава допълнителна бумащина – неудобствата са както за администрацията така и за гражданите – примерно досадата да си вадиш удостоверение за идентичност(особено с оглед ограниченията в размахването на ЕГН-та). Това впрочем е аргумент срещу промяната на името на съпругата – най-чисто би било всеки да си кара с фамилното си име от раждането до смъртта (и след това). Да се обременява обаче администрацията (имам предвид като процес, а не в смисъл конкретни служители)с огромна бумащина, защото някой си сменя името понеже ей тъй на повече му харесва някое друго име, ми се вижда крайно и не смятам за правилно да се облекчава процедурата като в същото време се натоварват другите данъкоплатци и клиенти на администрацията. Има някаква граница за прищевките на индивидите все пак.

  11. Боян Юруков permalink
    31.01.2008 11:34

    Говорил съм си с приятелката ми какво ще правим ако някой ден евентуално се оженим. Тя казва, че няма да си смени името. Аз мисля, че би трябвало, защото е традиция, но съм съгласен да не го прави, ако е толкова важно за нея. Децата обаче трябва да са на името на мъжа. Не бих се съгасил да си сменя името на трето име, както ти предлагаш, защото така ми се прекъсва рода. Не виждам обаче защо в гражданското са казали, че няма такава възможност. Глупаво е.

  12. Боян Юруков permalink
    31.01.2008 11:34

    Говорил съм си с приятелката ми какво ще правим ако някой ден евентуално се оженим. Тя казва, че няма да си смени името. Аз мисля, че би трябвало, защото е традиция, но съм съгласен да не го прави, ако е толкова важно за нея. Децата обаче трябва да са на името на мъжа. Не бих се съгасил да си сменя името на трето име, както ти предлагаш, защото така ми се прекъсва рода. Не виждам обаче защо в гражданското са казали, че няма такава възможност. Глупаво е.

  13. Yana permalink
    31.01.2008 11:45

    Боян – защо децата трябва да са на името на мъжа?

  14. Yana permalink
    31.01.2008 11:45

    Боян – защо децата трябва да са на името на мъжа?

  15. Nicodile permalink
    31.01.2008 12:36

    Вероятно преди десетилетия и столетия когато жената е отивала да живее в къщата на мъжа си (и, да пази Господ, на майка му, баща му, тримата му братя и жените им) е имало съвсем ясен смисъл да си смени името- някак името върви с дома. Христина живее в къщата на Коцеви, значи е Христина Коцева. Патриархат.

    Сега обаче едва ли има смисъл жената да си сменя името. Както и обратно: и да го смени не мисля, че по тоя начин автоматично се признава за нечия собственост.

    Честно казано да си смените и двамата имената с трето е леко странно- ако приемем че смисъл а на фамилното име е да ни свързва с родители и деца, то трето име отрязва и двамата от предните поколения.

    Познавам американско семейство, в което първото дете носи фамилията на майка си, а второто на баща си. Мисля си че малко са прекалили тия хора- все пак поне с братята и сестрите си можеш да имаш обща фамилия :)

    В Каталуния са решили проблема с децата по най-лесния начин: Детето на Петър Иванов и Гергана Тодорова ще се казва примерно Мартнин Иванов и Тодоров :)

  16. Nicodile permalink
    31.01.2008 12:36

    Вероятно преди десетилетия и столетия когато жената е отивала да живее в къщата на мъжа си (и, да пази Господ, на майка му, баща му, тримата му братя и жените им) е имало съвсем ясен смисъл да си смени името- някак името върви с дома. Христина живее в къщата на Коцеви, значи е Христина Коцева. Патриархат.

    Сега обаче едва ли има смисъл жената да си сменя името. Както и обратно: и да го смени не мисля, че по тоя начин автоматично се признава за нечия собственост.

    Честно казано да си смените и двамата имената с трето е леко странно- ако приемем че смисъл а на фамилното име е да ни свързва с родители и деца, то трето име отрязва и двамата от предните поколения.

    Познавам американско семейство, в което първото дете носи фамилията на майка си, а второто на баща си. Мисля си че малко са прекалили тия хора- все пак поне с братята и сестрите си можеш да имаш обща фамилия :)

    В Каталуния са решили проблема с децата по най-лесния начин: Детето на Петър Иванов и Гергана Тодорова ще се казва примерно Мартнин Иванов и Тодоров :)

  17. razmisli permalink
    31.01.2008 13:41

    Татаф, хубава идея. На много места мъжете си добавят името на жената, както и тя неговото.

    Боян, не всичко което е традиция си струва само по тази причина.

    Никодил, това не е подход само на Каталуня, а на всички испаноезични нации :)

    Моето мнение: запазване на фамилията, а детето придобива и двете.

  18. razmisli permalink
    31.01.2008 13:41

    Татаф, хубава идея. На много места мъжете си добавят името на жената, както и тя неговото.

    Боян, не всичко което е традиция си струва само по тази причина.

    Никодил, това не е подход само на Каталуня, а на всички испаноезични нации :)

    Моето мнение: запазване на фамилията, а детето придобива и двете.

  19. аз permalink
    31.01.2008 13:48

    няма мое, твое, наше, всичко е techno.

  20. аз permalink
    31.01.2008 13:48

    няма мое, твое, наше, всичко е techno.

  21. dan__ permalink
    31.01.2008 14:28

    razmisli,
    внучката ти ще се казва петкова-щилянова-добрева-попова :),
    ами нататък

  22. dan__ permalink
    31.01.2008 14:28

    razmisli,
    внучката ти ще се казва петкова-щилянова-добрева-попова :),
    ами нататък

  23. Lemon permalink
    01.02.2008 05:12

    Петя, този разговор точно го имах с двама наши общи познайници. Двойната фамилия те определиха като: „ай стига, това са лиготии“. Запазването на фамилия – глупости. А моите доводи бяха сякаш преди това съм те прочела. :) Е, можеш да си представиш, че точно тях не успях да ги убедя и просто се отказах. :)

  24. Lemon permalink
    01.02.2008 05:12

    Петя, този разговор точно го имах с двама наши общи познайници. Двойната фамилия те определиха като: „ай стига, това са лиготии“. Запазването на фамилия – глупости. А моите доводи бяха сякаш преди това съм те прочела. :) Е, можеш да си представиш, че точно тях не успях да ги убедя и просто се отказах. :)

  25. petya permalink
    01.02.2008 05:49

    Еххаааа…страхотна дискусия. Супер много се гордея с читателите на този блог, да знаете!!!

    Съгласна съм с почти всички мнения изложени тук, колкото и да са взаимно-противоречащи си. Попитах какво мислите точно, защото не смятам, че има правилен отговор на въпроса. В крайна сметка, хората са различни и приемат тези неща по различен начин. И това, че на мен са ми се случили някакви събития, че съм повлияна от някакви хора и мисля по еди-какъв-си начин, не означава, че не мога да оценя гледни точки различни от моята.

    Ако трябва да все пак да обобщя…мисля, че от тази дискусия става ясно, че семейните отношения не са като ситуацията описана много точно от nicodile:

    Вероятно преди десетилетия и столетия когато жената е отивала да живее в къщата на мъжа си (и, да пази Господ, на майка му, баща му, тримата му братя и жените им) е имало съвсем ясен смисъл да си смени името- някак името върви с дома. Христина живее в къщата на Коцеви, значи е Христина Коцева. Патриархат.

    Нагласите и нравите на хората се променят и семействата, които изграждаме се променят заедно с тях.

    Не мисля, че никой тук иска нещо особено революционно. Просто…би било много добре да знаеш, че имаш възможност да избираш. И че изборите, пред които се изправят жените, не са по-маловажни от тези, пред които са поставени мъжете. Не че някой тук е казал такова нещо. ;)

  26. petya permalink
    01.02.2008 05:49

    Еххаааа…страхотна дискусия. Супер много се гордея с читателите на този блог, да знаете!!!

    Съгласна съм с почти всички мнения изложени тук, колкото и да са взаимно-противоречащи си. Попитах какво мислите точно, защото не смятам, че има правилен отговор на въпроса. В крайна сметка, хората са различни и приемат тези неща по различен начин. И това, че на мен са ми се случили някакви събития, че съм повлияна от някакви хора и мисля по еди-какъв-си начин, не означава, че не мога да оценя гледни точки различни от моята.

    Ако трябва да все пак да обобщя…мисля, че от тази дискусия става ясно, че семейните отношения не са като ситуацията описана много точно от nicodile:

    Вероятно преди десетилетия и столетия когато жената е отивала да живее в къщата на мъжа си (и, да пази Господ, на майка му, баща му, тримата му братя и жените им) е имало съвсем ясен смисъл да си смени името- някак името върви с дома. Христина живее в къщата на Коцеви, значи е Христина Коцева. Патриархат.

    Нагласите и нравите на хората се променят и семействата, които изграждаме се променят заедно с тях.

    Не мисля, че никой тук иска нещо особено революционно. Просто…би било много добре да знаеш, че имаш възможност да избираш. И че изборите, пред които се изправят жените, не са по-маловажни от тези, пред които са поставени мъжете. Не че някой тук е казал такова нещо. ;)

  27. zbrox permalink
    01.02.2008 06:44

    Аз лично не бих си сменил фамилията. Не за друго, ами съм свикнал с нея, а и не искам да се занимавам с цялата бумащина свързана с процеса. Съответно няма да изисквам същото и от горкото момиче, което се е подлъгало да се ожени за мен. :)
    За децата предполагам е странен случай, но е толкова далече от мен, че не мога дори да започна да мисля за него…

  28. zbrox permalink
    01.02.2008 06:44

    Аз лично не бих си сменил фамилията. Не за друго, ами съм свикнал с нея, а и не искам да се занимавам с цялата бумащина свързана с процеса. Съответно няма да изисквам същото и от горкото момиче, което се е подлъгало да се ожени за мен. :)
    За децата предполагам е странен случай, но е толкова далече от мен, че не мога дори да започна да мисля за него…

  29. openly feminist permalink
    01.02.2008 07:24

    z:
    В моя вариант: смених си името и все още не съм си подновила документите. Моя грешка и сигурно ще ме изръсят с голяма глоба…ама какво да се прави.

    Като ходих да гласувам на последните избори възникна мааааалък проблем. Защото по държавните списъци вече се водя Петя Кирилова-Грейди, а личната ми карта още гласи Петя Кирилова. Лелките супер много се узадачиха, но понеже Кайл беше с мен, бързо пренасочиха вниманието си към него и забравиха за моя казус. Като излязох от колибката, всичките се бяха струпали около него и родителите ми и ги бяха засипали с въпроси: ама той от къде е? а сега тук ли живеят? ами той български говори ли? Голям майтап.

  30. openly feminist permalink
    01.02.2008 07:24

    z:
    В моя вариант: смених си името и все още не съм си подновила документите. Моя грешка и сигурно ще ме изръсят с голяма глоба…ама какво да се прави.

    Като ходих да гласувам на последните избори възникна мааааалък проблем. Защото по държавните списъци вече се водя Петя Кирилова-Грейди, а личната ми карта още гласи Петя Кирилова. Лелките супер много се узадачиха, но понеже Кайл беше с мен, бързо пренасочиха вниманието си към него и забравиха за моя казус. Като излязох от колибката, всичките се бяха струпали около него и родителите ми и ги бяха засипали с въпроси: ама той от къде е? а сега тук ли живеят? ами той български говори ли? Голям майтап.

  31. zbrox permalink
    01.02.2008 07:30

    голяма диверсия е създал кайл :)

  32. zbrox permalink
    01.02.2008 07:30

    голяма диверсия е създал кайл :)

  33. razmisli permalink
    01.02.2008 09:54

    Дан,
    Звучи много аристократично :)
    Нататък да му мислят те какво да избират и доколко да се ограничават…

  34. razmisli permalink
    01.02.2008 09:54

    Дан,
    Звучи много аристократично :)
    Нататък да му мислят те какво да избират и доколко да се ограничават…

  35. panthera onca permalink
    01.02.2008 10:17

    Дали човекът осмисля името или името човека?! :-)

    Ако приемем, че личното име отразява в някаква степен личността, а фамилното кореспондира със социалната (груповата) конкретизация на индивида, то формирането на фамилните имена винаги ще се случва (говори) с голяма доза обобщения.

    От другата страна стои личността. Какво ще кажете да доразвием темата като запитаме „Съществен ли е спора за фанилното име? Трябва ли ни повече от едно име?

    Би било чудесно ако имаме имена като Утринна роса, Бяла роза (btw една моя колежка от унито се казва така) … или защо не и Кучи гъз :-)

  36. panthera onca permalink
    01.02.2008 10:17

    Дали човекът осмисля името или името човека?! :-)

    Ако приемем, че личното име отразява в някаква степен личността, а фамилното кореспондира със социалната (груповата) конкретизация на индивида, то формирането на фамилните имена винаги ще се случва (говори) с голяма доза обобщения.

    От другата страна стои личността. Какво ще кажете да доразвием темата като запитаме „Съществен ли е спора за фанилното име? Трябва ли ни повече от едно име?

    Би било чудесно ако имаме имена като Утринна роса, Бяла роза (btw една моя колежка от унито се казва така) … или защо не и Кучи гъз :-)

  37. Anonymous permalink
    01.02.2008 10:49

    Всеки да си решава сам. Аз например си останах с бащината си фамилия и до сега смятам, че съм постъпила правилно.
    Подписването на брачното свидетелство узаконява съжителството на двама. И щом жената има право на избор, нека си избира.
    Най тъпо ми се струва това с тирето. Или си бъди на тати момичето до край, или ставай част от фамилията на съпруга. А то това с тирето…
    Ако пък не дай боже се разведете пак е едно тичане по мъките, за да си върнете моминското име. Хе, хе смешно звучи моминското име, след като отдавна не сте мома…
    На скоро обаче имах следното преживяване. Минавайки границата България – Турция се наложи да доказвам, че съм майка на децата си точно поради факта, че не съм взела фамилията на мъжа си. Те тримата с една фамилия, аз с друга – иди доказвай, че си им майка. Добре че добри хора ме бяха посъветвали да си нося актовете за раждане.
    А сружителката на гишето гледа страшно и пита: „А вие каква сте им на децата?“……Майтап. Ама пак не съжалявам, че ще си остана на татко момичето…. Това е от мен.

  38. Anonymous permalink
    01.02.2008 10:49

    Всеки да си решава сам. Аз например си останах с бащината си фамилия и до сега смятам, че съм постъпила правилно.
    Подписването на брачното свидетелство узаконява съжителството на двама. И щом жената има право на избор, нека си избира.
    Най тъпо ми се струва това с тирето. Или си бъди на тати момичето до край, или ставай част от фамилията на съпруга. А то това с тирето…
    Ако пък не дай боже се разведете пак е едно тичане по мъките, за да си върнете моминското име. Хе, хе смешно звучи моминското име, след като отдавна не сте мома…
    На скоро обаче имах следното преживяване. Минавайки границата България – Турция се наложи да доказвам, че съм майка на децата си точно поради факта, че не съм взела фамилията на мъжа си. Те тримата с една фамилия, аз с друга – иди доказвай, че си им майка. Добре че добри хора ме бяха посъветвали да си нося актовете за раждане.
    А сружителката на гишето гледа страшно и пита: „А вие каква сте им на децата?“……Майтап. Ама пак не съжалявам, че ще си остана на татко момичето…. Това е от мен.

  39. Bruce Wayne permalink
    04.02.2008 09:22

    мангалите още си залагат жените и сестрите на комар, а вие за едното име правите проблем :)

    тая песен със задръстеното партриархалното общество малко омръзва, дами, търсете си нови оправдания :)

  40. Bruce Wayne permalink
    04.02.2008 09:22

    мангалите още си залагат жените и сестрите на комар, а вие за едното име правите проблем :)

    тая песен със задръстеното партриархалното общество малко омръзва, дами, търсете си нови оправдания :)

  41. Yana permalink
    04.02.2008 17:28

    Какво значи омръзва? Не знаех, че блогът на Петя има за цел да те забавлява.

    Честно, повечето мъже, които минават оттук, не си правят труда да проведат някакъв разговор, да изложат аргументи, а само подхвърлят „Ааа, това е изтъркано“, все едно от петгодишни джапат в джендър теория.

  42. Yana permalink
    04.02.2008 17:28

    Какво значи омръзва? Не знаех, че блогът на Петя има за цел да те забавлява.

    Честно, повечето мъже, които минават оттук, не си правят труда да проведат някакъв разговор, да изложат аргументи, а само подхвърлят „Ааа, това е изтъркано“, все едно от петгодишни джапат в джендър теория.

  43. hommelette permalink
    05.02.2008 14:56

    Наистина, когато двама души сключват брак, формално и двамата ги питат дали си запазват фамилията, или приемат тази на партньора – честно казано, даже се изненадах приятно от това, когато се омъжвах.
    Едно от значителните неудобства при промяна на фамилното име, е че често стават обърквания по разни институции и после трябва да доказваш, че като съпруга и като госпожица си едно и също лице. Познавам жени, които по тази причина не могат да си получат парите за майчинство от НОИ например.
    На мен също много ми харесва да съм с различна фамилия от тази на съпруга и децата ми. Дори ми се струва че като си я запазих, заявих някаква позиция пред съпруга ми и семейството му, че възнамерявам да продължа да се възприемам като равностойна единица и да запазя някаква своя територия. Лоялността си към семейството мисля, че след това съм имала възможност да я засвидетелствам неведнъж по други, по-смислени начини, без да се отказвам от самоличността си.
    Донякъде даже ми е драго, когато трябва да покажа акт за раждане на децата при излизане от страната, за да докажа, че аз съм им майка – приятно ми е да казвам: ето, аз се омъжих за този мъж и имаме заедно тези две страхотни деца, но въпреки това не станах друг човек.

  44. hommelette permalink
    05.02.2008 14:56

    Наистина, когато двама души сключват брак, формално и двамата ги питат дали си запазват фамилията, или приемат тази на партньора – честно казано, даже се изненадах приятно от това, когато се омъжвах.
    Едно от значителните неудобства при промяна на фамилното име, е че често стават обърквания по разни институции и после трябва да доказваш, че като съпруга и като госпожица си едно и също лице. Познавам жени, които по тази причина не могат да си получат парите за майчинство от НОИ например.
    На мен също много ми харесва да съм с различна фамилия от тази на съпруга и децата ми. Дори ми се струва че като си я запазих, заявих някаква позиция пред съпруга ми и семейството му, че възнамерявам да продължа да се възприемам като равностойна единица и да запазя някаква своя територия. Лоялността си към семейството мисля, че след това съм имала възможност да я засвидетелствам неведнъж по други, по-смислени начини, без да се отказвам от самоличността си.
    Донякъде даже ми е драго, когато трябва да покажа акт за раждане на децата при излизане от страната, за да докажа, че аз съм им майка – приятно ми е да казвам: ето, аз се омъжих за този мъж и имаме заедно тези две страхотни деца, но въпреки това не станах друг човек.

  45. aneta permalink
    22.02.2008 06:13

    Това ми е болна тема от много време. Аз не бих си сменила фамилията.
    Защото цял живот съм се казвала така и това съм аз. Защото не виждам причина сключването на брак да води до промяна на името ми, аз все пак няма да стана различен човек. Защото се гордея с името на баща си и не искам да го сменям за името на бащата/рода на мъжът ми. Неговият род няма никакви заслуги към моето създаване, отглеждане, израстване, за да им нося фамилията (малко грубо прозвуча). Явно влагам във фамилията си повече емоции и родова принадлежност. Единственото, което ме мъчи като довод „за“ смяна на фамилията е, че аз и бъдещите ми деца няма да носим една и съща фамилия. По едно време бях стигнала до решението- ще добавя новата фамилия (без тире обаче, ако е възможно). Смисълът е следния- до един етап от живота си съм се казвала еди-как-си, след което сключвам брак, настъпва нов етап от живота ми и добавям ново име. Аз не се променям, все съм си същия човек и си се казвам както преди, но просто си добавям и фамилията на мъжът ми, за да показва че сме едно семейство. Добавям, а не заменям старото име с ново. Сега обаче ми звучи тъпо.
    И решението е да не се омъжвам. Така добре си живеем и без брак, на кой са му нужни само главоболия :)

  46. aneta permalink
    22.02.2008 06:13

    Това ми е болна тема от много време. Аз не бих си сменила фамилията.
    Защото цял живот съм се казвала така и това съм аз. Защото не виждам причина сключването на брак да води до промяна на името ми, аз все пак няма да стана различен човек. Защото се гордея с името на баща си и не искам да го сменям за името на бащата/рода на мъжът ми. Неговият род няма никакви заслуги към моето създаване, отглеждане, израстване, за да им нося фамилията (малко грубо прозвуча). Явно влагам във фамилията си повече емоции и родова принадлежност. Единственото, което ме мъчи като довод „за“ смяна на фамилията е, че аз и бъдещите ми деца няма да носим една и съща фамилия. По едно време бях стигнала до решението- ще добавя новата фамилия (без тире обаче, ако е възможно). Смисълът е следния- до един етап от живота си съм се казвала еди-как-си, след което сключвам брак, настъпва нов етап от живота ми и добавям ново име. Аз не се променям, все съм си същия човек и си се казвам както преди, но просто си добавям и фамилията на мъжът ми, за да показва че сме едно семейство. Добавям, а не заменям старото име с ново. Сега обаче ми звучи тъпо.
    И решението е да не се омъжвам. Така добре си живеем и без брак, на кой са му нужни само главоболия :)

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: